GK100 GK100 skrev:
Då är det bara för dig att leta vidare eller hellre sätt dig in i och försök förstå lite större delar och låt inte orden i sig fängsla dig.
Nu är det inte helt okänt att det hävdas att det finns elregler som inte finns. Ventilationsschakt är ett utmärkt ställe att dra el på, det finns inga regler mot det.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vad du är ute efter men i de här frågorna är du inte fullt kompetent, inget illa menat här heller men åtminstone jag ser ingen vits med tjafs som tyvärr lätt uppkommer. Det blir som du förstår bara en löpning mot botten och inget som tillför TS eller forumet något.

Något som skulle intressera mig lite vore vad du bygger din andra mening på, har du någon direkt uppfattning om vilka regler det skulle kunna vara och att de inte finns?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, jag har ingen möjlighet att visa upp regler som inte finns. Men jag skulle kunna tänka mig att det du syftar på har med brandseparation att göra. Ventilationsschaktet och kanalerna är olika brandceller i större byggnader. Men villor är bara en brandcell, så de reglerna gäller inte.

Främst är jag då intresserad av regler som är mer direkt att hänföra till elinstallationerna typ det som nämnts i tråden vid olika tillfällen. Även dina eventuella exempel på de utmärkta eldragningarna i ventilationsschakt vore intressanta. Lite solipsistiskt vore det som jag ser det utmärkt att dra el precis överallt, var och hur och närsomhelst.

Jag menar sånt som ligger i linje med TS och det som finns i din länk är vid sidan om på flera sätt. Däremot om du med ventilationsschakt tidigare menar samma som schakten i länken är vi helt överens där finns inget som hindrar eldragningar tvärtom lämpligt. Men om man skulle börja använda ventilationskanalerna som nämns där som kanalisation för el då hoppas jag du är med på att det gått fel.

Själv har jag dragit expansionsledning i oanvänd skorstenspipa dubbla PEX och ofta över 90 grader helt utom alla regler och anvisningar, det är regelbrott man får förlika sig med allteftersom tiden går bleknar de och man överlever på något sätt.

Ja, jag håller med om att man ska undvika att dra ledningar i ventilationskanaler.

GK100 GK100 skrev:
Speciellt delarna i ditt första stycke tyder på att du har väldigt lite förståelse för de mekanismer som kan ge faror i det fallet, lika lite som du verkar känna till hur ledningar/kablar avsedda för sån påkänning är konstruerade eller hur de hanteras/monteras.
Oh, dessa nedlåtande kommentarer som är så underbara att vräka ur sig, eller hur? Jag gick ju Datateknisk linje på civilingenjörsprogrammet så jag får be om ursäkt för att jag inte läste mer än ett tiotal, förlåt, 20-tal poäng fysik inkusive materiallära, statik och dynamik, men det blir ju så lite på en linje som inte är Maskin-inriktad. Elläran och elektroniken var det ju inte heller mycket med och jag hade nog hela två fel på elläratentan och ett slarvfel på elektroniken så jag ska nog hålla tyst i fortsättningen. Vilken tur att alla paragrafryttare här stoppar alla som vill diskutera lösningar av kreativ art som kanske ligger i gränslandet för vad som är tillåtet och i synnerhet VARFÖR de inte skulle vara lämpliga eller otillåtna. Det kanske är farligt att som lekman lära sig mer om elsäkerhet?

Mitt första stycke var avsett att påvisa den statiska hållhastheten för materielet. Bara för att man inte klammar 1,2 meter EKK kommer den inte att brista, någonsin, vilket antytts ovan. "Jag kan ju ställa motfrågan, hur beräknar ni max längd som kabeln kan hänga fritt utan att skadas av sin egen tyngd?", "Blir kabeln hängande nog långt kommer den att brista av sin egen tyngd." 1,2 m??? Det behöver vi nog knappast räkna på, eller vad tror du? Självklart var mitt exempel på 30 meter en överdrift för att påvisa att för kortare längder (ett fåtal meter som det kan röra sig om i en villaskorsten) kan det orimligen vara ett problem. Jag gillar att se vad som händer i extremfall för att sedan kunna relatera till det verkliga fallet. Infästningen kan bli ett problem, speciellt om kabeln rundar en skarp kant utan att vara dragavlastad i den vertikala delen och där kan det naturligtvis finnas en långtidspåverkan i form av att plast, gummi och annat förändras över tid och ger för litet skyddsavstånd mellan ledarna.

Mitt andra stycke beskriver en kreativ metod för att förenkla förläggning. Är det fel att klamma kabel på en kabelstege för att sedan fästa upp kabelstegen? Så länge den blir infäst på ett tillfredsställande sätt har jag svårt att se någon skillnad mellan att sätta kabelstegen först och sedan klamma kabeln.

Tredje stycket beskriver mitt eget tilltag att dra upp en förlängningskabel genom en ventilationskanal. Om reglerna säger att det är otillåtet får jag väl harva upp och ned med en kabel de få gånger jag ska jobba där uppe. Jag såg nu att den inte ens var ansluten (stickproppen urdragen). Ska jag ha FR24-mottagaren där blir det nog en fuktsäkrad USB dit upp och inte 230 VAC.

Vid fjärde stycket var du väl så upprörd att du inte ens hade luft kvar till att svara på om läget förändras om man går ned till klenspänning. Eller har du inte kompetensen?

Generellt sett tycker jag att detta fall är ett praktexempel på hur regelverk förhindrar en säkrare och enklare elinstallation. Kan det finnas en säkrare framföringsväg i en villa än en skorstenspipa av tegel? (Jag förutsätter att skorstenen är gjord i tegel.) Att dra via en vind med takstomme i trä som i vissa (t.ex. mitt) fall är isolerad med träspån måste ju vara en betydligt mer riskfylld framföringsväg. Om det nu skulle bli ett kabelfel i skorstenspipan, vad skulle hända då? Om inte säkringen löser blir kablen varm från elcentral till kortslutningspunkten och det finns risk för brand, men egentligen bara i kostslutningspunkten där övergångsmotståndet finns. Ulösningsvillkoret för kabeln/säkringen måste anses vara uppfyllt för en 1,5 mm EKK avsäkrad med 10 A inom en villa, annars får det vara en bra stor villa. Här kan de med formell elkompetens och beräkningsverktyg gärna få vaska fram en ungefärlig längd med rimliga antaganden (genomföringar, förläggningstyp, angränsande kablar... jag kan ju inte det här ju).

Till slut: Den ursprungliga frågan var:

"Kan/får/bör man dra en fast elkabel i ventilationskanalen?"

Jag vill inte att folk ska börja dra el själva. Jag har sett min beskärda del av farliga amatörjobb trots att jag inte jobbar som elektriker och vi har alla här på forumet sett elinstallationer som är felaktigt utförda av behöriga. Det är inte poängen, utan TS ville veta om det var tillåtet och varför det inte skulle vara det. Kan du inte hålla med liiitegrann om att det känns konstigt att inte få dra i en tegelkanal utan behöva gå omvägar och dra i en träkonstruktion och göra en takgenomföring bara för att en paragraf eventuellt säger att den där tegelkanalen kan vara otillåten att använda? Jag har full förståelse för att man i regelverk måste generalisera och inte så lätt kan särskilja olika typer av t.ex. ventilationskanaler och framför allt måste reglerna säkerställa att vi och andra inte utsätts för risker och ibland blir det en krock mellan vad som är regler och vad som är verklighet. Det blir lite samma sak som att det är 30 utanför skolor mitt i natten och om man blir klockad i 54 km/h av polisen tappar man körkortet vare sig det är sommarlovsmorgon kl 04:00 eller rusningstid inför skolstart.

/Fredrik

PS För alla oss i pöbeln som inte har behörighet så kallas "SIND-FS1978:6" allmänt för "Starkströmsföreskrifterna" och heter formellt "Statens industriverks föreskrifter om utförande och skötsel av elektriska starkströmsanläggningar". Tack Goolge!

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Om ledningar ska hänga fritt i t.ex. ett schakt där det inte går att fästa kabeln är det en god idé att fästa ledningen typ CC 20cm på en stålvajer som sedan firas ned, vajern förankras sedan i ovankant. Jag tror inte att en EKK går av av sin självtyngd obelastad, men belastad lär samma fenomen som vid kallflytning kunna uppstå. En sak som är viktig att beakta är omgivningstemperaturen. Det var en rökkanal bredvid, blir omgivningstemperaturen 70 grader vilket är lite när vi pratar rökgaser så är kabelns belastningsförmåga noll. Jag lutar som de flesta åt att det är bättre att hitta en annan väg för kabeln.

F fb35523 skrev:
Oh, dessa nedlåtande kommentarer som är så underbara att vräka ur sig, eller hur? Jag gick ju Datateknisk linje på civilingenjörsprogrammet så jag får be om ursäkt för att jag inte läste mer än ett tiotal, förlåt, 20-tal poäng fysik inkusive materiallära, statik och dynamik, men det blir ju så lite på en linje som inte är Maskin-inriktad. Elläran och elektroniken var det ju inte heller mycket med och jag hade nog hela två fel på elläratentan och ett slarvfel på elektroniken så jag ska nog hålla tyst i fortsättningen. Vilken tur att alla paragrafryttare här stoppar alla som vill diskutera lösningar av kreativ art som kanske ligger i gränslandet för vad som är tillåtet och i synnerhet VARFÖR de inte skulle vara lämpliga eller otillåtna. Det kanske är farligt att som lekman lära sig mer om elsäkerhet?

Mitt första stycke var avsett att påvisa den statiska hållhastheten för materielet. Bara för att man inte klammar 1,2 meter EKK kommer den inte att brista, någonsin, vilket antytts ovan. "Jag kan ju ställa motfrågan, hur beräknar ni max längd som kabeln kan hänga fritt utan att skadas av sin egen tyngd?", "Blir kabeln hängande nog långt kommer den att brista av sin egen tyngd." 1,2 m??? Det behöver vi nog knappast räkna på, eller vad tror du? Självklart var mitt exempel på 30 meter en överdrift för att påvisa att för kortare längder (ett fåtal meter som det kan röra sig om i en villaskorsten) kan det orimligen vara ett problem. Jag gillar att se vad som händer i extremfall för att sedan kunna relatera till det verkliga fallet. Infästningen kan bli ett problem, speciellt om kabeln rundar en skarp kant utan att vara dragavlastad i den vertikala delen och där kan det naturligtvis finnas en långtidspåverkan i form av att plast, gummi och annat förändras över tid och ger för litet skyddsavstånd mellan ledarna.

Mitt andra stycke beskriver en kreativ metod för att förenkla förläggning. Är det fel att klamma kabel på en kabelstege för att sedan fästa upp kabelstegen? Så länge den blir infäst på ett tillfredsställande sätt har jag svårt att se någon skillnad mellan att sätta kabelstegen först och sedan klamma kabeln.

Tredje stycket beskriver mitt eget tilltag att dra upp en förlängningskabel genom en ventilationskanal. Om reglerna säger att det är otillåtet får jag väl harva upp och ned med en kabel de få gånger jag ska jobba där uppe. Jag såg nu att den inte ens var ansluten (stickproppen urdragen). Ska jag ha FR24-mottagaren där blir det nog en fuktsäkrad USB dit upp och inte 230 VAC.

Vid fjärde stycket var du väl så upprörd att du inte ens hade luft kvar till att svara på om läget förändras om man går ned till klenspänning. Eller har du inte kompetensen?

Generellt sett tycker jag att detta fall är ett praktexempel på hur regelverk förhindrar en säkrare och enklare elinstallation. Kan det finnas en säkrare framföringsväg i en villa än en skorstenspipa av tegel? (Jag förutsätter att skorstenen är gjord i tegel.) Att dra via en vind med takstomme i trä som i vissa (t.ex. mitt) fall är isolerad med träspån måste ju vara en betydligt mer riskfylld framföringsväg. Om det nu skulle bli ett kabelfel i skorstenspipan, vad skulle hända då? Om inte säkringen löser blir kablen varm från elcentral till kortslutningspunkten och det finns risk för brand, men egentligen bara i kostslutningspunkten där övergångsmotståndet finns. Ulösningsvillkoret för kabeln/säkringen måste anses vara uppfyllt för en 1,5 mm EKK avsäkrad med 10 A inom en villa, annars får det vara en bra stor villa. Här kan de med formell elkompetens och beräkningsverktyg gärna få vaska fram en ungefärlig längd med rimliga antaganden (genomföringar, förläggningstyp, angränsande kablar... jag kan ju inte det här ju).

Till slut: Den ursprungliga frågan var:

"Kan/får/bör man dra en fast elkabel i ventilationskanalen?"

Jag vill inte att folk ska börja dra el själva. Jag har sett min beskärda del av farliga amatörjobb trots att jag inte jobbar som elektriker och vi har alla här på forumet sett elinstallationer som är felaktigt utförda av behöriga. Det är inte poängen, utan TS ville veta om det var tillåtet och varför det inte skulle vara det. Kan du inte hålla med liiitegrann om att det känns konstigt att inte få dra i en tegelkanal utan behöva gå omvägar och dra i en träkonstruktion och göra en takgenomföring bara för att en paragraf eventuellt säger att den där tegelkanalen kan vara otillåten att använda? Jag har full förståelse för att man i regelverk måste generalisera och inte så lätt kan särskilja olika typer av t.ex. ventilationskanaler och framför allt måste reglerna säkerställa att vi och andra inte utsätts för risker och ibland blir det en krock mellan vad som är regler och vad som är verklighet. Det blir lite samma sak som att det är 30 utanför skolor mitt i natten och om man blir klockad i 54 km/h av polisen tappar man körkortet vare sig det är sommarlovsmorgon kl 04:00 eller rusningstid inför skolstart.

/Fredrik

PS För alla oss i pöbeln som inte har behörighet så kallas "SIND-FS1978:6" allmänt för "Starkströmsföreskrifterna" och heter formellt "Statens industriverks föreskrifter om utförande och skötsel av elektriska starkströmsanläggningar". Tack Goolge!
Ta för all del inte i så du spricker. Jag kan i all vänlighet rekommendera att du vid tillfälle gör något slumpmässigt nedslag i något jag skrivit här på forumet så ser du vilken sida jag står på i paragrafrytteriet samt försök att hjälpa till lite i typiskt elfrågor. Du kommer eventuellt komma underfund med att jag är någorlunda förfaren i ämnet och alltid försöker lägga ett någorlunda vettigt praktiskt synsätt för att hjälpa olika TS efter deras fason.

I dina stycken jag nämnde är du lika bortkommen nu efter din drapa som före och du behöver inte uppröras öht av det jag skrev det är ganska uppenbart inget att rekommendera här och ge bränsle till FUD i branschorganen. Vi ser nog på och är på samma sida trots allt, jag hindrar aldrig någon att göra eljobb och försöker gärna lära ut något lite av vad jag kan bidra med. Nu är du för sluggermässig för att det ska vara vettigt att lägga ner jobb på att svara. Du är mig helt överlägsen på alla plan var nöjd med det /QED.

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
D
Fan va skön stämning det blev. Hatten av!

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Oooo, ännu en som har fina "titlar" att visa upp och imponera på oss med. Nu återstår det bara att vänta och se om kunnandet lever upp till "titeln".

Trist stämning det blev.
Om vi vänder frågan.
Vad skulle krävas av ventfirman och elsäkerheten för att kunna få detta förfarande att vara godkänt och säkert?
Snälla kom inte med paragrafer varför det inte funkar utan praktiska faror och ideer på hur man skulle få detta OK.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ventilationsschaktet och kanalerna är olika brandceller i större byggnader. Men villor är bara en brandcell, så de reglerna gäller inte.
Men det stämmer väl inte? Är inte alltid pannrum, hus och vind olika brandceller?

snuttjulle snuttjulle skrev:
Trist stämning det blev.
Om vi vänder frågan.
Vad skulle krävas av ventfirman och elsäkerheten för att kunna få detta förfarande att vara godkänt och säkert?
Snälla kom inte med paragrafer varför det inte funkar utan praktiska faror och ideer på hur man skulle få detta OK.
Finns ett förslag i #68 om jag nu får säga det själv dvs tex ett rör in genom väggen mot kanalen och helt vidare upp den lilla sträckan med kabel i. Den kan ju tom bli utbytbar så och skyddad vettigt i utrymmet som knappast i just detta fallet är något av typen som "paragraferna" tidigare tänkt reglera.

Stämningen är på topp utan större krusiduller, rak, öppen i många stycken korrekt diskussion. Ev pittmönstring av trästakarna i brännvinsskåpet överlämnas åt August S & Co ute i kustbandet anno dazumal.

• Gilla
  • Haha
50procent och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.