Hej
En kollega säger att jag kan dra min egen el, utan att behörig person besiktigar, stämmer det? Jag hade motsatt uppfattning.

Mvh
Eva

Ja det stämmer säkert om du kan det, men det är inte lagligt.... :-?

Kan kan man ju men det är inte rätt att dra själv. 8-)
All fast instalation ska göras av behörig instalatör.

Du har rätt du får inte dra din el själv, du får inte ens dra din el själv om någon elektriker besiktigar, enligt alla lagar och föreskrifter. Det skall göras av en behörig elektriker eller under överinseende av behörigelektriker, den som utför jobbet och den behörige måste ha ett anställningsförhållande.
Sen pågår det och har pågått en massa debatter på det här foromet hurvida det är rätt eller fel och vad som kan bevisas osv osv. Detta lägger jag mig inte i längre utan förmedlar bara vad lagen säger, sen är det upp till var och en.

:)

Tack för era svar, det var precis vad jag behövde veta. Nu har jag mer på fötterna inför fortsättningen av denna diskussion.

Mvh
Eva

MickeM skrev:
Du har rätt du får inte dra din el själv, du får inte ens dra din el själv om någon elektriker besiktigar, enligt alla lagar och föreskrifter. Det skall göras av en behörig elektriker eller under överinseende av behörigelektriker, den som utför jobbet och den behörige måste ha ett anställningsförhållande.
Sen pågår det och har pågått en massa debatter på det här foromet hurvida det är rätt eller fel och vad som kan bevisas osv osv. Detta lägger jag mig inte i längre utan förmedlar bara vad lagen säger, sen är det upp till var och en.

:)
När (edit) Gävles största elfirma (/edit)skulle dra ny stigarledning från elmätaren till min nya elcentral så lämnade han över kabeln + klammers och sa, dra den här genom källaren så kommer vi och kopplar in den sen... Elfirman slapp hyra borrmaskin, slapp jävlas i 2 timmar med kabeln osv och gjorde endast finjobbet med att koppla in allt och mäta osv...

Elektrikern sa även att man vet ju aldrig när man köper ett hus hur ledningar osv är dragna.. kan vara vem som helst som har gjort det.. Då erbjuder dom en besiktning (han kallade det något annat) där dom mäter upp allt och ser till att det är ok.

....

Du borde kanske inte hänga ut firman med namn och allt. För det är faktiskt olagligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.