känns som att jag gjort det flera gånger här hemma men jag kanske blandar ihop saker och minns fel...

C
MathiasS MathiasS skrev:
känns som att jag gjort det flera gånger här hemma men jag kanske blandar ihop saker och minns fel...
Du kanske använt VP-rör (som har större innerdiameter), slim-kabel, eller så har du använt 20-slang?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det är skillnad på om det är rör eller slang. Ett 16 mm VP-rör klarar 2 kablar och är det kort väg t.o.m 3 st kablar medans 16 mm slang får problem med 2 kablar. Själv föredrar jag rör istället för slang.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Chr1st0ff3r
Det räcker med 1st 20mm flexrör för 2st UTP-kablar. Tänk bara på böjradien på flexröret.
Hur lång sträcka ska du förlägga kanalisationen (flexröret) på?

Chr1st0ff3r Chr1st0ff3r skrev:
Det räcker med 1st 20mm flexrör för 2st UTP-kablar. Tänk bara på böjradien på flexröret.
Hur lång sträcka ska du förlägga kanalisationen (flexröret) på?
Cirka 10 meter

• Gilla
Chr1st0ff3r
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du kanske använt VP-rör (som har större innerdiameter), slim-kabel, eller så har du använt 20-slang?
jepp, jag har använt rör, inte slang.

MathiasS MathiasS skrev:
jepp, jag har använt rör, inte slang.
Jag drog kanalisation till fasadarmaturerna via krypgrunden. Klamrade diagonalt för att kunna gå kortaste vägen och därmed blev det 60 cm mellan klammerpunkter, så då valde jag rör på raksträckorna och sen slang i svängarna. Eftersom jag sen drog i kabel så fick jag tips om att gå upp i dimension på röret. Valde då 20 mm. Nu när det gäller cat 6 som är en rätt tunn kabel så borde 16 räcka.

Jag renoverade ett rum förra året och skulle då ha ett dubbelt nätverksuttag och borrade då ned en bit 16mm slang (av god kvalitet) ner till källaren. Tänkte att det borde inte vara några problem att få i två kablar med tanke på kort och relativt rak sträcka men tji fick jag. Gick varken med smörja eller våld. Den finns väl någon slimmat ethernetkabel men jag hade "vanlig" CAT6-kabel. I dagsläget är bara ena uttaget kopplat alltså och skulle jag behöva båda får jag väl byta kabel. I nästa rum jag renoverar blir det antigen 2x16mm eller 1x20mm.

Lång historia kort, mitt heta tips är alltså att köra på 20mm direkt för att slippa problem.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det kan vara nästan omöjligt att få igenom två CAT6 även i ett 20 rör om det är två krökar eller mer. Jag fick köra med mycket smörjmedel. Då var det nog ca 8m slang och 3 krökar. Kortare sträcka var OK, även med krökar.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Amen på detta.

Jag drog 20mm slang med 1 styck STP i, och sen var det lögn i helvete att få i nr 2.

Fick dra ur den första och dra i båda samtidigt, och det gick enbart när någon matade in kabeln och jag drog i dragfjädern...

Fast stp är väl lite onödigt självplågeri

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag drog 20mm slang med 1 styck STP i, och sen var det lögn i helvete att få i nr 2.
Ja, du kan inte dra en i taget, man måste dra dem på samma gång.
Jag har tvärtom dragit tre vanliga Cat6 UTP i 20-slang med ett flertal, förvisso "snälla", böjar, utan ansträngning eller hjälp av någon som skjuter på.
Så det skall normalt vara hyftsat gott om plats för 3 st UTP.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att dra i en kabel i taget är i princip alltid dömt att misslyckas. Spelar ingen roll om det är två tunna FK i en 25 mm slang...

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast stp är väl lite onödigt självplågeri
C cpalm skrev:
Ja, du kan inte dra en i taget, man måste dra dem på samma gång.
Jag har tvärtom dragit tre vanliga Cat6 UTP i 20-slang med ett flertal, förvisso "snälla", böjar, utan ansträngning eller hjälp av någon som skjuter på.
Så det skall normalt vara hyftsat gott om plats för 3 st UTP.
useless useless skrev:
Att dra i en kabel i taget är i princip alltid dömt att misslyckas. Spelar ingen roll om det är två tunna FK i en 25 mm slang...
Japp, allt det här är saker jag vet nu, men inte visste då... 😄

Jag har också en 20 mm slang med 3 STP i, men den drogs på förhand, med utsträckt slang... Eftersom det gick relativt smidigt tänkte jag först att det gick att komplettera med en extra kabel till ett ställe under projektets gång, men nä.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Om möjligt dra kabeln innan väggen sätts igen så har man möjlighet att justera om det tar stopp.
Jag har dragit tre slim-kablar i befintliga 16mm rör (tidigare till telefonledningar) relativt långa sträckor=flera böjar utan större problem.
Om man kan leva med att slim inte är fullt ut Cat6.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.