Har precis tagit ned en gipsvägg för att ersätta med en ny och då samtidigt sätta plywood bakom. I samband med att gipsväggen tas ner tänkte jag dra lite nätverk. Ska gå ner i krypgrunden med slang, klamra mig längs trossbotten och sedan upp i garderoben där inkommande nätverk finns.
Tanken är att jag ska ha 2 st cat 6 kablar och således 2 slangar. 1 kabel/slang.
Vilken storlek på slang ska man välja. 16 eller 20?

16 mm slang är i minsta laget för två ethernetkablar. Det blir ju inget merjobb med 20, så kör på det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Har precis tagit ned en gipsvägg för att ersätta med en ny och då samtidigt sätta plywood bakom. I samband med att gipsväggen tas ner tänkte jag dra lite nätverk. Ska gå ner i krypgrunden med slang, klamra mig längs trossbotten och sedan upp i garderoben där inkommande nätverk finns.
Tanken är att jag ska ha 2 st cat 6 kablar och således 2 slangar. 1 kabel/slang.
Vilken storlek på slang ska man välja. 16 eller 20?
Drar du två slangar så räcker det mer än väl med 16mm och 20 mm till två kablar.
MEN se till att du har "lata" böjar att du fäster slangen med ca 0.5 meters mellanrum.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
16 mm slang är i minsta laget för två ethernetkablar. Det blir ju inget merjobb med 20, så kör på det.
Alltså 1 kabel/slang är tanken. Så det kommer alltså att bli 2 slangar oavsett. Frågan är bara om slangarna ska vara 16 eller 20?

C
16 räcker för 1 kabel. 20 får du in 3 st standard UTP-kablar per slang.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Alltså 1 kabel/slang är tanken. Så det kommer alltså att bli 2 slangar oavsett. Frågan är bara om slangarna ska vara 16 eller 20?
För en kabel räcker 16 mm gott och väl (till och med 12 mm funkar..). Men man brukar väl dra två kablar och sätta upp ett dubbeluttag?

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För en kabel räcker 16 mm gott och väl (till och med 12 mm funkar..). Men man brukar väl dra två kablar och sätta upp ett dubbeluttag?
Precis , dubbeluttag ska det bli. Men då också 2 slangar tänker jag

F Fredrik K80 skrev:
Precis , dubbeluttag ska det bli. Men då också 2 slangar tänker jag
Känns onödigt? Varför inte dra en 20 mm slang?

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Två kablar i ett 16-rör är väl inget konstigt.....verkar krångligt att gå med två rör.

MathiasS MathiasS skrev:
Två kablar i ett 16-rör är väl inget konstigt.....verkar krångligt att gå med två rör.
Jag har dragit en del ethernet i nya huset. Kommer man uppåt 20 meter och det är mer än några enstaka böjar går det ganska tungt med två normalgrova ethernetkablar även i en 20 mm slang. Visst, man kan köpa tunnare och mjukare kablar, men då är det bättre att lägga den kostnaden på grövre rör.

Redigerat:
  • Gilla
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Känns onödigt? Varför inte dra en 20 mm slang?
Du menar en 20 slang och bägge kablar i den?

Ja det fungerar, men man ska dra bägge kablarna på samma gång.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Du menar en 20 slang och bägge kablar i den?
Ja.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Två kablar i ett 16-rör är väl inget konstigt.....
Jo. Standard UTP installationskabel brukar vara runt 6 mm och en 16-slang har en innerdiameter på 10,7 - 10,8 mm.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.
Kan vara värt o prova 👍👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.