Är det en så dum idé av mig att vilja regla upp golvet istället för att gjuta?
Om jag ska gjuta upp golvet så måste jag isolera först för annars kommer betongen ligga direkt mot syllen och dra in kyla. Det gör att jag bör stoppa in närmare 80-100mm isolering i botten för att komma upp över syllen. Då blir det ju för lite höjd kvar för att både gjuta en platta och flyta fall så då blir jag tvingad att gjuta fallet och golvvärmeslingorna direkt i plattan. Jag tycker själv att det känns lite meckigt att göra så jämfört med att använda flytspackel på en spånskiva som ändå verkar vara rätt normalt.

Är jag korkad som inte vill släppa idén på det uppreglade golvet?

Edit:
Ytterligare ett problem med att isolera innan gjutning är att bjälkalget är väldigt ojämt så det går inte att lägga ut någon cellplast eller isodrän utan att först flyta bjälklaget slätt.

Redigerat:
Nu har jag klurat ett par varv till på det här och jag jommer nog lyda era råd och gjuta med EPS istället för att regla upp golvet. Jag har därför valt att lägga mer av avloppsrören uppe på plattan vilket förenklade dragningen en del. Jag bifogar några bilder på hur det ser ut för tillfället.
uploadfromtaptalk1405004823788.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1405004902343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min stora fundering just nu ligger i hur jag ska göra med syllen när jag gjuter med EPS. Räcker det med att klä in den med lite plast eller bör man göra något mer för att skydda den från fukt?

Jag såg en instruktionsvideo på EPS och där la man vanlig byggplast runt bjälkarna när de gjöt upp i ett bjälklag.

Vanlig byggplast funkar fint mot reglar osv

Krilleman
Ur rörmikeri-synpunkt tycker jag inte om att WC-grenet är som det är. Denna följer inte säkervatten.

Samt att jag skulle ha kopplat (tvättstället?) med 75mm också. Kan man undvika 50mm så gör man alltid det!

Vad är problemet med toalettanslutningen?
Det är alltså tänkt att det ska sitta en wc-stos i grenröret som sticker upp. Är det fortfarande fel även när wc-stosen kommer dit? Jag är tacksam för alla synpunkter

Jag trodde att det var ok med 50-rör till handfat så länge det inte var riktigt långa sträckor. Jag ska överväga att byta ut 75/50-grenen och köra 75 ända fram till väggen.

Edit:
Angående toalettanslutningen så kan jag tillägga att den kommer att komma 60mm från färdig vägg. Det ser nog lite närmare ut än så på bilden bara för att syllen sticker in lite längre i rummet än vad den färdiga väggen kommer att göra.

Redigerat:
Utmaningen är väl att få allt du spolar iväg att ta 2dm åt sidan och sedan rakt ner. Ser ut som det kan gå åt fel håll

Jo jag har tänkt samma tanke men det säljs ju grenrör med WC-anslutning. Typ dessa. Därför har jag antagit att det ska vara ok med WC på ett grenrör.

Du har en poäng men samtidigt säljs ju tex 90 graders HT böjar som säker vatten säger att man ska undvika i stort sätt i alla lägen möjligt så det säljs definitivt saker som man kan installera som inte bör installeras

Hade du haft 15-30 graders lutning från ditt högra hörn till din (undre bilden) så det varit ordentlig uppförsbacke för det som ev går åt fel håll hade det sätt okay ut. Nu luras man antingen av bilden eller så är det normal 1-2 graders lutning där och då tror jag risken är att lite går åt fel håll och även om det är låg risk kan det bygga en "vall" där

Jag mätte lutningen på grenröret och den är någonstans runt 8-10%. Det finns möjlighet att göra den ännu brantare men ganska snart bör väl det bli problem med att wc-stosen blir oval när man kapar den parallellt med golvet?

En nitisk säkervattenfantast hade säkert förespråkat att göra på något annat sätt, tex övervägt att köra en toalettstos direkt på ett grenrör 3-muff eller liknande där toan ansluter rakt uppifrån och anslutningen till resten går via ett 45 påstick i grenröret. Jag tror det funkar att göra som du tänkt nu. Vill du minska risken med hur långt grejer kommer om det går åt fel håll kan du ju alltid överväga att köra 70-rör direkt efter grenröret istället för runt kurvan.

Duscha rikligt och dagligen ;)

Krilleman
myrstack skrev:
En nitisk säkervattenfantast hade säkert förespråkat att göra på något annat sätt,

Regelverket finns där av en anledning. Det är ingen som vill "jävlas"...

Branschreglerna infördes i september 2005 och är framtagna av VVS-branschen i samråd med leverantörer, försäkringsbolag och myndigheter.

Säker Vatteninstallation är ett initiativ från VVS-branschen för att minimera risken för vattenskador, legionella, brännskador och förgiftning orsakade av bristfälliga vatteninstallationer.
0

Och ja, du får kalla mig nitisk! ;)

Men det finns inget som säger att du måste följa detta heller! Man får göra rörinstallationer hur bristfälligt som helst, helt lagligt. Men inte försäkringsmässigt. Räkna med 0:- i ersättning vid vattenskada.

Redigerat:
Observera att det inte var jag (TS) som skrev det om nitiska regelverk.
Jag vill helst följa alla reglverk som finns och bygga ett badrum som förhoppningsvis fungerar problemfritt i många år framöver.

Berätta gärna vad det var för fel på min WC-anslutning som du kommenterde igår. Det är ju ändå betydligt lättare att ordna det nu än när badrummet är färdigt.

krilleman_215 skrev:
Och ja, du får kalla mig nitisk! ;)
Kallar dig inte nitisk, kallar säker vatten nitiskt, du får välja att identifiera dig sig vad du vill :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.