Vi har köpt ett hus byggt 70. Vi misstänker att den förra ägaren dragit mycket el själv.
Hur vet man om elen är ok? Kan man mäta sig till det? Vad kostar det att ta dit en elektiker och kolla över det?

Vad skulle det kosta att dra om elen som den är idag? Ytan är totalt 130kvadrat. Så enkelt som möjligt. Vi vill bara att det ska vara ok.
På väggen sitter en sk sockerbit som varit kopplad till en lampa i hallen. När vi stängde av strömbrytaren mätte min sambo upp att det fortfarande gick ström i sladden. Vad kan detta bero på?

Någon som har någon bra länk där man kan läsa om att dra om ström i villa?

En gång i tiden var sockerbitar vanligt istället för lampkontakter...

Om det är *lite* ström som läcker ut så kan det kanske vara så enkelt att det finns målarfärg/tapetklisterspill på/i strömbrytaren?!?

Tidigare fanns det något som hette EIO-eltest där en elektriker gjorde en okulär besiktning, mätte att jord/nolla var separerade och sen meggade upp allt. För ett tiotal år sedan kostade det kring 1200 :- men jag har ingen aning idag.

Hur menar du med en sida om att dra om elen i en villa? En instruktion eller vad?

/Kent

Jamba skrev:
På väggen sitter en sk sockerbit som varit kopplad till en lampa i hallen. När vi stängde av strömbrytaren mätte min sambo upp att det fortfarande gick ström i sladden. Vad kan detta bero på?
Det beror antagligen på att strömbrytaren bryter nollan i stället för fasen. (Inte tillåtet)

Ring en elfirma och fråga vad dom ska ha för att kontrollera elen, bara att kolla de viktigaste tar knappast mer än en timma (om ni inte bor i stockholm :) så kring 400-600:- inkl moms skulle jag gissa.

/elektriker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.