1 320 lĂ€st ·
37 svar
1k lÀst
37 svar
Dra cat 6 I 16 eller 20 slang?
LĂ„ter klokt đđM Maledictus skrev:Jag renoverade ett rum förra Ă„ret och skulle dĂ„ ha ett dubbelt nĂ€tverksuttag och borrade dĂ„ ned en bit 16mm slang (av god kvalitet) ner till kĂ€llaren. TĂ€nkte att det borde inte vara nĂ„gra problem att fĂ„ i tvĂ„ kablar med tanke pĂ„ kort och relativt rak strĂ€cka men tji fick jag. Gick varken med smörja eller vĂ„ld. Den finns vĂ€l nĂ„gon slimmat ethernetkabel men jag hade "vanlig" CAT6-kabel. I dagslĂ€get Ă€r bara ena uttaget kopplat alltsĂ„ och skulle jag behöva bĂ„da fĂ„r jag vĂ€l byta kabel. I nĂ€sta rum jag renoverar blir det antigen 2x16mm eller 1x20mm.
LÄng historia kort, mitt heta tips Àr alltsÄ att köra pÄ 20mm direkt för att slippa problem.
Jag skulle vilja pÄstÄ att det har blivit mer eller mindre kutym i branschen att direkt vÀlja 20mm slang sÄ fort det gÀller nÀtverk, oavsett 1, 2 eller 3 kablar.
Med 20-slang funkar 1 kabel "alltid" bra, 2 st brukar sÀllan krÄngla, men 3 kan bli en utmaning.
Allt förutsatt att den som förlagt rören har lite koll pÄ vad han gör.
SjÀlvklart brukar 1 kabel i ett 16-rör gÄ smÀrtfritt, men 2 st cat6 kan vara helt omöjligt.
Skulle man ha det skitjobbet framför sig sÄ fÄr man leta efter tunnaste cat6 som gÄr att hitta, eller kanske meddela att det fÄr bli cat5e dÄ röret inte klarar grövre kablar.
Med 20-slang funkar 1 kabel "alltid" bra, 2 st brukar sÀllan krÄngla, men 3 kan bli en utmaning.
SjÀlvklart brukar 1 kabel i ett 16-rör gÄ smÀrtfritt, men 2 st cat6 kan vara helt omöjligt.
Skulle man ha det skitjobbet framför sig sÄ fÄr man leta efter tunnaste cat6 som gÄr att hitta, eller kanske meddela att det fÄr bli cat5e dÄ röret inte klarar grövre kablar.
Redigerat:
Jag antar att ni diskuterar kabel utan kontakter men jag vill ÀndÄ lÀgga till att jag har flera gÄnger trÀtt in 25 meter cat6 med monterade rj45 kontakter i 20mm slang och det gÄr jÀttebra att göra sÄ! Kan vara bra att veta om man reparerar en befintlig installation och bara har tillgÄng till fÀrdigt kablage.
LÄter som ett klokt val att antingen dra 2 st 16 slangar eller 1 st 20 slang till varje uttag. Jag skulle nog föredra 2 st 16 slang för dÄ har man bÀsta förutsÀttningarna. DÄ kan varje nÀtverksuttag utan problem fÄ 2 kablar och uttaget blir fullkopplat sÄ att sÀga. Sen nÀr det kommer til slang vs rör sÄ Àr det vÀl beroende pÄ förhÄllande. Jag drog kanalisation till fasadbelysning via min krypgrund och med tanke pÄ att det endast var asfaboard som höll upp isoleringen sÄ fanns det ingen glespanel. DÀrav var det cc60 cm mellan klamringspunkterna och dÄ blev det naturligt med rör pÄ allt förutom i svÀngarna dÄ det blev slang.Mikael_L skrev:
Jag skulle vilja pÄstÄ att det har blivit mer eller mindre kutym i branschen att direkt vÀlja 20mm slang sÄ fort det gÀller nÀtverk, oavsett 1, 2 eller 3 kablar.
Klicka hÀr för att svara
Liknande trÄdar
-
Dra cat6 i Telefonjack.
El -
Tips för dragning av CAT 6 kabel i lÀgenheten?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Dra CAT6a i kanaler för telefoni
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Dra Cat6 samt Elkabel EKK i Kabelslang 50 mm
El -
Kabeldragning vid renovering, S/FTP Cat-6A? Vilka Exxact-uttag?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G