2 088 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Dra in el till våtrum
Vi har ett badrum där det är beställt en elektrisk handdukstork på ett ställe som är många meter från närmaste elkälla inuti badrummet. Däremot sitter det ett jordat uttag på andra sidan väggen, i ett annat våtutrymme (tvättstugan). Min fråga är om jag får dra el genom väggen till ett jordat (och förstås stänkskyddat, IP44 IIRC) uttag i badrummet från tvättstugan, eller om jag måste dra långa kablar från ett befintligt uttag som redan är inne i badrummet? Själva torken kommer att hamna inom zon 2 bredvid badkaret, men uttaget isf i zon 3. Det finns en JFB i centralen, men finns det en chans att den bara omfattar vissa grupper och t.ex. inte den i tvättstugan? Hur kollar jag isf det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
För övrigt finns inga förbud mot att gå igenom väggen på det sättet, bara uttaget hamnar utanför område 2 och är skyddat av JFBn.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nu klev du nog upp för tidigt kamilenski
men man brukar borra hålet 18mm iallafall
Tätskiktet blir väl skadat redan av fästskruvarna till handdukstorken? Jag tänkte fylla med våtrumssilikon runt, precis som när man borrar och sätter upp hyllor eller vad som helst annars. Är det beroende på hur stort hål man gör? Kan man isf bara dra kabeln utan rör isf, det är ju ändå bara rakt genom själva väggen, inte parallellt med den.
Klicka här för att svara