Hej!

Får man (en elektriker) lägga in den här elkabeln i väggen? Det är en kabel som går från elcentralen i huvudbyggnaden till elcentralen i attefallshuset. Måste den gå på utsidan?

Tack på förhand,
Jan

Ett interiört hemutrymme med elskåp, adventskalender, korridor och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-

Svar ja - i princip.

Om just denna kabel får läggas dolt i väggen vet jag inte, det beror på vad den heter. Installationen på bild är uppenbarligen inte utförd av en yrkesperson så det är svårt att säga så mycket mer.

Men man får förlägga en godkänd och korrekt dimensionerad kabel dolt mellan centralen och dosan på bild. Hur enkelt det är är en annan sak. Det kan finnas en kortling i vägen. Om inte så bör det gå att fiska fram en kabel mellan central och dosa.

• Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svar ja - i princip.

Om just denna kabel får läggas dolt i väggen vet jag inte, det beror på vad den heter. Installationen på bild är uppenbarligen inte utförd av en yrkesperson så det är svårt att säga så mycket mer.

Men man får förlägga en godkänd och korrekt dimensionerad kabel dolt mellan centralen och dosan på bild. Hur enkelt det är är en annan sak. Det kan finnas en kortling i vägen. Om inte så bör det gå att fiska fram en kabel mellan central och dosa.
Vad är det som får dig att säga att installationen inte är utförd av en yrkesperson?

U u840903 skrev:
Vad är det som får dig att säga att installationen inte är utförd av en yrkesperson?
Hur den är klammrad till och börja med

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Hur den är klammrad till och börja med
Något annat?

För att ge lite kontext.

Jag har köpt ett Attefallshus med totalentreprenad. Enligt avtalet skulle de dra el från stolpen vid vägen, men valde att dra el från huvudbyggnaden istället - det i sig är märkligt, men det gör mig mindre så länge det blir snyggt och bra.

Det som händer är följande.
1) De försöker dra kabeln i innerväggen, mer ger upp för att det är för trångt.
2) De tar ut den på utsidan av väggen och levererar det ni ser på ovanstående bild.
3) Jag ifrågasätter estetiken i deras lösning.
4) Vi kommer överens om att de ska öppna upp väggen och lägga in kabeln. Vi kommer också överens om att de ska göra allt förutom att måla om.
5) De kommer dit och gör följande - utan att prata med oss först - och hävdar att man inte får dra kabeln i innerväggen.
6) ... och nu sitter jag och ifrågasätter mer än deras känsla för estetik.

Inbyggd garderob med spegeldörr, träramar, ljus vägg, elcentral ovanför, ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Betala inte och säg "det var ju tråkigt att man inte fick dra det dolt i vägg men då får man nog följa avtalet och dra det från stolpen vid vägen. Som det var avtalat."

Som sagt, inga yrkespersoner här....
Här har dom lyckats hitta den fetaste kabelkanal som finns öster om klarälven!

• Haha
  • Gilla
Lillebror 1971 och 2 till
  • Laddar…
Vi vet ju som sagt inte vad det där är för kabel. Men även om den skulle bvara fel för ändamålet, så får man väl i så fall dra ex. slang med FK (eller vad som är lämpligt för trådar med den arean), och gå över till kabel innan det går ned i marken.

Men som sagt håll inne betalningen tills de fixat det enligt avtalet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.