Hej,
Jag har dragit in fiber i huset till garaget. Därifrån hade jag tänkt att nå källaren och sedan gå på utsidan av garaget upp till vinden för att kunna borra ner till de rum jag vill. Men nu till frågan.
Jag har vp-rör liggandes och håller på att dra det nu inne i garaget men det känns som att det skulle gå fortare med slang, vad tycker ni, vad ska jag använda?
Tack
Jag har dragit in fiber i huset till garaget. Därifrån hade jag tänkt att nå källaren och sedan gå på utsidan av garaget upp till vinden för att kunna borra ner till de rum jag vill. Men nu till frågan.
Jag har vp-rör liggandes och håller på att dra det nu inne i garaget men det känns som att det skulle gå fortare med slang, vad tycker ni, vad ska jag använda?
Tack
Smaken som baken delad!
Slang går snabbast men jobbigt att sätta en massa klammer då man kan sätta dom glesare med rör.
Se bara till och inte ha för många böjar och inte göra dom för tvära kan bli tungt att dra i kabel då!
Se bara till och inte ha för många böjar och inte göra dom för tvära kan bli tungt att dra i kabel då!
jag skulle ha kört med rör, det blir inte lika "sladdrigt"+ att det ofta är lättare att dra i kabel i rör. Raksträckor går fortare med rör.
Men glöm ej att dra rören under isoleringen på vinden.
Dvs rören ska vara på den varma sidan. annars blir det kondens i rören och vattnet kommer in i rummen.
Men glöm ej att dra rören under isoleringen på vinden.
Dvs rören ska vara på den varma sidan. annars blir det kondens i rören och vattnet kommer in i rummen.
Om du ska gå mellan ett friliggande garage till huset med anslutningen, tänk då på risken med att åskan kan påverka en kabel. Jag har lagt fiber även mellan garage och hus för att slippa detta problem. Sedan skulle jag nog använda VP-rör då jag har för mig att det är har bättre egenskaper för att dra kabel i än vad en PEM slang har.
Tack för alla svar. Det stämmer, garaget är inte fristående. Ok synd att inte vp-röret håller efter ett par år för jag använde precis det i marken, den har förvisso ändå ett extra skydd. Alltså den slangen som man blåser fibern i.
Sen när jag har dragit vp-rören färdigt i garaget som går till källaren, så ska jag dra på utsidan av garaget upp till husväggen. Jag vill helst inte borra upp i golven från källaren, vet inte riktigt hur det är draget i golven så jag väljer det säkra före det osäkra.
Men jag kommer inte kunna ha vp-rör utanpåliggande under garagetaket upp till vinden på huset, jag har för mig att de inte tål sol. Det var därför jag tänkte på pem-slang men det kanske finns bättre alternativ?
Sen när jag har dragit vp-rören färdigt i garaget som går till källaren, så ska jag dra på utsidan av garaget upp till husväggen. Jag vill helst inte borra upp i golven från källaren, vet inte riktigt hur det är draget i golven så jag väljer det säkra före det osäkra.
Men jag kommer inte kunna ha vp-rör utanpåliggande under garagetaket upp till vinden på huset, jag har för mig att de inte tål sol. Det var därför jag tänkte på pem-slang men det kanske finns bättre alternativ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
PEM-slang i mark används för vatten. En grävare vill väldigt gärna veta vad som finns i slangen de stöter på, så om data eller el läggs i en PEM-slang är det viktigt med ett markeringsband ovanför, grönt för data, gult för el.
Skydd på husvägg finns i denna form:

Skydd på husvägg finns i denna form:
Kabelskydd i plåt har jag redan införskaffat men kan jag dra vp-rör utomhus? Tanken är att kabeln ska gå under taket (utskjutet på taket) och sedan upp till vinden på huset. Tänkte bara använda kabelskyddet till utsatta delar, där man kan komma åt när man skottar snö eller så.
Jag har dragit 2st cat6-kablar i befintligt markrör mellan hus och garage. Hur stor risk är det egentligen med detta då avståndet mellan hus och garage är ca 4-5 meter?peternicklas skrev:Om du ska gå mellan ett friliggande garage till huset med anslutningen, tänk då på risken med att åskan kan påverka en kabel. Jag har lagt fiber även mellan garage och hus för att slippa detta problem. Sedan skulle jag nog använda VP-rör då jag har för mig att det är har bättre egenskaper för att dra kabel i än vad en PEM slang har.