Jag renoverar och drar lite nya vp-rör innan elektrikern kommer.

Men, termostaten till det nya vattenburna golvvärmesystemet kommer sitta i linje med strömställare och uttag vid dörren.
Jag tolkar det som att man inte får ha svagström (kabeln till termostaten) och fasen i samma apparatdosa ( även om det är skilda vp-slangar) Får inte plats att gå förbi apparatdosan utan behöver gå igenom med fas, jord, nolla och tändkablar.
Stämmer det eller kan man gå från termostat till egen vp-slang, måste iofs vidare och gå igenom 3 apparatdosor på vägen ner i detta fallner.
Eventuellt funderar jag på att skita i att sätt termostaten i en apparatdosa och bara dra kabeln i väggen utan vp-slang,
Mindre åverkan på bjälklag om jag kan borra mindre hål också. Men jobbig om jag måste byta en någon gång....

Man får ju tex inte gå med nätverkskabel i genom samma apparatdosa som fas.
 
Redigerat:
Jag vet inte om jag missförstår din fråga, men såväl matningen med starkström liksom kabel från givaren i golvet ska ju in i samma termostat, och måste vara i samma dosa..
Normalt använder man ju flexslang med fina böjar
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Jag vet inte om jag missförstår din fråga, men såväl matningen med starkström liksom kabel från givaren i golvet ska ju in i samma termostat, och måste vara i samma dosa..
Normalt använder man ju flexslang med fina böjar
Hej och tack för svar.

Ja, det var min nästa fråga.
Den jag tänker på är till regleringen för shuntventilerna (vattenburen) den har endast signalkabel 4 små i ett hölje.

Den du tänker på är till elektrisk golvvärme då har man ju fasen och reglerar i termostaten.
Men det är lustigt för golvgivaren du nämner är väl just svagström, eller? Då måste de ju in i samma apparatdosa.

Skulle givetvis skrivit att det var till vattenburen.
 
Kanske skulle kunna borra anslutningarna till apparatdosa och dra genomgående vp-slang.
Då borde det vara godkänt, så länge det inte blir någon fråga gällande apparatdosan då.
 
E Edgefamily skrev:
Jag renoverar och drar lite nya vp-rör innan elektrikern kommer.

Men, termostaten till det nya vattenburna golvvärmesystemet kommer sitta i linje med strömställare och uttag vid dörren.
Jag tolkar det som att man inte får ha svagström (kabeln till termostaten) och fasen i samma apparatdosa ( även om det är skilda vp-slangar) Får inte plats att gå förbi apparatdosan utan behöver gå igenom med fas, jord, nolla och tändkablar.
Stämmer det eller kan man gå från termostat till egen vp-slang, måste iofs vidare och gå igenom 3 apparatdosor på vägen ner i detta fallner.
Eventuellt funderar jag på att skita i att sätt termostaten i en apparatdosa och bara dra kabeln i väggen utan vp-slang,
Mindre åverkan på bjälklag om jag kan borra mindre hål också. Men jobbig om jag måste byta en någon gång....

Man får ju tex inte gå med nätverkskabel i genom samma apparatdosa som fas.
Vad säger din elektriker?
 
S Stuff skrev:
Vad säger din elektriker?
Låter osäker
 
E Edgefamily skrev:
Hej och tack för svar.

Ja, det var min nästa fråga.
Den jag tänker på är till regleringen för shuntventilerna (vattenburen) den har endast signalkabel 4 små i ett hölje.

Den du tänker på är till elektrisk golvvärme då har man ju fasen och reglerar i termostaten.
Men det är lustigt för golvgivaren du nämner är väl just svagström, eller? Då måste de ju in i samma apparatdosa.

Skulle givetvis skrivit att det var till vattenburen.
Men i grunden är det väl ingen skillnad.. flexslang från dosa
Ta en bild, så kanske vi kan förklara bättre
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.