483 läst ·
2 svar
483 läst
2 svar
Päronträd vid altan - hur nära
Fick precis ett Esperens Herre päronträd i gåva och läser planteringsavstånd 5 meter cc. Där vi hittat en lämplig plats blir det 5 meter cc till närmaste träd - dock inte plantering men hoppas det fungerar då den är mycket lägre med blommor.
Däremot blir det inte mer än ca 3,3 meter från tänkt pergolavägg. Naturligtvis kommer inga rötter el dylikt från altanen/pergolan som från äppleträdet, så med beskärning för att hålla storlek gissar vi att det inte blir några problem men lyssnar eller ser gärna från er andra användare om hur det är lämplig eller ej.
Tack på förhand
Däremot blir det inte mer än ca 3,3 meter från tänkt pergolavägg. Naturligtvis kommer inga rötter el dylikt från altanen/pergolan som från äppleträdet, så med beskärning för att hålla storlek gissar vi att det inte blir några problem men lyssnar eller ser gärna från er andra användare om hur det är lämplig eller ej.
Tack på förhand
Cc 5 meter är nog satt utifrån största möjliga fruktproduktion. Eftersom ni fått trädet i present så gissar jag att ni inte strävar efter att bli helt självförsörjande på frukt.Trädet klara säkert att växa närmare en trädgranne än så. Olyckligt förstås om det blir alltför skuggigt under ett stort träd. Ni kan forma det genom beskärning så att det inte slår i pergolan.
Jag skulle nog helt enkelt välja att sätta träder där det ser vackert ut utan att vara alltför opraktiskt.
Jag skulle nog helt enkelt välja att sätta träder där det ser vackert ut utan att vara alltför opraktiskt.
Klicka här för att svara