Hej!

Köpte på inrådan ett dosborr med 2 hårdmetallskär för att sätta apparatdosor i mina stående plankväggar. Köpte ett med 70mm diameter. Dumma elektriker :-) Att man inte följer sin magkänsla. Mitt gamla var stämplat 70 men hade en yttre diameter som snuddar på 74mm. Jag ville köpt ett sk selffeeding borr från Dewalt. Det på 70 är i alla fall för litet!

Är det 74mm som gäller eller finns det något mitt i mellan. DW-borret är 74mm på detsom är närmast övermått.

Mvh Lagavulin

Det är grym förresten, Lagavulin alltså :)

Rikard Ågren skrev:
Det är grym förresten, Lagavulin alltså :)
Instämmer :) dist Ed, även att dosborrarna funkat riktigt bra.
Köpte mig en för apparat och en för kopplings/takdosa när vi flyttade till huset för dryga 2 år sen och har inte ångrat investeringen.
Har även sett att de finns reservskär att handla.

Tror även det finns en för Eljos VP2-dosor numera som är något mindre än 74-fräsen... Dock duger den vanliga även till Eljos dosor enl mig.

Men det kan vara lite lurigt för dosfräsen som ger 74 mm hål heter T70 och den som ger 84 mm hål heter T80

Det är precis lika logiskt som att inget är 1/2" på ett halvtumsrör.

Protte

Mikael_L
elmont skrev:
Men det kan vara lite lurigt för dosfräsen som ger 74 mm hål heter T70 och den som ger 84 mm hål heter T80
Ja nånting ska det väl finnas att lära ut på elektrikerutbildningarna ... :cool:

:D :) ;)

Tyvärr tas detta problem inte upp under utbildningen så alla kommer ut i verkliga livet helt oförberedda ;)

Mikael_L
:) ;)

Samtidigt är det ju lite intressant varför en 74mm är märkt T70.

Om man kollar Rikard Ågren's länk så ser man att hålfräsar i H-serien heter som hålet, H40=40mm hål, medan T70=74mm hål ... :confused:

Att de heter T-70 T80 ex.vis så är det dels enklare att säga T-70 än T-74 men framförallt att T-70 är anpassad till 70 dosor med 4mm justermån.

Skulle fräsarna vara exakt storlek som dosorna så skulle man ju behöva karva ur varenda hål i efterhand.

Ibland så behövs det ju en större justermån än 4mm :)

Man säger i vanligt tal "skicka hit en 70 fräs" eller 80 fräs.

M
En snickare lärde mig en gång att T70 betyder att ”trissan” (dvs det som fastnar inuti hålsågen) blir 70mm och följaktligen så blir hålet större.
Vanligen blir ökningen samma som tändernas tjocklek och skränkning.
Följaktligen så ger en hålsåg märkt H70 ett hål med diametern 70mm,[
Bra att veta om man behöver plugga hål som blev fel
Jodå, även snickare kan göra fel…
;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.