1 429 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Dra el från infällt vägguttag?
Jag har köpt mig en badrumsfläkt till tvättstugan och behöver el till fläkten. Är det tilllåtet att jag går på och kopplar elen från ett infällt vägguttag? Jag hade tänkt att borra försiktigt snett ner i dosan och sen dra EKLK vidare till fläkten.
Vägguttaget sitter inne i ett skåp så det gör inget att det inte ser så snyggt ut!
Vägguttaget sitter inne i ett skåp så det gör inget att det inte ser så snyggt ut!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Om man är med på att man bryter ev CE märkning på dosan så. Enklast är ju att sätta en rotram som bygger ut uttaget en bit från väggen samt att fläkten också ska föregås av brytare.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Intellivent har inbyggd allpolig brytare så då behövs väl inte en extern brytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Nej det behövs inte då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden