Hej
Håller på och renoverar matsalen i vårt hus. Det är infällt el som är draget -57 antar jag då den delen är byggd då.
Det är metall rör och metall dosor. Får man dra fk kabel i dessa rör? tänker däremot byta dosorna till rot dosor. Eller behöver man inte göra det heller?
Hur ar ni gjort som gjort detta förut?

Tacksam för svar

• Gilla
Svanlindh
  • Laddar…
Jag är tveksam till att byta dosorna och behålla rören. Det är lätt att göra sönder väggen så att rotdosan inte kan fästa i väggen.

Att byta till fk är ok men kräver stor noggrannhet och tillgång till en isolationsprovare för att kolla så att ledningen inte är skadad i samband med idragningen. Ihop med bytet skall en jordfelsbrytare monteras och jordade uttag monteras i rummen.

Ett problem kan vara att få loss den gamla ledningen ur rören.

Redigerat:
  • Gilla
calle336 och 1 till
  • Laddar…
Jo fast ståldosorna är ju mindre än rotdosan. Så har bytt på 1 ställe men behöver man inte det så är det ju onödigt jobb.
Gick ok att dra ur sladden och dra i nya fk kablar. Bara på 1 ställe där jag fick använda mig av vajjer.

Isolationsmätningen är A och O.
Om det är trångt så är elektrikersmörjan perfekt. Rör det sig om att det är skräp i rören kan det oftast vara vettigare att blåsa in potatismjöl eller talk för att få bättre glid. Blanda dock inte metoderna, då blir det kanelbullar i rören istället :-)

Mitt hus från -57 har plåtrör och plåtdosor och plastmantlad FK i rören, men de elektriker som varit på plats såg ingen mening med att dra om kablarna. Min FK från den tiden är lite torrare än ny kabel, men inte alls så torr att den riskerar att spricka eller liknande. Jag har kollat in en del av de trådar jag dragit ut och de har varit i alldeles utmärkt skick.

Sätt in en jordfelsbrytare i huset så minimerar du risken att drabbas av något problem. En isolationsmätning är inte heller fel.

Passar på att slänga in en relaterad fråga;

Jag har ett uttag vid golvet, med metallrörsförbindelse till en dosa nästan exakt rakt ovanför, kanske 2,5m där ledarana (från -38) sitter fast som berget. Finns det några knep att tillgå för att få den dem? Jag har redan dragit av den ena av dem. Var någon tjärad papp eller tygisolering.

Känns lite surt att fräsa upp väggen iom att det borde vara spikrakt rör...

Krilleman
Dra ny FK i gamla rör görs dagligen i massor med lägenheter. Självklart är provningen viktig.

Så absolut är det godkänt!

vespaman skrev:
Passar på att slänga in en relaterad fråga;

Jag har ett uttag vid golvet, med metallrörsförbindelse till en dosa nästan exakt rakt ovanför, kanske 2,5m där ledarana (från -38) sitter fast som berget. Finns det några knep att tillgå för att få den dem? Jag har redan dragit av den ena av dem. Var någon tjärad papp eller tygisolering.

Känns lite surt att fräsa upp väggen iom att det borde vara spikrakt rör...
Hittade en tråd om detta, tryckluft och vatten
http://www.byggahus.se/forum/el/180755-hur-gor-en-elektriker-om-det-blir-rorstopp.html#2

Det sitter ingen spik genom röret någonstans?
Kan du få fram en dragfjäder?

Jag hade hällt i ett par matskedar potatismjöl i röret från dosan ovanifrån. Sen försiktigt med mun eller med kompressor blåst ner det i röret. Därefter hade jag ryckt i trådarna nerifrån. Gärna trixa lite med en dragfjäder från motsatt håll samtidigt.

Vi hade en riktigt lång dragning mellan våningsplanen och med flera krökar längs med trapphuset. Då gjorde vi så och det gick med mycket tålamod.

Minns att någon varnat för potatismjöl då det kan omvandlas till klister med tiden. Men för att lossa på ledare som ska dras ut o bytas kanske det fungerar.

Potatismjöl gör det omöjligt att byta nästa gång för då har det blivit klister av mjölet, talk däremot fungerar efter måååååånga år.

Har kollat lite mer nu, det verkar som att dom har dragit in en blymantlad tvåledare i röret! Inte undra på att ledarna sitter fast trots att det bara en en "raka". Kanske drog dom in detta innan rören kom på plats -38.

Inte en chans att jag får in en dragfjäder.

Era förslag fick mig dock att fundera på om man kan ta kompressorn och kabelgucka uppifrån - det rinner/trycks ju nedåt, vilket kanske kan hjälpa.

Funderar även på tunn olja, men jag tror att dom ljusa tapeterna kommer att kontamineras under "operation".
Eftersom det är i vardagsrummet, som jag inte vill börja renovera just nu .. så måste jag vara försiktig. Har klarat mig utan uttaget några månader nu, men det finns bara 2 uttag i hela rummet, vilket är ett bök vid tex dammsugning.

Fram med fräsen..
Även om du får ut kabeln är risken stor du skadar de nya. Eller spika utanpåliggande.

Det finns ingen hall eller klädkammare på baksidan där man kan klamma en kulo och borra ett hål i dosan för en rörstump genom väggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.