Chaly
peternicklas skrev:
Risken finns alltid. Jag ville inte chansa så jag drog fiber, har 8 m.
Mjo, att risken finns har jag insett... har dock dåligt med erfarenhet/kunskap för att beräkna sannolikheten/storlek på risken. Beror väl på hur utsatt man bor och markförhållanden också. Får väl byta till fiber den dagen jag råkar illa ut...

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
peternicklas
Chaly skrev:
Mjo, att risken finns har jag insett... har dock dåligt med erfarenhet/kunskap för att beräkna sannolikheten/storlek på risken. Beror väl på hur utsatt man bor och markförhållanden också. Får väl byta till fiber den dagen jag råkar illa ut...
Då kanske det är försent, kan kostar rätt mycket om det tar illa. Fiberinstallationen till garaget kostade runt 1200:-.

Chaly
peternicklas skrev:
Då kanske det är försent, kan kostar rätt mycket om det tar illa. Fiberinstallationen till garaget kostade runt 1200:-.
Jo, om jag råkar illa ut så är det ju per definition för sent. Utrustning inkopplad till övriga svagströmskablar som ligger i samma rör (signalkablar för rörelsedetektorer, larm, tele, mm) verkar ha överlevt ca 20 år iallafall (dömt av deras ålder).

Någon som vet hur vanliga dylika skador är?

Sannolikheten att något händer är direkt proportionell mot reparationskostnaden..

Det är tämligen vanligt, min syster fick allt förstört i somras, men då är det nog minst 50-60 meter mellan byggnaderna.

Själv var tvungen att tillfälligt dra koppar 30 meter, men har satt åskskydd på ledningen. Det har i alla fall hållit en säsong.

Märkband är inte fel. Oavsett om det är en lång sträcka eller inte. Jag har t.o.m fått min servis mellan hus och garage inritat på Nätägarens kartor.

Jag förstår inte riktigt om jag fick svar på min fråga. Så jag ska köra vp-rör utomhus, dvs. utanpåliggande på garageväggen upp till vinden på huset?

Det har nämnts i tråden tror jag, men VP-rör är nog inte lämpliga utomhus där de är utsatta för sol, vind, vatten och annat förekommande väder. Är de i skydd på skuggsidan så kanske, men, inte så att jag skulle använda FK för starkström i dem - i detta fall bör det alltså vara en nätverkskabel som egentligen inte skulle behöva något mer skydd. Till sist har vi det estetiska så jag har svårt att se fördelar med ett VP-rör här. Använd då hellre de U-formade kabelskydden en bit upp på väggen.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ok men blir det inte svårt att mata kabel i kabelskydden? Det kommer bli några böjar. Så du menar att jag ska använda väderbeständig tp-kabel och kabelskydden, inga rör bakom?

Ja, oberoende av VP-rör ska du använda kabel som tål utemiljön då VP-rör inte är avsedda för utomhusbruk och därmed inte ger något specificerat skydd - de kan t.ex vara bra för att få en rak dragning om väggen är väldigt ojämn, men man vet alltså inte vilket mekaniskt skydd de ger med tiden.

U-skydden monterar du efter att kabeln monterats, och endast ca 1.5 meter upp för att ge skydd mot skottkärror etc.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Skydden är längre och resterande bit ska stickas ner i jorden för skydd mot spade osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.