Jag ska koppla in en torktumlare i tvättstugan. Idag sitter tvättmaskinen med en trefasbrytare men bara en fas är framdragen. Jag tänkte dra fram en till fas från centralen till brytaren och sedan koppla in torktumlaren på den men köra samma nolla och jord. Kommer det att fungera eller är jag helt ute och cyklar och kommer bränna ner mitt hus?

Har du en 3-fas central?

Ja det har jag

Så länge du ser till att det faktiskt är två separata faser så kan de dela nolla/skyddsjord. Säkringarna måste också märkas tydligt i centralen eller hellre använda en 2-pol säkring.

Det måste vara två separata faser för att inte nollan skall bli överbelastad. Det kollar du genom att mäta mellan befintlig fasledare och den nya , där skall det vara 400 V .

Lösnngen är EN gruppledning vilket medför att säkringarna skall vara placerade bredvid varandra. Att använda säkringar på olika ställen i centralen är inte OK. Om positionen närmast är upptagen då måste man disponera om i centralen.

Samt jordfelsbrytare.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Säkringarnas läge skiljer sig lite om det är automatsäkringar, eller gamla hederliga proppar. I en äldre proppcentral så ligger oftast de matande faserna på rader. Så att en två/trefasgrupp skall ha säkringar under varandra. I en automatsäkringscentral så har man oftast var 3e säkring i raden på resp. fas. Så en flerfasgrupp skall ha säkringar efter varandra på samma rad.

Redigerat:
Tack för svar. Då kör jag på och drar fram en till fas ikväll. Jag har gamla hederliga proppar och är säker på att jag ska ha säkringarna under varandra eftersom att elpatronerna som går på trefas är kopplat så. Att jag har sån tur att säkringen under den till tvättmaskinen är helt ledig hör inte till vanligheterna men plötsligt händer det :wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.