Börjar fundera om elektrikern, om han nu är det har kopplat rätt.

Jag har hantverkare som hjälper mig med kök och badrum och där har dom lagt till 3 uttag i bland annat kök.

Jag var tvungen att ta lös ena uttaget för att kapa ut för bakstycket i ena väggskåpet och använde då en sån där spänningsdetektorpenna för att se om det var ström eller ej i uttaget. Men när jag testar så är det ström i ena hålet men inte andra enligt pennan, så ska det väl inte vara?

Såhär ser det ut bakom uttaget då dom dragit vidare kablar till två övriga uttag igenom den där dosan så antar jag att dom har varit tvungna att skarva kabeln där.

Men bör jag låta eluttaget vara eller kan jag använda dom?

Uttagen fungerar när jag provar att stoppa i en lampa t ex, men tycker det verkar konstigt att spänningsprovaren visar sådär när strömmen är igång

Firman har ju semester i 2.5 vecka till så blir svårt att få det åtgärdat innan dess om det behövs.

Pennan mäter jag alltså med i samma uttag bara i varsin ”pol” eller hål i det övre uttaget. Samma i alla 3 uttag som är kopplade där.

Spänningsdetektorpenna lyser grönt när den mäter ett vägguttag för ström, visar aktivitet i ena hålet men inte det andra, bild på uttagets baksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spänningsdetektorpenna lyser rött vid övre uttaget på ett vägguttag, indikerar ström på ena sidan av uttaget.
Skapa konto
Närbild av ett öppet vägguttag med exponerade elkablar i olika färger anslutna, hålls av en hand i en vägg.
Skapa konto

Bästa svaret

Det är helt normalt, ena är nolla som enkelt förklarat är återledare.

• Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
Det är helt normalt, ena är nolla som enkelt förklarat är återledare.
Tack för snabbt svar. Jag har aldrig reagerat innan men blev lite fundersam när jag började mäta i hålet som det inte var ström i och att jag inte dragit ur säkringen, men att det var ström i det andra. Trodde nämligen att det var ström i båda men att jorden var strömlös.

Då sågar jag lugnt vidare i köksskåpen och slipper vänta på att bli klar i några veckor 🙂

A
Den där indikerar på det elektriska fältet runt ett föremål med laddning.

Använd en två-polig spänningsprovare istället. Finns att köpa för några hundra. Mycket mer tillförlitligt.
Lita ej på de där pennorna.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Grillen Grillen skrev:
Jag var tvungen att ta lös ena uttaget för att kapa ut för bakstycket i ena väggskåpet och använde då en sån där spänningsdetektorpenna för att se om det var ström eller ej i uttaget. Men när jag testar så är det ström i ena hålet men inte andra enligt pennan, så ska det väl inte vara?
Det du mäter i uttaget är spänning (ledtråd: verktyget heter "spänningsdetektor" inte "strömdetektor"). Ström finns bara i slutna kretsar, och innan du kopplar in en apparat i uttaget som kopplar ihop de två "hålen" och sluter kretsen så har du ingen ström över huvudet taget.

Hålen på uttaget är två olika elektriska två ledare: Neutralledare och Linjeledare. Mellan dem finns en spänning på ungefär 230 volt.

Neutralledaren har samma spänningsnivå (potential) som skyddsjord och allt annat i din omgivning. Det vill säga att den har har ungefär spänningen "noll". Många kallar den därför kort och gott "nollan". Det är därför du inte detekterar någon spänning där.

Linjeledare, tidager oftast kallad "fasledaren ", har däremot har en spänningsnivå på ungefär 230 volt*, och det är därför du får utslag när du mäter.

*) Det är inte helt sant eftersom vi pratar växelspänning. Men låt oss lämna det därhän.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Varför äger gemene man såna där pennor egentligen?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja, särskilt när man inte har någon aning om vad man mäter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Pennan är väl bra som propptestare och borde försvinna med proppcentralerna och övergången till normcentraler.

Några nackdelar med riktiga mätinstrument är att folk inte förstår dem heller, att små barn tittar på en vuxen och lär sig att peta upp petskyddet med två av mammas strumpstickor, spik eller liknande...

Min far hade två prov lampor. En för 6 eller 12 v och en för 220 V.
Funkade utmärkt för hans behov.

Borde funka med vilken prydnadslampa som helst för att se att man skruvat ur rätt propp, eller brutit med "knappen" i normcentralen.
Först lyser lampan, sen lyser den inte. Och sen testar man att alla övriga uttagen i rummet är "strömlösa ", med samma lampa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag är ett exempel på "gemene man" och äger bla en UNI-T UT12A voltage detector. Motsvarande kontaktlösa spänningsdetektor finns även i mina universalintrument men faspennan är extremt smidig för vissa uppgifter.

Tex om man har fått en kortslutning som löst några automatsäkringar och annat - det tar inte många sekunder att avgöra om en hel fas är borta i elcentralen, samt att se vilken huvudsäkring såm gått i mätarskåpet (inte alltid som pluppen fjädrar bort på tydligt sätt).

Självklart ska man vara medveten om detta instruments begränsningar men det absolut användbart för en del uppgifter.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Aldrig sett en sån penna som visar rött eller grönt, bara en färg.

Vad indikerar respektive färg?

blackarrow blackarrow skrev:
Borde funka med vilken prydnadslampa som helst för att se att man skruvat ur rätt propp, eller brutit med "knappen" i normcentralen.
Jo det duger utmärkt för just det, förutsatt att man ALLTID först kontrolelrar att den fungerar i uttaget innan man bryter med säkringen.

Men i många fall så är ju själva orsaken till att man vill arbeta med ett uttag just att det INTE fungerar. Då kan det mycekt väl finnas spänning fram trots att lampan inte lyser. Och vid sådan felsökning måste man ha mätinstrument, som dels går att lita på, dels måste man förstå hjälpligt hur de skall användas.

Om man vill kontrollera att rätt säkring bryts, så MÅSTE man först konstatera genom mätning (med instrument eller lampa) att det finns spänning fram, sedan att den faktiskt försvinner när rätt säkring bryts. Sedan kommer momentet som de flesta "fuskar med" (även jag ibland). Man skall/bör kontrollera EFTER att man mätt "spänningslöst" att instrumentet fortfarande fungerar, genom att upprepa mätningen på något fungerande uttag. OM man ex. har mätt med fel inställningar på instrumentet så kan instrrumentet ha gått sönder just vid den kritiska mätningen.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
I den här trådens fall var det ju inget fel på mätaren. Felet var att TS inte kunde tolka mätresultatet.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Börjar fundera om elektrikern, om han nu är det har kopplat rätt.

Jag har hantverkare som hjälper mig med kök och badrum och där har dom lagt till 3 uttag i bland annat kök.

Såhär ser det ut bakom uttaget då dom dragit vidare kablar till två övriga uttag igenom den där dosan så antar jag att dom har varit tvungna att skarva kabeln där.

Men bör jag låta eluttaget vara eller kan jag använda dom?

Uttagen fungerar när jag provar att stoppa i en lampa t ex, men tycker det verkar konstigt att spänningsprovaren visar sådär när strömmen är igång

Firman har ju semester i 2.5 vecka till så blir svårt att få det åtgärdat innan dess om det behövs.

Pennan mäter jag alltså med i samma uttag bara i varsin ”pol” eller hål i det övre uttaget. Samma i alla 3 uttag som är kopplade där.

[bild][bild][bild]
Hej hej. Den ger utslag på fasen och inte nollan så det är helt som det ska. De där pennorna är högst opålitliga för övrigt.

Kan löna sig att läsa bruksanvisningen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.