Skall sätta in en rökgasfläkt Draftbooster för att förbättra draget i vår kakelugn. Grundproblemet är att rökkanalen är för kort (eldstaden är belägen i ett hörn av huset) och skorstenen kan inte göras mycket högre. Förbränningsluften tas utifrån via ett separat rör. Det finns en del tidigare trådar i ämnet men hittar inte svar på nedanstående frågor:
Med Draftboostern kommer ett sladdlöst uttag (skall sättas i ett jordat uttag inomhus)-samt en "fjärrkontroll". Jag skulle vilja ha en fast elanslutning på utsidan av huset med möjlighet att styra denna inifrån-via Bluetooth/wifi/annat eller via kabel. Någon som installerat på detta vis? Har ni använt den befintliga gummikabeln vid installationen-känns lite tveksamt att ha en sådan på utsidan av skorstenen (läste kloka synpunkter från BS i en tråd från 2020) ?
Någon som installerat någon form av varvtalsregulator till DB? Eller är det bara on/off som gäller?
Ni som installerat DB-har ni någon plåthuv över för skydd mot väder och vind?