Nu ska jag hämta ut mina grejjer på posten viklen dag som helst. funderar lite på hur långa VP-rör man kan dra kabel i utan att ha en dosa som man "mellanlandar" i? Normalt antal böjjar, typ 2-3 90-gradersböjjar per rör?

För mitt hus blir nog längsta sträckningen knappt 20 meter...

/Jens

Beror på hur böjarna är gjorda. Skarpa eller mjuka. Har man skarpa böjar så rekomenderar jag att man drar i en ståldragfjäder då jag tycker den är lättare för det ändamålet. Sen är man osäker på om det skall gå eller ej så finns det kabelsmörjmedel som gör även dom svåraste dragningarna lätta (Lättare) Men 20 meter är inga problem

frohike skrev:
Beror på hur böjarna är gjorda. Skarpa eller mjuka. Har man skarpa böjar så rekomenderar jag att man drar i en ståldragfjäder då jag tycker den är lättare för det ändamålet. Sen är man osäker på om det skall gå eller ej så finns det kabelsmörjmedel som gör även dom svåraste dragningarna lätta (Lättare) Men 20 meter är inga problem
Har köpt lite färdiga böjjar som jag ska sätta dit. Har för avsikt att inte ha några skarpa böjjar.

Vart hittar jag en stålddragfjäder? Har bara sett plast i vanliga byggvarubutikerna...

/Jens

Om man behöver dra så hårt att det krävs en ståldragare så är nog risken stor att man drar 'sönder' kabeln. Drar man med en kraft över ett visst antal kN så förstörs tvinningen i kabeln och prestanda försämras.

Jag har dragit dubbla Cat5E i vanliga VP16 i 20meterslängder i vårt hus med glasfiberlina utan att smörja, så kör på med en sådan det kommer att funka!

Att tänka på är ju att du försöker räta ut vecken på kabeln innan du drar in den i röret så går det mycket lättare att dra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.