Krilleman
Janus82 skrev:
Observera att det inte var jag (TS) som skrev det om nitiska regelverk.
Jag vill helst följa alla reglverk som finns och bygga ett badrum som förhoppningsvis fungerar problemfritt i många år framöver.

Berätta gärna vad det var för fel på min WC-anslutning som du kommenterde igår. Det är ju ändå betydligt lättare att ordna det nu än när badrummet är färdigt.
http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf

Sidan 14:

2.3.3
Spillvattenledning från WC-stol ska anslutas till liggande
samlingsledning med grenrör ⍺ ≤ 45°. Se fig. 2.3.3a.

avlopp.jpg

Observera användandet av ordet ska!

Krilleman
myrstack skrev:
Kallar dig inte nitisk, kallar säker vatten nitiskt, du får välja att identifiera dig sig vad du vill :)
Då identifierar jag mig som nitisk!

För när man som frågande användare på ett forum, (Tex byggahus :cool:) undrar hur man ska montera något, underlättar det om man får korrekt information gällande regler och monteringsanvisningar från början!

Nitisk? = Nja...
Underlättande att göra rätt? = Ja

Skit.
Jag som trodde att det var ok bara för att det såldes sådana delar. Men vad är det man säger, Assumtion is the mother of all fuckups... :mad:

Det är bara atr göra om och göra rätt för sådana fel vill jag inte bygga in.

Vad tror ni om den här lösningen.
WCn ansluts till de två 45° som sticker upp från källaren. Det andra110-röret byts ut till ett 75-rör och precis där det är vinklat uppåt borrar jag hål till källaren och kopplar ihop dem där nere.

Skarven kommer att komma ca 50cm under det golvet. Är det ok för avluftningen att skarven kommer så långt bort? Avluftningen är alltså det 75-rör som sitter halvvägs in i väggen.
uploadfromtaptalk1405089028054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Japp, det är OK!

Glöm inte att återmontera gummit i den sista 45º böjen vid WC!

Och glöm inte heller att förstora luftningsledningen till 110mm i kallt utrymme. 75mm luftning får endast dras i uppvärmt utrymme! (Tex innervägg)

Det ser bra ut, avluftningen är okritisk och i ditt fall blir den riktigt bra. Men bygg nu med 75mm delar för allt i de ändrade delarna.

Krilleman
Observera att du nu dragit ditt avlopp som jag ville att du skulle göra från början i mitt inlägg #4!

;)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Observera att du nu dragit ditt avlopp som jag ville att du skulle göra från början i mitt inlägg #4!

;)
Nu låter du som min fru...:p

Det vat ju dumt av mig att inte lyssna direkt för så hade jag ju sparat några kronor på de delar som nu blir överflödiga. Men bättre sent än aldrig. :rolleyes:

Avluftningen kommer att förstoras direkt när den kommer upp på vinden.

Krilleman
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen, enligt ett gammalt svenskt ordspråk...

Men likväl: Skam den som ger sig!

:beer:

krilleman_215 skrev:
Då identifierar jag mig som nitisk!

För när man som frågande användare på ett forum, (Tex byggahus :cool:) undrar hur man ska montera något, underlättar det om man får korrekt information gällande regler och monteringsanvisningar från början!

Nitisk? = Nja...
Underlättande att göra rätt? = Ja
Point taken!

Janus82 skrev:
Skit.
Jag som trodde att det var ok bara för att det såldes sådana delar. Men vad är det man säger, Assumtion is the mother of all fuckups... :mad:

Det är bara atr göra om och göra rätt för sådana fel vill jag inte bygga in.
Dessutom, hårdgranska märkningen på de delar du köper så de är godkända för det användningsfallet du har. Rören må se grå ut överallt men det är stora skillnader vad de är godkända att användas för

http://gelia.se/Global/_SV/Tips o Guider/Info tips guide vvs/rorlathund_1005.pdf

Krilleman
Problemlösning 2,0.

Handla av dom större kända märkena så är saken biff. Uponor, Wavin, Pipelife, osv.

Här är det ett dilemma att det "folkliga" Rinkaby inte skriver vilken tillverkare dom har... Tyvärr! (Och det gäller inte bara avlopp)

Så följdfrågan är ju då frågan varför man skulle vilja ha ett avlopp i tex en reglad konstruktion om man inte får ha den i en ingjutning?!

Kvalité är kvalité, oavsett installationsförfarande!

krilleman_215 skrev:
Handla av dom större kända märkena så är saken biff. Uponor, Wavin, Pipelife, osv.
De grå avloppsrör jag har sett på bl a Dahl från Wavin har inte varit godkända för ingjutning. Inte heller de klenare dimensionerna från Uponor har varit godkända för det.

Redigerat:
Tack för omtanken med att jag bygger med rätt delar. Den här gången har jag genomgående använt delar från Uponor så det ska förhoppningsvis gå bra att gjuta in.

Lita inte på märken - Lita på märkning. Lägre sannolikhet troligen att ett känt och kanske dyrare märke är rätt klassade men även de stora drakarna har lågprisgrejer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.