D
Om inte hur gör jag för att få den inspekterbar?
 
Kan du inte lägga ett rör/kabel på utsidan dom 1,2 meterna?
 
D
Nja alltså.....

Jag är helt rudis på tak och plåt. Jag kan dock resonera lite utifrån mina förutsättningar och vad jag vill göra. Det är ett platt tak (typ 3 graders lutning) Taket är nylagt och plåtarbetena kring skorstenen är nygjort. Varje genomföring i ett sådan tak är en risk. Jag antar härvid att man inte bara tar upp ett litet hål för kabeln, tätar och sedan klamrar kabeln. Jag får för mig att det behöver göras rejälare, grövre genomföring som sticker upp en bit. Taket skottas snörika vintrar och det finns alltid en risk att man sätter spaden mot genomföringen när den inte syns. Sammantaget är jag jäkligt skraj för att dra upp en kabel genom taket.

Jag kan säker ringa någon trevlig prick som gör det hela för 5000 kr men den ekonomin finns inte riktigt.

Jag ska givetvis höra med elektrikern som ska koppla in resten av huset men jag har för vana att undersöka möjligheterna innan.

Just nu går det en antennkabel i den aktuella pipan. Kabeln ser opåverkad ut och har hängt sedan 74.
 
Om man tar en EKK-rulle på säg 30 meter och håller den i ena änden, kommer kabeln att brista? Knappast. Ledarna kommer inte ens att töja sig (mätbart) vill jag påstå, inte ens om de är varma av omgivning och ström genom ledarna. Jag har mycket svårt att tro att en normal EKK på 30 meter skulle påverkas av att hänga fritt (lodrätt). Med det sagt är det inte snyggt, säkert och antagligen inte tillåtet.

Om du vill säkra upp för töjning och få ett bra montage kan du klamra fast EKK:n på en bräda eller ett stålrör och sedan sänka ner alltihop i skorstenen. Har du möjlighet att fästa nedtill är det bra, men för att kabeln inte ska kunna sträckas räcker det ju att planka/rör är upphängt upptill. Kanske ett stålrör som vilar mot botten och är ordentligt infäst upptill fungerar? Tillåtet? Ingen aning. Tipset kanske är användbart i andra sammanhang.

Som olicensierad hempulare med erfarenhet av sporadiskt elarbete sedan 7-årsåldern och med en far som har full behörighet (inkl högspänning) har jag själv gjort just detta (el i skorsten), dock med en utomhusklassad förlängningskabel och för att ha el till hands på skorstenen och taket för elverktyg. En FR24-motagare kanske kommer upp snart också som behöver ström. Eftersom pipan jag dragit kabeln i bara gränsar diagonalt till en pipa som leder till en öppen spis (ingen oljepanna längre) kan jag inte förställa mig att det blir mer än någon grads temperaturhöjning i "kabelkanalen" även om jag bras(s)ar på i spisen. Jag får ta värmekameran och verifiera vid tillfälle. Tillåtet? Kanske inte. Risk? Obefintlig och säkrare än att dra genom taket som har trästomme.

Förändras det regelmässiga läget nämnvärt om man håller sig till klenspänning (<50 VAC/120VDC)? Det lär ju falla under starkström i alla fall med en fläkt. Jag skulle ju kunna mata mottagaren med 12 VDC i stället och nog går det att få tag i fläktar som passar och är på 48 V, eller?

/Fredrik
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Jag sällar mig till er som har ett svagt minne. Närmare bestämt hittar jag detta i ett alldeles eget kapitel i "gula boken" (SIND-FS1978:6) kap 54 med titeln "luftbehandlingssystems luftvägar".
Utdrag för fallet som berör kanaler i vanliga bostadshus:
"Ledning till för luftbehandlingssystemets erforderlig elektrisk utrustning i ventilationskanal får förläggas i ventilationskanalen om ledningen förläggs på kortast möjliga sätt och kan inspekteras. I övrigt får ledningar ej förläggas i eller drags genom ventilationskanal."
Följt av diverse anvisningar.

Det var ju både regel och praxis då och säkert praxis långt senare när regeln upphört.
Den regeln är mycket äldre än så och dessutom har den inte utgått ännu utan finns trots allt i ganska direkt for fortfarande och behöver inte som mycket annat tolkas speciellt mycket.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där gör jag frekvent när jag installerar fläktaggregat.
Det är kablar och kopplingar till fläktmotorer, tryck, temp och fuktgivare, även rökdäckare, belysning i aggregatet och en del annat.

Det känns nästan som att den här skrivningen i sind-fs mer avser det som måste installeras i luftkanalsystemet i denna aspekt.
Det du gör har aldrig mött något hinder tidigare heller (nu antar jag som vanligt att du knappast gör några galenskaper utan snarare tvärtom). Skulle du förutom det som naturligt direkt hör till aggragat osv tex tycka att det vore smidigt att skicka iväg ledningar till någon givare, omställare etc 10 m bort invändigt via spirorören och smidigt fiska ut i någon renslucka då ringer regelklockorna oavsett årsmodell.
 
D Derbyboy skrev:
Alltså är det ok eller missar jag något?
Nej första tanken ska oavsett vara att det inte är ok sen kan man som nämnts tidigare ibland göra undantag tex korta sträckor skyddat vettigt och stora svårigheter att lösa på andra sätt. Lite allmän slö- och slapphet eller oförmåga att jobba fackmässigt hör inte dit lika lite som att lyckas med eventuella takgenomföringar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kan man det, inspektera kabeln om den går i en murad rektangulär kanal som är max 1,2m från inloppet till utloppet (ök skorsten)?
Ditt fall här tillhör de som man kan lyckas få till på ett bra sätt tex genom att man ordnar rör att dra kabeln i den korta biten hela vägen utan lösa sträckor i kanalen. Nu blir ju din kanal knappast heller vad regeln som nämndes ska skydda mot utan snarare något likt en slits eller trumma där man kan dra ledningar i andra fall. Men huvudbudskapet bör givetvis vara att göra rätt så långt det går.
 
F fb35523 skrev:
Om man tar en EKK-rulle på säg 30 meter och håller den i ena änden, kommer kabeln att brista? Knappast. Ledarna kommer inte ens att töja sig (mätbart) vill jag påstå, inte ens om de är varma av omgivning och ström genom ledarna. Jag har mycket svårt att tro att en normal EKK på 30 meter skulle påverkas av att hänga fritt (lodrätt). Med det sagt är det inte snyggt, säkert och antagligen inte tillåtet.

Om du vill säkra upp för töjning och få ett bra montage kan du klamra fast EKK:n på en bräda eller ett stålrör och sedan sänka ner alltihop i skorstenen. Har du möjlighet att fästa nedtill är det bra, men för att kabeln inte ska kunna sträckas räcker det ju att planka/rör är upphängt upptill. Kanske ett stålrör som vilar mot botten och är ordentligt infäst upptill fungerar? Tillåtet? Ingen aning. Tipset kanske är användbart i andra sammanhang.

Som olicensierad hempulare med erfarenhet av sporadiskt elarbete sedan 7-årsåldern och med en far som har full behörighet (inkl högspänning) har jag själv gjort just detta (el i skorsten), dock med en utomhusklassad förlängningskabel och för att ha el till hands på skorstenen och taket för elverktyg. En FR24-motagare kanske kommer upp snart också som behöver ström. Eftersom pipan jag dragit kabeln i bara gränsar diagonalt till en pipa som leder till en öppen spis (ingen oljepanna längre) kan jag inte förställa mig att det blir mer än någon grads temperaturhöjning i "kabelkanalen" även om jag bras(s)ar på i spisen. Jag får ta värmekameran och verifiera vid tillfälle. Tillåtet? Kanske inte. Risk? Obefintlig och säkrare än att dra genom taket som har trästomme.

Förändras det regelmässiga läget nämnvärt om man håller sig till klenspänning (<50 VAC/120VDC)? Det lär ju falla under starkström i alla fall med en fläkt. Jag skulle ju kunna mata mottagaren med 12 VDC i stället och nog går det att få tag i fläktar som passar och är på 48 V, eller?

/Fredrik
Mycket av det du skriver är inte vettigt och typiskt för att hamna på ett sluttande plan med mer och mer felaktigheter som speciellt rimmar dåligt på ett konsumentforum och då saker som formellt är olagliga att utföra för de flesta som frågar/diskuterar. Speciellt delarna i ditt första stycke tyder på att du har väldigt lite förståelse för de mekanismer som kan ge faror i det fallet, lika lite som du verkar känna till hur ledningar/kablar avsedda för sån påkänning är konstruerade eller hur de hanteras/monteras.

Ge inte söta munsbitar till de FUD-krafter som tydligen ligger och fiskar i elforumets trådar. Det är inget illa menat till just dig eller inlägget men man behöver inte beskriva hempul typ 1A som något att ta efter eller rekommendera.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte hitta något om att det skulle vara otillåtet att installera el i ventilationsschakt.
 
Då är det bara för dig att leta vidare eller hellre sätt dig in i och försök förstå lite större delar och låt inte orden i sig fängsla dig.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Ge inte söta munsbitar till de FUD-krafter som tydligen ligger och fiskar i elforumets trådar. Det är inget illa menat till just dig eller inlägget men man behöver inte beskriva hempul typ 1A som något att ta efter eller rekommendera.
FUD-krafter?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
En tydlig är tex IN-representanten här på forumet dvs användaren Fredrik Sjödin som har omnämnts i det sammanhanget i några trådar inte så långt tillbaks i tiden. Anglicismen FUD dvs sprida något som kan ta sig uttryck i "rädsla, osäkerhet, tvivel" är precis vad som krävs för att man ska vara duktig vovve som tex lobbyist. En rejäl skopa ointresse, ignorans för själva ämnet i sig är säkert bra att ha med också så inte FUD börjar gnaga på egna själen.

Dvs mycket av det som brukar vara uppe här i elforum med många vettiga korrekta diskussioner går stick i stäv med agendan tex IN och deras kanaler trumpetar ut med hempulare, fulel osv. Därför lite onödigt med typen inlägg jag svarade på tidigare som ger vatten på deras kvarnar.
 
D
Ok

Vem gör takgenomföringen för el? Elektrikern eller takläggaren?
 
D
Elektrikern lär ju inte göra det.....

Får väl höra med takläggaren vad han ska ha för att Installera en svanhals i närheten av skorsten.

Ser ju förvisso rejält ut.
Rostfri svanhals kabelgenomföring för takinstallation med en diameter på 50 mm, monterad på perforerad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cailert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.