Funderar på att sätta in en rökgasfläkt på skorstenen. Hur och vad får man dra för kabel ? Tanken är väll att få ner en kabel under pannorna och dra den bort till vindskivan, borra igenom vindskivan och ner under takutsprånget och genom fasaden in i kattvinden. Är det bara att dra en EKK kabel? får den ligga "fritt" under takpannorna?
 
Kan du inte gå ner vid skorstenen och lägga kabeln i vindutrymmet?
 
mjo det går väll men då måste jag ju göra hål i taket typ... det sitter ju plåtbeslag över och under teglet så hur man än gör blir det ju en genomförning i taket vilket känns mer olustigt än att lägga kabeln under pannorna och borra genom vindskivebrädan. MEN om det inte är ok att göra så är det ju en annan femma.

Man får möjligtvis inte dra en elkabel genom en ventilationspipa? har ju en kanal som går ner till källaren som är "ledig" kan ju ev bli väl varmt där eftersom jag eldar i andra pipan så det är nog ingen bra ide...
 
Gör som elmont skriver och ta dig ner vid skorstensgenomföringen, lägg krutet där så kan du få det så bra du vill. Och inga kabeldragningar i ventilationskanaler heller.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.