Så här på våren åskar det titt som tätt. Jag är född och uppvuxen på landet och alltid slog åskan ner hos någon i byn. Det berättades om eldkulor som rullade på spisen och telefoner som slogs ut. Man var livrädd när det åskade.
Fast sedan jag flyttade till mer tätbebyggda områden har jag knappt märkt av åskan. Förrän i år då. Har det inte åskat ovanligt mycket i år?

Du kan läsa blogginlägget här: Dra ur kontakten till platt-tvn när det åskar

G
Det är naturligtvis bra idé att dra ur sladden på den utrustning som är känslig. Få personer har dock den disciplinen.

En bättre lösning är att installera ett komplett åskskydd. Detta består av tre delar, grovskydd, ev. mellanskydd och finskydd. Det klarar i princip alla åsknedslag utom en direktträff i huset. Vid kraftiga nedslag som drabbar anläggningen förbrukas oftast grovskyddet som får bytas ut.

Installationen av grovskydd och mellanskydd görs av en elektriker eftersom det innefattar arbeten i mätartavlan och elcentralen. Finskyddet består oftast av ett grenuttag och placeras mellan vägguttag och förbrukare. (dator, TV, m.m.)

Totalkostnad exkl. finskydden hamnar på 8-10.000:- och ger premierabatter hos försäkringsbolagen. I vårt fall har det betalat sig på 7 år. Utslagna grovskydd ersätts också.
Finskydden kostar runt 200:- för ett grenuttag med 6 uttag och anskaffas efter behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.