Vi är i läget att börja isolera tillbyggnaden när jag började tänka på uteelen (lampor och elurtag på fasaden utomhus).

På något sätt måste elledningar ju dras från inomhus till utomhus och det känns lämpligt att förbereda för det nu så att man inte behöver perforera ångspärren sedan på ett svårtätat sätt.

Min tanke var:
* Gå igenom väggen på ett ställe bara och köra kulo på utsidan.
* Låta en horisontell stump elrör gå från in- till utsida.av väggen och dra ledningar genom den.
* Ångspärren kan sedan tejpas mot detta rör.
* Ansluta röret till en eldosa i varje ända. (Kommer att ha 4,5 cm isolering utanpå ångspärren, inåt rummet så att säga, så insidans dosa kommer att sitta i detta lager).Men finns det eldosor med anslutningar som passar till detta? Vill gärna undvika en 90-graderssväng i varje ända av röret.
* Dreva med lite mineralull i ändorna på röret för att slippa drag.

Låter detta rimligt? Hur brukar man göra? Något annat att tänka på i sammanhanget?

• Gilla
JOJ-55
  • Laddar…
"kulo" i betydelsen EKRK får bara installeras inomhus i torrt utrymme.

Utomhus är det andra kabeltyper som gäller, t.ex. EKK, EKLK eller de modernare variaterna med några spännande Q i beteckningen.

Ursäkta om inlägget låter lite besserwisseraktigt men det kan vara bra att ha koll på vilka kablar som får användas ute och i fuktiga utrymmen och vilka som inte får användas där.

Se bara till att du inte får problem med kondens i röret som går ifrån varmt till kallt,
men om du tätar av rörets inre ände så bör det kunna funka. Fundera på om du ska
använda något tätare än drevning med mineralull?
-Annars, ok.

Du måste ha JFB på utomhusuttag också men det vet du säkert :)

Mikael_L
Vi drog ett rör till varje ställe där en utomhuspryl ska sitta (exakt bakom apparaten).
Så utomhuselen här är kopplad till huset enda två kopplingsdosor.

Säkring för utomhusel i central -> första kopplingsdosa och vidare till -> nästa kopplingsdosa på en annan vägg.
Från kopplingsdosorna till apparatdosor där vi ska ha strömbrytare inomhus för att styra.

Från kopplingsdosorna totalt 8 VPslang till de utomhusgrejer det ska vara.
2 belysning i takfot, 4 belysning på fasad och två ställen där det ska sitta utomhusuttag.

Rören ska ha några graders fall utåt där dom går genom väggen (3-10°), så ev kondensvatten rinner utåt, ej inåt. Genomföringen genom plasten smaskade vi på en massa ÅB-tape på. Tips T-emballage's T-flex är en grymt trevlig tape. Tyvärr dyr. Men jag har klarat nästan hela bygget med en rulle T-flex och en rulle "vanlig ÅB-tape" vid lite mindre kritiska eller besvärliga ställen.
Idag skulle jag endast kört med T-flex tror jag, eller om jag hittar något som funkar lika.
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=525008

yxis skrev:
"kulo" i betydelsen EKRK får bara installeras inomhus i torrt utrymme.
Bra påminnelse, men det hade jag koll på (även om jag inte har beteckningarna i huvudet). Trodde att alla sorterna kallades kulo dock, så där lärde jag mig något nytt...

hakaner skrev:
Se bara till att du inte får problem med kondens i röret som går ifrån varmt till kallt,
men om du tätar av rörets inre ände så bör det kunna funka. Fundera på om du ska
använda något tätare än drevning med mineralull?
-Annars, ok.
Ok, lite latex kanske...

injonil skrev:
Du måste ha JFB på utomhusuttag också men det vet du säkert :)
Japp :-)! Men tack för påminnelsen...

Mikael_L skrev:
Vi drog ett rör till varje ställe där en utomhuspryl ska sitta (exakt bakom apparaten).
Så utomhuselen här är kopplad till huset enda två kopplingsdosor.

Säkring för utomhusel i central -> första kopplingsdosa och vidare till -> nästa kopplingsdosa på en annan vägg.
Från kopplingsdosorna till apparatdosor där vi ska ha strömbrytare inomhus för att styra.

Från kopplingsdosorna totalt 8 VPslang till de utomhusgrejer det ska vara.
2 belysning i takfot, 4 belysning på fasad och två ställen där det ska sitta utomhusuttag.

Rören ska ha några graders fall utåt där dom går genom väggen (3-10°), så ev kondensvatten rinner utåt, ej inåt. Genomföringen genom plasten smaskade vi på en massa ÅB-tape på. Tips T-emballage's T-flex är en grymt trevlig tape. Tyvärr dyr. Men jag har klarat nästan hela bygget med en rulle T-flex och en rulle "vanlig ÅB-tape" vid lite mindre kritiska eller besvärliga ställen.
Idag skulle jag endast kört med T-flex tror jag, eller om jag hittar något som funkar lika.
[länk]
Bra beskrivning, tackar!
Blir ju klart snyggare att gå igenom vid varje grej, även om "kulon" smälter in ganska fint i liggande panel och jag tänkte minimera genomgångarna i ångspärren.
Hm, får fundera på saken...

Vill du lägga det mesta av ledningssystemet på fasaden så visst går det bra.
Täta röret på insidan enbart, låt det för säkerhetsskull luta lite utåt och se till att ev kondensvatten avleds i dosan på utsidan (litet dräneringshål i botten).

Lite fundersam hur du tänkt dig med dosan på insidan? Varför en dosa där? Har du tänkt mata dosan med FK i rör för att övergå till kabel i dosan? Det går inte att dra kabel på utsidan och gå in genom väggen där centralen sitter?

Till saken hör att det är en fördel om all el utomhus får egna grupper i centralen så att det går att sätta en separat JFB på dem vid behov.

Bo.Siltberg skrev:
Lite fundersam hur du tänkt dig med dosan på insidan? Varför en dosa där? Har du tänkt mata dosan med FK i rör för att övergå till kabel i dosan? Det går inte att dra kabel på utsidan och gå in genom väggen där centralen sitter?
.
Ja, vanliga FK i rör inomhus. Centralen ligger tyvärr i gamla delen av huset och långt ifrån sidan av tillbyggnaden där uteelen behövs. Dessutom på en innervägg.

Dosa inomhus är väl ändå lämpligt för den el som kopplas via strömbrytare inomhus...

Du behöver inte två dosor mitt emot varandra - dra röret direkt till dosan på utsidan. Utanpåliggande IP44-dosor brukar ha en utbrytning på baksidan för rör/slang. Enda problem är ev kondens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.