Byggahus.se
Hej alla,

Jag behöver dra ett jordat uttag direkt från elcentralen, på grund av placeringen. Elcentralen är från mitten av 50-talet, med några ändringar gjorda i samband med renovering på 90-talet. Följaktligen så följer färgmarkeringen av kablarna olika standarder.

Vänligen se bifogad bild och bekräfta följande för mig:

* Jag kopplar fasen till eluttaget från den grupp jag valt, markerad som 1)?
* Eftersom nolla och jord är sammankopplade i elcentralen på samma skena, så jag kan ansluta dessa till t ex 2) och 3)?
* Räcker det att stänga av huvudströmbrytaren (Från-knappen) och skruva ur propparna för att få tillräcklig säkerhet vid denna ändring? Eller måste jag också bryta den inkommande matningen som syns i underkant (tjockare grön kabel)?

Tacksam för svar.

Mvh Johan
 
  • Bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla fasen till den fas som är minst belastad av annat. Även om du stänger huvudbrytaren i den aktuella installationen så får du
betrakta den som strömförande eftersom det finns en inkommande kabel som kommer att fortsätta att vara strömförande. Mao du måste veta precis vad du gör så att du inte kommer åt något strömförande. Vilket skulle kunna ge ljusbågar mm. Installationen som du beskriver får endast lagligen utföras av en behörig
elinstallatör.

Hur man ska koppla ett jordat uttag i PEN system verkar lurigt. Eftersom skyddsjord och nolla är sammankopplade i sådant system. Och att ha en väg för vagabonderande strömmar direkt till skyddsjord verkar fel.
 
den centralen är redan full, sätt en kapsling med en egen säkring bredvid, problemet är den kombinerade jord&nollskenan, att lägga jord&nolla ihoip från uttaget, och under nån av skruvarna som redan är upptagna är mycket dumt.

så vill du göra det med befintlig central så har jag en lösning, köp 3st torix-hattar, ubåtar eller wago (smaksak, men rekommenderar ubåtar, då det är lätt att se så det blir en bra skarv) och skarva in dig på alla 3 ledarna som går till gruppledningen för den första säkringen, dvs du klipper fas-kabeln, skalar, lägger till din nya matning, och kopplar samman. likadant med L, N, PE. och lägg INTE in din nya matning direkt på skruvarna i centralen, de är inte gjorda för mer än en t¨råd på varje.
dock kan det krävas att uttaget ska ha JFB beroende på placering, isåfall rekommenderar jag uttag med inbyggd JFB, enklast i ditt fall
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
För att komplettera en sådan central med jordfelsbrytare så behöver man byta jordplinten som sitter monterad på nollskenan mot en separat jordskena. Dels ser det inte ut att finnas plats inuti plåthöljet för att göra så och dels så är frågan hur man fäster den i väggen när inkommanda kabelrör går precis där bakom vilket gör det svårt att borra och skruva fast något även om det får plats.

Hur brukar man lösa sånt?
 
Enkelt, byt central.
 
johan77 skrev:
* Räcker det att stänga av huvudströmbrytaren (Från-knappen) och skruva ur propparna för att få tillräcklig säkerhet vid denna ändring? Eller måste jag också bryta den inkommande matningen som syns i underkant (tjockare grön kabel)?
Normalt sätt så räcker det att stänga av på huvudbrytaren, men man ska alltid för säkerhets skull mäta med spänningsprovare.
De kan hända att de ä nå vajsing på brytaren som inte syns med blotta ögan och så får man sig lite överraskningar när man stoppar in fingrarna i centralen.
 
Maxwells_Demon skrev:
För att komplettera en sådan central med jordfelsbrytare så behöver man byta jordplinten som sitter monterad på nollskenan mot en separat jordskena. Dels ser det inte ut att finnas plats inuti plåthöljet för att göra så och dels så är frågan hur man fäster den i väggen när inkommanda kabelrör går precis där bakom vilket gör det svårt att borra och skruva fast något även om det får plats.

Hur brukar man lösa sånt?
man kan ju lägga in en sån här: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=74945&search_page=
 
Om man är såpass nöt i huvudet som jag kan vara, och skall byta ut elcentralen själv, så vet jag ju att det inte är godkänt installation, men hur bra är säkringsskåpet från Biltema till exempel?
Någon som har någon uppfattning om det?
 
Dom är "sådär" dom fyller normen, men inte mer.
 
Raptor50 skrev:
Hur bra är säkringsskåpet från Biltema till exempel?
Någon som har någon uppfattning om det?
Om du skall köpa en färdigbyggd central så rekommenderar jag Clas Ohlsson istället för Biltema. Ändå bättre är att beställa en Hager-central från www.elbutik.se.

electrocuted skrev:
man kan ju lägga in en sån här: [länk]
Hur fäster du den i sån central som visas på bilden där det inte finns några dinskenor alls?
 
  • Gilla
clajak
  • Laddar…
Med 6 mm2 EK, typ, lite frihängande eller med en bit 35 hattskena mot väggen.

Varför tror ni att Elmont rekommenderar ny elcentral.
Fullt, det skulle in ett uttag till
Gemensam jord och nollskena
Det skulle kompletteras med JFB.

Det går men gränsen är nådd.

Protte
 
har en undran, om man stöter på en gammal diazedcentral med PEN-skena men annars i bra skick, och ska komplettera den med JFB, får man då ta bort PEN skenan och ersätta den med 2 st "plintar" likt de längst ner på sidan i länken nedan, som man fäster på lämpligt sätt.
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=15211
 
Ja självklart får man det om man vill. Blir ju bättre än ny Malmbergare.
 
GK100 skrev:
Ja självklart får man det om man vill. Blir ju bättre än ny Malmbergare.
OK, det var ungefär vad jag kände på mig, men ville få det verifierat, tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.