15 727 läst ·
50 svar
16k läst
50 svar
Dra avlopp, alternativ till Y-koppling
http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdfJanus82 skrev:Observera att det inte var jag (TS) som skrev det om nitiska regelverk.
Jag vill helst följa alla reglverk som finns och bygga ett badrum som förhoppningsvis fungerar problemfritt i många år framöver.
Berätta gärna vad det var för fel på min WC-anslutning som du kommenterde igår. Det är ju ändå betydligt lättare att ordna det nu än när badrummet är färdigt.
Sidan 14:
2.3.3
Spillvattenledning från WC-stol ska anslutas till liggande
samlingsledning med grenrör ⍺ ≤ 45°. Se fig. 2.3.3a.
Observera användandet av ordet ska!
Då identifierar jag mig som nitisk!myrstack skrev:
För när man som frågande användare på ett forum, (Tex byggahus
Nitisk? = Nja...
Underlättande att göra rätt? = Ja
Skit.
Jag som trodde att det var ok bara för att det såldes sådana delar. Men vad är det man säger, Assumtion is the mother of all fuckups...
Det är bara atr göra om och göra rätt för sådana fel vill jag inte bygga in.
Jag som trodde att det var ok bara för att det såldes sådana delar. Men vad är det man säger, Assumtion is the mother of all fuckups...
Det är bara atr göra om och göra rätt för sådana fel vill jag inte bygga in.
Vad tror ni om den här lösningen.
WCn ansluts till de två 45° som sticker upp från källaren. Det andra110-röret byts ut till ett 75-rör och precis där det är vinklat uppåt borrar jag hål till källaren och kopplar ihop dem där nere.
Skarven kommer att komma ca 50cm under det golvet. Är det ok för avluftningen att skarven kommer så långt bort? Avluftningen är alltså det 75-rör som sitter halvvägs in i väggen.
WCn ansluts till de två 45° som sticker upp från källaren. Det andra110-röret byts ut till ett 75-rör och precis där det är vinklat uppåt borrar jag hål till källaren och kopplar ihop dem där nere.
Skarven kommer att komma ca 50cm under det golvet. Är det ok för avluftningen att skarven kommer så långt bort? Avluftningen är alltså det 75-rör som sitter halvvägs in i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, det är OK!
Glöm inte att återmontera gummit i den sista 45º böjen vid WC!
Och glöm inte heller att förstora luftningsledningen till 110mm i kallt utrymme. 75mm luftning får endast dras i uppvärmt utrymme! (Tex innervägg)
Glöm inte att återmontera gummit i den sista 45º böjen vid WC!
Och glöm inte heller att förstora luftningsledningen till 110mm i kallt utrymme. 75mm luftning får endast dras i uppvärmt utrymme! (Tex innervägg)
Nu låter du som min fru...krilleman_215 skrev:
Det vat ju dumt av mig att inte lyssna direkt för så hade jag ju sparat några kronor på de delar som nu blir överflödiga. Men bättre sent än aldrig.
Avluftningen kommer att förstoras direkt när den kommer upp på vinden.
Point taken!krilleman_215 skrev:
Dessutom, hårdgranska märkningen på de delar du köper så de är godkända för det användningsfallet du har. Rören må se grå ut överallt men det är stora skillnader vad de är godkända att användas förJanus82 skrev:
http://gelia.se/Global/_SV/Tips o Guider/Info tips guide vvs/rorlathund_1005.pdf
Problemlösning 2,0.
Handla av dom större kända märkena så är saken biff. Uponor, Wavin, Pipelife, osv.
Här är det ett dilemma att det "folkliga" Rinkaby inte skriver vilken tillverkare dom har... Tyvärr! (Och det gäller inte bara avlopp)
Så följdfrågan är ju då frågan varför man skulle vilja ha ett avlopp i tex en reglad konstruktion om man inte får ha den i en ingjutning?!
Kvalité är kvalité, oavsett installationsförfarande!
Handla av dom större kända märkena så är saken biff. Uponor, Wavin, Pipelife, osv.
Här är det ett dilemma att det "folkliga" Rinkaby inte skriver vilken tillverkare dom har... Tyvärr! (Och det gäller inte bara avlopp)
Så följdfrågan är ju då frågan varför man skulle vilja ha ett avlopp i tex en reglad konstruktion om man inte får ha den i en ingjutning?!
Kvalité är kvalité, oavsett installationsförfarande!