Hej!
Flyttar i en lägenhet byggd i början av 1980 om en vecka. Nu är det snart färdigmålat och golvet är nästan på plats
Jag planerar att ha återfjädrande tryckknapp i samtliga rum. I bådrum och tvättstuga är det 230v halogen, i övriga rum planerar jag att använda armatur med 230v LED.
Det finns några dosdimmers från eltako EUD61NPN-UC som kräver nolla och klarar "allt" - vilket inklluderar halogen 230v och 230v LED.
Det vore trevligt att kunna beställa sådana till samtliga rum. Det som gör mig frågande är kravet på nolla, jag tror inte att det finns bakom samtliga brytare och då blir det till att försöka hitta apparatdosa med nolla och sätta dimmern där. Jag har gjort ett enkel inventering av vad som finns i varje brytare. Vad säger ni som har koll, i vilka av rummen (1-10) kan jag direkt koppla in dosdimmern bakom brytaren? Tar tacksamt emot tips på vad som behöver göras i övrigt!
Flyttar i en lägenhet byggd i början av 1980 om en vecka. Nu är det snart färdigmålat och golvet är nästan på plats
Jag planerar att ha återfjädrande tryckknapp i samtliga rum. I bådrum och tvättstuga är det 230v halogen, i övriga rum planerar jag att använda armatur med 230v LED.
Det finns några dosdimmers från eltako EUD61NPN-UC som kräver nolla och klarar "allt" - vilket inklluderar halogen 230v och 230v LED.
Det vore trevligt att kunna beställa sådana till samtliga rum. Det som gör mig frågande är kravet på nolla, jag tror inte att det finns bakom samtliga brytare och då blir det till att försöka hitta apparatdosa med nolla och sätta dimmern där. Jag har gjort ett enkel inventering av vad som finns i varje brytare. Vad säger ni som har koll, i vilka av rummen (1-10) kan jag direkt koppla in dosdimmern bakom brytaren? Tar tacksamt emot tips på vad som behöver göras i övrigt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Måste du installera pucken bakom strömbrytaren då? Den skulle passa bättre i en kopplingsdosa som betjänar dessa strömbrytare i den mån det finns.
Alla blå ledare är potentiellt en nolla. Det är det enda din inventering säger. För att ta reda på om den blå verkligen är en nolla behöver du rycka i ledaren och titta i andra dosor för att se hur den används. För blå + grön/gul + brun/svart som passerar i en A-dosa kan man anta att de går vidare till ett uttag under strömbrytaren och att den blå då är en nolla, men som sagt bara använda som "ledtråd" för kontrollen.
För FK i rör får inte blå användas till annat än nolla, men det kravet har inte varit 100% tydligt genom åren. Du har t.ex en blå till trappomkopplare ser jag vilket föranleder en extra kontroll. Du har även andra fall där en blå går "till brytare", men vad används den till? Är den verkligen inkopplad eller sitter den på en blindplint (ofta märkt "B" eller "X")? Så det kan felaktigt förekomma blå tändtrådar i din anläggning.
Man kan alltså aldrig dra en säker slutsats enbart utifrån en ledares färg, det krävs en djupare undersökning. Ofta räcker det med att se hela anläggningen ("se" kretslösningarna) för att kunna lista ut detta. Utifrån din beskrivning är det sannolikt att du har en nolla i dosa 2, 4 och 5. Dosa 1, 3 och 9 behöver kontrolleras noga - där är det nåt fuffens.
Oftast finns en kopplingsdosa i närheten av apparatdosor för strömbrytare så det bör vara problemfritt att dra fram en nolla.
Du kan som sagt även placeras pucken i kopplingsdosan. Där finns ju alltid både nolla och tändtråd framdragen, i trappfallen dessutom från alla strömbrytare. Men om en takdosa är det enda som finns kan det bli trångt.
Alla blå ledare är potentiellt en nolla. Det är det enda din inventering säger. För att ta reda på om den blå verkligen är en nolla behöver du rycka i ledaren och titta i andra dosor för att se hur den används. För blå + grön/gul + brun/svart som passerar i en A-dosa kan man anta att de går vidare till ett uttag under strömbrytaren och att den blå då är en nolla, men som sagt bara använda som "ledtråd" för kontrollen.
För FK i rör får inte blå användas till annat än nolla, men det kravet har inte varit 100% tydligt genom åren. Du har t.ex en blå till trappomkopplare ser jag vilket föranleder en extra kontroll. Du har även andra fall där en blå går "till brytare", men vad används den till? Är den verkligen inkopplad eller sitter den på en blindplint (ofta märkt "B" eller "X")? Så det kan felaktigt förekomma blå tändtrådar i din anläggning.
Man kan alltså aldrig dra en säker slutsats enbart utifrån en ledares färg, det krävs en djupare undersökning. Ofta räcker det med att se hela anläggningen ("se" kretslösningarna) för att kunna lista ut detta. Utifrån din beskrivning är det sannolikt att du har en nolla i dosa 2, 4 och 5. Dosa 1, 3 och 9 behöver kontrolleras noga - där är det nåt fuffens.
Oftast finns en kopplingsdosa i närheten av apparatdosor för strömbrytare så det bör vara problemfritt att dra fram en nolla.
Du kan som sagt även placeras pucken i kopplingsdosan. Där finns ju alltid både nolla och tändtråd framdragen, i trappfallen dessutom från alla strömbrytare. Men om en takdosa är det enda som finns kan det bli trångt.
Tack för utförligt svar. Jag behöver inte nödvändigtvis installera pucken bakom strömbrytaren, men det är väldigt dåligt med plats i takdosor och kopplingsdosor har jag inte kolla på om/var dom finns. Menar du samma sak när du skriver apparatdosa och kopplingsdosa?
Det låter som att jag behöver anlita en elektriker, jag har inte komptens eller tid att kontrollera kablarna. Som du skriver kan det vara något fuffens.
Det låter som att jag behöver anlita en elektriker, jag har inte komptens eller tid att kontrollera kablarna. Som du skriver kan det vara något fuffens.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Om man tittar i din tabell så har du på flera rader konstigheter. Om jag tolkar tabellen rätt så har du ex. i rum 3 en trapp omkopplare som har tre trådar till sig, en gulgrön, en blå och en brun. Det finns inga andra trådar där?
En trappomkopplare behöver tre trådar, så så långt stämmer det. Men Gulgrön får under inga omständigheter användas till annat än skyddsjord. Och skyddsjord är inte en av de tre ledare som behövs till trappkopplingen. Utan den används troligen som en s.k "mellantråd" som isåfall går till den andra omkopplaren som kan tända samma lampa.
Det är ett grovt fel att använda gulgrön tråd på det viset.
Av tabellen tycker jag mig utläsa att även blå tråd tydligen används till brytaren i vissa rum. Det är i så fall också fel, om än inte lika grovt som användningen av gulgrön. Gulgrön skall man kunna lita på att den är skyddsjord, om de någonstans används till annat så kan det ge väldigt farliga fel. Sedan är det en god regel att ALDRIG lita på någon färg, inte heller gulgrön.
En trappomkopplare behöver tre trådar, så så långt stämmer det. Men Gulgrön får under inga omständigheter användas till annat än skyddsjord. Och skyddsjord är inte en av de tre ledare som behövs till trappkopplingen. Utan den används troligen som en s.k "mellantråd" som isåfall går till den andra omkopplaren som kan tända samma lampa.
Det är ett grovt fel att använda gulgrön tråd på det viset.
Av tabellen tycker jag mig utläsa att även blå tråd tydligen används till brytaren i vissa rum. Det är i så fall också fel, om än inte lika grovt som användningen av gulgrön. Gulgrön skall man kunna lita på att den är skyddsjord, om de någonstans används till annat så kan det ge väldigt farliga fel. Sedan är det en god regel att ALDRIG lita på någon färg, inte heller gulgrön.
Inga andra trådar än enligt tabell i rum 3, rum 2 och 3 är strömbryttare i samma rum till samma trappkoppling.
Elektrikern kommer i nästa vecka och hjälper mig koppla in alla dosdimmers som jag precis beställde. Ska bli spännande att se hur det går!
Elektrikern kommer i nästa vecka och hjälper mig koppla in alla dosdimmers som jag precis beställde. Ska bli spännande att se hur det går!
Klicka här för att svara
