Har en kolonistuga 30kvm, finns inkommande jord men efter gamla proppskåpet är det blandade uttag (jordade/ojordade). Så jag vill helst dra om all el och installera automatsäkringar med jordfelsbrytare.
Har ni en uppskattning på vad det skulle kosta om jag anlitar en elektriker med behörighet för detta?
Uppskattar att jag inomhus behöver 6 vanliga uttag + 1 till spisen. Utomhus har jag 2 uttag i dag, ett som sitter direkt på stugväggen och 1 som behöver kabel till uteplatsen (finns tak mellan stuga och uteplats).

L
Allt ska ut , helt nytt , är det infällt ( rör i väggarna ) annars blir det utvändigt med kuloledningar
En El-gubbe kostar ca 5500 per 8 tim minus rot + materiel kanske 5000
Et sådant jobb kan ta ca 3 dagar + - något , svårt att säga vad det blir i kostnad

tommib
Tror faktiskt inte att ROT är applicerbart på en kolonistuga, man brukar inte äga dem utan bara ha ett arrendeavtal.

Att säga hur lång tid det tar är hopplöst utan att se förutsättningarna. Det kan ta en dag, det kan ta flera beroende på hur jobbigt det är att gå fram med kabel. Jag förutsätter nu att du ska ha en helt utanpåliggande installation.

Ett tips är att kolla med en elektriker om hen kan komma och göra anläggningen strömlös och ta bort centralen så får du riva allt gammalt mög. Det sparar ett antal timmar. Andra tips är att se till att det är undanplockat så att elektrikern kommer fram ordentligt överallt.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.