747 läst ·
19 svar
747 läst
19 svar
Dött träd nära grannens hus
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Det där har diskuterats förr. Du hamnar i en gråzon för arbetsgivaransvar om du låter någon annan fälla träd åt dig. Som jag uppfattat det så är det inte solklart att du är ansvarig som arbetsgivare. Men du kan vara ansvarig arbetsgivare även för personer som inte har något direkt anställningakontrakt med dig.L lbgu skrev:Varför skulle man behöva körkort för det? Driver du med mig. Eller har du körkort för datorn med?
Motorsågskörkort är en sak som Arbetsmiljöverket hittat på, så det handlar bara om det finns något anställningsförhållande. Om en granne säger att du får den här tallen på rot så finns inget som kräver körkort för att fälla det.
Ifall det handlar om en lutande tall utan något problem i lutningsriktningen kan vem som helst som är det minsta kompetent när det gäller trädfällning fälla den. Antagligen mycket större risk att personen dör i en bilolycka på väg till trädet än att det händer något allvarligt vid fällningen.
Ang. att det är "lätt" bara för att det inte lutar åt "fel" håll. Själva fällningen då är kanske rätt safe, men enl. vad jag har hört (jag kan väldigt lite om trädfällning). Så kan just ett dött träd vara lite äventyrligt, saker som att det spräcks "fel" när det faller, så man kan få en ny brottyta någon meter upp när det börjar falla, och då fälls det ut en kil som så att säga går rakt bakåt, där man kanske står med sågen. Är man då ovan så kan det vara en obehaglig överaskning.
Eller att det lättfällda trädet fastnar i ett annat träd i någon jobbig vinkel. Och även då behövs lite erfarenhet för att få loss det på ett säkert sätt.
Du utpekar folk utan kort som riskfaktorer, berättar du det för en granne till mig som varit ute i skogen sen han var 14 så hade han nog gett dig ett kok välförtjänt stryk-Nötegårdsgubben skrev:
Tänk på att ifall du har kravet att den som sågar ska ha kort så lär det bli någon som sysslar med det som yrke. Då lär du få betala en massa för jobbet som inte tar många minuter om vi bara pratar om fällningen. Men lägg till bilersättning, minimidebitering m.m. så växer notan.
Är det värt att betala antagligen flera tusen för ett jobb som i princip vem som helst med motorsåg kan utföra. Jag tycker inte det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Nej, jag råder en okänd människa på nätet att inte uppdra åt en annan okänd människa utan verifierad kompetens att göra ett jobb åt henne.L lbgu skrev:
Att det gör dig proxykränkt å din grannes vägnar bekommer mig faktiskt inte.
Tänk att det tror inte jag.L lbgu skrev:
Det du drar är propagandasnack från de som lever på att utbilda för körkort. Tror du på allvar att arbetsmiljöverket skulle ingripa om en person sågar ned ett äppelträd åt den 90-åriga granntanten som inte klarar av att göra det själv. Tänk efter lite, ifall detta varit olagligt hade det funnits domar. Avsaknaden av domar är talande.H hempularen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Om man känner någon som man vet kan ta med trädet säkert så är det ju vettigt att anlita denna.
Om man däremot inte känner någon som man vet kan (inte bara säger att de kan) så får man gå på något iallafall och då kan väl körkort vara en faktor att titta på?
Ibgus granne skulle jag undvika. Folk som tar till våld för skitsaker ska man undvika. De borde söka hjälp för sin bristande impulskontroll.
Om man däremot inte känner någon som man vet kan (inte bara säger att de kan) så får man gå på något iallafall och då kan väl körkort vara en faktor att titta på?
Ibgus granne skulle jag undvika. Folk som tar till våld för skitsaker ska man undvika. De borde söka hjälp för sin bristande impulskontroll.
Klicka här för att svara