Jag har hittat ett ett eluttag till kylskåp i mitt nya hus som jag har frågor om. Till uttaget går en fas(Vit kabel) och en skyddsjord(Röd kabel) men det går ingen nolla dit. Huset byggdes 1939 och elen är insatt innan 1970 talet, osäker när men med tanke på kablarnas färg är det innan 1970. Behöver jag dra en nolla till kylskåpsuttag eller kan man låta det vara när huset e gammalt?
Tack för svar!
Tack för svar!
Har du öppnat uttaget och kikat hur det är inkopplat?C corrannys skrev:Jag har hittat ett ett eluttag till kylskåp i mitt nya hus som jag har frågor om. Till uttaget går en fas(Vit kabel) och en skyddsjord(Röd kabel) men det går ingen nolla dit. Huset byggdes 1939 och elen är insatt innan 1970 talet, osäker när men med tanke på kablarnas färg är det innan 1970. Behöver jag dra en nolla till kylskåpsuttag eller kan man låta det vara när huset e gammalt?
Tack för svar!
Spontant misstänker jag att bristen på skyddsjord är större än bristen på nolla/neutral...
En röd ledare kan i äldre installationer ha använts till nästan vad som helst.
Edit - Dilato ställde en rimlig fråga innan jag hunnit svara.
K Kardan79 skrev:
den vita och röda kommer från centralen, den vita går till vanliga uttagD Dilato skrev:
Tja, jag skulle säga att du har fas och PEN till uttaget.C corrannys skrev:
Har du el I huset från 1939 skulle jag starkt rekommendera dig att skaffa jordfelsbrytare.
Men räkna med att det kommer att bli rätt kostsamt då alla installationer av detta slag måste hittas och åtgärdas innan jordfelsbrytaren börjar fungera.
Men, det korta svaret på din första fråga är ja, du behöver en separat nolla och jord till uttaget.
ok tack så mycketDowser4711 skrev:
Tja, jag skulle säga att du har fas och PEN till uttaget.
Har du el I huset från 1939 skulle jag starkt rekommendera dig att skaffa jordfelsbrytare.
Men räkna med att det kommer att bli rätt kostsamt då alla installationer av detta slag måste hittas och åtgärdas innan jordfelsbrytaren börjar fungera.
Men, det korta svaret på din första fråga är ja, du behöver en separat nolla och jord till uttaget.
Vad som är tillåtet eller inte ska forumet inte bry sig om just nu. Inte omöjligt att det är en bygel mellan jord och nollstift i uttaget och har själv hittat sådant i mycket gammla hus. Inget nytt under solen, men ska inte vara så. Sen kabeln till vänster, går den till något jordat vägguttag, då kan det vara fuskjord i det med. Bara öppna och se hur det ser ut med anslutningarna på uttagen.J Josth skrev:
yes, jag ska öppna och kollaJ jonaserik skrev:Vad som är tillåtet eller inte ska forumet inte bry sig om just nu. Inte omöjligt att det är en bygel mellan jord och nollstift i uttaget och har själv hittat sådant i mycket gammla hus. Inget nytt under solen, men ska inte vara så. Sen kabeln till vänster, går den till något jordat vägguttag, då kan det vara fuskjord i det med. Bara öppna och se hur det ser ut med anslutningarna på uttagen.
Och ett litet förtydligande:
Det kan mycket väl vara så att den röda kabeln bara används som nolla, färgen till trots när du öppnar uttaget.
Då har du ett jordat uttag utan inkopplad jord, vilket är fel och behöver åtgärdas med en ny ledning.
Om du istället har både jord och nolla inkopplad till samma ledning har du en PEN-ledare, vilket du inte ska ha i ett uttag och något som behöver åtgärdas innan du kan installera en jordfelsbrytare.
(Inte helt ovanligt i gamla hus)
Så, oavsett hur det ser ut under huven så behöver det åtgärdas.
Det kan mycket väl vara så att den röda kabeln bara används som nolla, färgen till trots när du öppnar uttaget.
Då har du ett jordat uttag utan inkopplad jord, vilket är fel och behöver åtgärdas med en ny ledning.
Om du istället har både jord och nolla inkopplad till samma ledning har du en PEN-ledare, vilket du inte ska ha i ett uttag och något som behöver åtgärdas innan du kan installera en jordfelsbrytare.
(Inte helt ovanligt i gamla hus)
Så, oavsett hur det ser ut under huven så behöver det åtgärdas.
Moderator
· Stockholm
· 57 601 inlägg
Skall lkanske tilläggas att OM det verkligen är så att du har en kombinerad nolla och skyddsjord till uttaget, så är det inte godkänt, och har aldrig varit det. Men en inte helt ovanlig fusklösning i äldre kök.