anthill skrev:
Ryggåstak med 60 st downlights känns rätt passé, ja.
Downlights har använts betydligt längre i USA, och det är inte fråga om passé eller trendigt. Deras betydligt större boytor blir svåra att få bra allmänbelysning på utan downlights. Alternativet med nedhängda taklampor lite varstans skulle omkullkasta möjligheter att möblera om i efterhand. Speciellt med standardtakhöjd 2,4-2,5 m.

Vi har en form av downlights som hängt med sen 70-talet så inte är det någon ny företeelse.

IMG_9429_130913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt placerade kan absolut downlight vara helt rätt.
Här har vi monterat 7w LED utefter väggen. Det sitter även 2w LED i alla fönster som tänds via Astrour. Framför det stora fönstret kommer matbordet stå och där kommer troligtvis en taklampa pendlas ner.

PAF skrev:
[bild]
Rätt placerade kan absolut downlight vara helt rätt.
Här har vi monterat 7w LED utefter väggen. ...
Det första är ett bra exempel på hur man kan skapa volym. Fortsätter man att fylla samma tak med downlights och det blir helt plötsligt ett litet förråd av samma rum.

Det sitter även 2w LED i alla fönster som tänds via Astrour
Det andra är praktexempel på hur man helt tar död på funktionen "fönster" mellan skymning och gryning. "Ute" försvinner helt. Det är en väldigt vanlig installation med downlights i fönstersmygen. Hade downlight:arna suttit mellan fönstren (i den mån det finns en vägg) får man helt plötsligt en skön inne/ute-känsla. Framför allt i skymning/gryning, men även om det finns utebelysning i grannskapet.

Vi har valt att lägga fönster spottarna via en dimmer som gör det möjligt att välja styrka i fönstren/stänga av dem om de önskas.

En stor fördel är känslan av att huset är upptändt när man kommer hem trots att det bara är ca 20w som lyser i fönstren.

PAF skrev:
Vi har valt att lägga fönster spottarna via en dimmer som gör det möjligt att välja styrka i fönstren/stänga av dem om de önskas.

En stor fördel är känslan av att huset är upptändt när man kommer hem trots att det bara är ca 20w som lyser i fönstren.
Ser man inte allt damm på fönstrens insida väldigt väl? Ljuset släpar väl mot glaset rätt rejält?

Det har jag inte tänkt på.

Spridningsvinkeln är ca 60gr och spotten sitter 15-20 cm från fönsterrutan. Tror inte att det blir speciellt mycket släpljus.

PAF skrev:
Det har jag inte tänkt på.

Spridningsvinkeln är ca 60gr och spotten sitter 15-20 cm från fönsterrutan. Tror inte att det blir speciellt mycket släpljus.
Med hela 60° spridning blir det definitivt släpljus på rutan. Gissar att du kommer att träffa glaset ca 20cm nedanför spotten. Fönsterputsning nästa! :D

Vad glad jag blir av denna tråd! Började få ångest över alla downlights som skulle in i huset. Trodde att det bara var downlights som gällde nu för tiden.

Mattiaz skrev:
Vad glad jag blir av denna tråd! Började få ångest över alla downlights som skulle in i huset. Trodde att det bara var downlights som gällde nu för tiden.
Välkommen i klubben!

Men jag har tre billiga spottar i ett badrum, över handfatet.
Mest för att jag hatar badrumsskåp och annat över handfatet.
Utom en spegel så klart :)

Men i kök och tvättstuga har jag såna här:
8871954546718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8947934593054.jpg

Mattiaz skrev:
Näe, lika lite som att det bara är gafflar som gäller - man behöver knivar och skedar också. Downlights är en av flera typer av armaturer som behövs för en bra ljussättning. Perfekt till vissa saker, OK till andra, rent olämpliga till vissa. Rätt "verktyg" till rätt uppgift helt enkelt.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ot men funkar verkligen sådana armaturer bra? Blir det inte mycket skuggor?

KnockOnWood skrev:
Välkommen i klubben!

Men jag har tre billiga spottar i ett badrum, över handfatet.
Mest för att jag hatar badrumsskåp och annat över handfatet.
Utom en spegel så klart :)

Men i kök och tvättstuga har jag såna här:
[bild]

[bild]
Den typen av belysning tycker jag är bra, har såna på många ställen i huset.
Möjligheterna att vinkla belysningen i kombination med att man kan stoppa i väldigt många olika typer av lampor gör dom mångsidiga.

I köket har jag en med 4 armar som har starka lågenergilampor, och i tv-rummet har jag en takfläkt med 3 led spotlights på.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det pratas och tänks för lite om belysning i golv vid väggar tycker jag, där får man fram mycket fint (uplight).

Sen har jag alltid så långt det går förespråkat vinklingsbara spots när det ska fällas in något. Lite begränsad blir man men som sagt, med rätt avstång från vad som ska belysas och vridbara så kan man göra mycket.

Vi har inte heller många spottar, Endast i stora badrummet, men det var mer av praktiska och estetiska skäl. Att få in lampa i duschutrymmet skulle varit omöjligt om det inte vore för spot-lights.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.