M Maledictus skrev:
Jag renoverade ett rum förra Äret och skulle dÄ ha ett dubbelt nÀtverksuttag och borrade dÄ ned en bit 16mm slang (av god kvalitet) ner till kÀllaren. TÀnkte att det borde inte vara nÄgra problem att fÄ i tvÄ kablar med tanke pÄ kort och relativt rak strÀcka men tji fick jag. Gick varken med smörja eller vÄld. Den finns vÀl nÄgon slimmat ethernetkabel men jag hade "vanlig" CAT6-kabel. I dagslÀget Àr bara ena uttaget kopplat alltsÄ och skulle jag behöva bÄda fÄr jag vÀl byta kabel. I nÀsta rum jag renoverar blir det antigen 2x16mm eller 1x20mm.

LÄng historia kort, mitt heta tips Àr alltsÄ att köra pÄ 20mm direkt för att slippa problem.
LĂ„ter klokt 👍👍

Mikael_L
Jag skulle vilja pÄstÄ att det har blivit mer eller mindre kutym i branschen att direkt vÀlja 20mm slang sÄ fort det gÀller nÀtverk, oavsett 1, 2 eller 3 kablar.
Med 20-slang funkar 1 kabel "alltid" bra, 2 st brukar sÀllan krÄngla, men 3 kan bli en utmaning.
Allt förutsatt att den som förlagt rören har lite koll pÄ vad han gör.

SjÀlvklart brukar 1 kabel i ett 16-rör gÄ smÀrtfritt, men 2 st cat6 kan vara helt omöjligt.
Skulle man ha det skitjobbet framför sig sÄ fÄr man leta efter tunnaste cat6 som gÄr att hitta, eller kanske meddela att det fÄr bli cat5e dÄ röret inte klarar grövre kablar.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du börjar med slang och sedan skriver du rör. Det gĂ€ller att hĂ„lla ordning pĂ„ vad man pratar om
. Och inte blanda mellan slang och rör.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
Det heter egentligen flexibla rör (flexrör) och styva rör.

• Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Jag antar att ni diskuterar kabel utan kontakter men jag vill ÀndÄ lÀgga till att jag har flera gÄnger trÀtt in 25 meter cat6 med monterade rj45 kontakter i 20mm slang och det gÄr jÀttebra att göra sÄ! Kan vara bra att veta om man reparerar en befintlig installation och bara har tillgÄng till fÀrdigt kablage.

P phallberg skrev:
Kan vara bra att veta om man reparerar en befintlig installation och bara har tillgÄng till fÀrdigt kablage.
DÄ klipper man vÀl bort kontakten och klÀmmer dit en ny?

Man börjar och slutar vÀl normalt med uttag för att sedan patcha "apparaterna". I alla fall om det ska verka det minsta proffsigt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle vilja pÄstÄ att det har blivit mer eller mindre kutym i branschen att direkt vÀlja 20mm slang sÄ fort det gÀller nÀtverk, oavsett 1, 2 eller 3 kablar.
Med 20-slang funkar 1 kabel "alltid" bra, 2 st brukar sÀllan krÄngla, men 3 kan bli en utmaning.

SjÀlvklart brukar 1 kabel i ett 16-rör gÄ smÀrtfritt, men 2 st cat6 kan vara helt omöjligt.
Skulle man ha det skitjobbet framför sig sÄ fÄr man leta efter tunnaste cat6 som gÄr att hitta, eller kanske meddela att det fÄr bli cat5e dÄ röret inte klarar grövre kablar.
LÄter som ett klokt val att antingen dra 2 st 16 slangar eller 1 st 20 slang till varje uttag. Jag skulle nog föredra 2 st 16 slang för dÄ har man bÀsta förutsÀttningarna. DÄ kan varje nÀtverksuttag utan problem fÄ 2 kablar och uttaget blir fullkopplat sÄ att sÀga. Sen nÀr det kommer til slang vs rör sÄ Àr det vÀl beroende pÄ förhÄllande. Jag drog kanalisation till fasadbelysning via min krypgrund och med tanke pÄ att det endast var asfaboard som höll upp isoleringen sÄ fanns det ingen glespanel. DÀrav var det cc60 cm mellan klamringspunkterna och dÄ blev det naturligt med rör pÄ allt förutom i svÀngarna dÄ det blev slang.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.