23 130 läst ·
61 svar
23k läst
61 svar
Downligts - en döende trend
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag skullle vilja påstå att detta i många fall är helt felaktigt. LED kan ha ett mycket brett ljuspektra, bara väldigt olikt glödlampans. Glödlampans ljusspektra däremot är relativt smalbandigt med en stor andel gult ljus.KnockOnWood skrev:Ett, som jag ser det, allvarligt problem med diverse lågenergi-och LEDlampor är inte ljus färgtemperaturen mätt i K°, utan det faktum att de ofta är väldigt smalbandiga i sitt ljusspektrum.
Dvs att de kan ha 3000 K som mätt värde, men till skillnad från glödljus bara emitterar ljus i ett fåtal smala ljusspektrumband.
Och färgerna som inte överensstämmer med dessa band återges inte alls.
Därför kan färgåtergivningen bli väldigt konstig.
Ingen att belysa tavelsamlingen med alltså.
Det är också mycket snack om RA-index. Man ska ha i åtanke att RA-index anger hur lik en referensljuskälla en ljuskällas ljus är. För färgtemperaturer under 5000k är referensljuskälla en glödlampa. Så att glömdlampor har RA100 är inte så konstigt. RA100 under 5000k är alltså inte något mått på korrekt färgåtergivning utan bara ett mått på likhet med glödlampan.
För färgtemperaturer över 5000k är det dagsljus som är referensljuskälla. Dagsljus varierar som sagt i färgtemperatur över dygnet men man brukar använda 6500k som dagsljusvit. Skulle vi lyckas producera en glödlampa med färgtemp på 6500k skulle den förmodligen ha ett rätt dåligt RA-värde.
Ett annat mått på färgåtergivnig som används mer och mer är MacAddam elipsen.
Beträffande downlights som trend kan man ju betänka att downlights har använts proffisionellt i snart 100år och kommer troligtvis att fortsätta att användas länge än. Men att lägga mattor med downlights hemma har jag svårt att se syftet med. Jag använder downlights i kombination med fönsterlampor, pendlade armaturer, ljuslingor m.m. hemma med enligt mig ett gott resultat.
Jo någonsin gör de såklart. Men de beror på livslängden på ljuskällan. Som tur är har jag 3 års garanti på mina. Men om man räknar all min Utebelysning som är igång när de är mörkt ute, hela nätterna så betalar de nog sig på något år. Mina gu-10 ljuskällor har 1/8 effekt av en halogen med samma lm. Gånga de med 18 st, ca 10 timmar per dygn, så betalar de nog sig. Med led i läslampan kanske inte betalar sig.Enk Projektet skrev:
Livslängden kontra kostnaden....
Hur mycket drar belysningen i huset?...... vet man inte det kan vi gissa hur länge som helst.....
Hur mycket drar belysningen i huset?...... vet man inte det kan vi gissa hur länge som helst.....
Det är rätt lätt att räkna ut.Enk Projektet skrev:
Utebelysningen med led är 105w.
Jag vet inte exakt hur många timmar per dag det är mörkt om man slår ut de på ett år, men 10 är nog inte helt fel.
Då blir de 1050w per dygn x 365 dagar = 383.25 kWh
Kontra halogen/glödljus à 35w gu-10.
Då blir de 7000w per dygn x 365 = 2555 kWh.
Med mitt elpris gör de en skillnad på 2 649kr per år.
Då tar de runt 13 månader innan ljuskällorna är betalda.
Men som sagt så har jag 3 års garanti vilket borde betyda att jag sparar ca 5k kronor på att ha led.
(Hade inte haft de tänt hela nätterna med halogen dock).
Men visst betalar det sig allt
Låter helt otroligt i mina öron....jag har en total hushållsförbrukning på ca 3000kWh om året....inkl Kyl,frys, ölkylare, spis, tvätt och tork, ventilation, belysning inne med glödlampor/halogen och 2st 70W metallhalogen strålkastare som ytterbelysning....
Blir lite sugen på att logga vitvarorna också.....
Blir lite sugen på att logga vitvarorna också.....
Det är enkel matematik.
Dock har du inte 18 st 35w igång 10 timmar om dygnet?
Allt är ju vad man gör de till.
Vill man ha ett mörkt hus på kvällen så är de jätte billigt.
Men vill man lysa upp de så kostar de
.
Dock bara 40kr i månaden nu när allt är led
Dock har du inte 18 st 35w igång 10 timmar om dygnet?
Allt är ju vad man gör de till.
Vill man ha ett mörkt hus på kvällen så är de jätte billigt.
Men vill man lysa upp de så kostar de
Dock bara 40kr i månaden nu när allt är led
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lyser skapligt med mina tycker jag....

Diversearbetare
· Göteborg
· 11 173 inlägg
För att förtydliga: Det standardiserade dagsljuset enligt CIE är 6500K, men upplevt neutralt dagsljus (kl. 12, molningt väder) som t.ex. fotografer refererat till i alla tider är 5500K. Grafiska branschen använder 6500K som referens.Styrman_jansson skrev:
I övrigt tycker jag att du förklarar det bra.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag tycker bilden stämmer väl vad gäller glödljus. Skulle inte kalla en ljuskälla som återger en så hög andel rött och gult ljus i förhållande till blått och grönt något annat relativt smalbandig. Vad gäller LED är det svårt att presentera något rättvisande spektrum eftersom det skiljer så otroligt mycket mellan ljuskällor. Att presentera en generellt bild går inte. Speciellt inte eftersom utvecklingen har gått så fort. En årsgammal ljuskälla av en viss typ kan ha förbättrats radikalt mot en nyproducerad.MRK skrev:
Däremot framgår det ju tydligt att LED är betydligt mer likt dagsljus i sin karaktär (mer över ägande blå och gröna toner) än vad en glödlampa är.
3000kwh eller glömde du en nolla? Om ytterbelysningen på 2 st 70 watt står på så lite som 4 timmar varje dygn så använder dom 280 watt pr st pr dygn.. 560watt för båda pr dygn.. 365 dygn 204,4kWh.Enk Projektet skrev:
Det blir då endast utebelysning..
Jag vet av din logg här på bygga hus att du har isolerat rätt bra, men tyckte det hördes ut som om du har lika lite förbrukning på ditt hus som jag har i min lägenhet..
Jag har ca 13500kWh total...av dom är ca 3500 till garaget......Raptor50 skrev:3000kwh eller glömde du en nolla? Om ytterbelysningen på 2 st 70 watt står på så lite som 4 timmar varje dygn så använder dom 280 watt pr st pr dygn.. 560watt för båda pr dygn.. 365 dygn 204,4kWh.
Det blir då endast utebelysning..
Jag vet av din logg här på bygga hus att du har isolerat rätt bra, men tyckte det hördes ut som om du har lika lite förbrukning på ditt hus som jag har i min lägenhet..Rätt bra tycker jag..
Jag har aldrig tyckt om downlights i tak. Tycker det känns kallt och opersonligt. Hade kunnat ha spottar som punktbelysning på skena kanske..
Min sambo älskar spottar så på vinden hade vi inte så mycket att välja på. Ett rum han kan få vara nöjd med
Min sambo älskar spottar så på vinden hade vi inte så mycket att välja på. Ett rum han kan få vara nöjd med
Ryggåstak med 60 st downlights känns rätt passé, ja. Men jag tycker det är barnsligt att avvisa downlights som sådana bara för att de var överanvända i 00-talets överbelånade nyfunkisvillor. Infälld belysning som lyser upp väggar kommer t.ex. alltid vara en utmärkt metod för att öka rymdkänslan i små rum. Downlights fungerar även utmärkt i källare och andra utrymmen med lägre takhöjd där man inte vill ha armaturer i taket som man måste ducka för.