Jag har flyttat in i en bostadsrätt och ska snygga till köket. Bakom en gammal Husqvarna-spis döljer sig en dosa (se den bifogade bilden) med relativt grov kabel som sträcker sig ända bort till vad som ser ut som ett proppskåp.

Denna spis skall bort och på ungefär samma yta skall mikrovågsugn, ugn samt kyl&frys placeras. En induktionshäll skall placeras ~1 meter bort på en köksö.

(1) Spisen skall forslas bort så fort som möjligt. Är det bara att skruva upp dosan, rycka ur kablarna och köra iväg besten? Är det ens ett vanligt uttag?

(2) Kan jag ansluta alla fyra enheter ([mikrovågs]ugn, kyl/frys) till samma uttag eller blir det överbelastat?

(3) Bör jag använda samma uttag till induktionshällen eller kan den anslutas till ett annat, "vanligt", vägguttag lite längre bort?

Observera att de nya vitvarorna inte har köpts ännu.

• joseph1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den dosan klarar förmodligen att driva din nya häll & ugn om nolla finns framdraget. Resten behöver nya grupper (varifrån matas de idag?). Du måste bryta strömmen till spisdosan innan du öppnar dosan och kopplar ur kabeln.

Gröna punkter är vad som verkar vara vanliga eluttag med vanlig matning.
Röda punkten är där spisen satt tidigare.

[1] och [2] ska vara kyl/frys samt ugn och mikro.
[6] är som bilden visar en (induktions)häll.

Diskbänksbelysning och (vad som verkar vara) ström till köksfläkt dras från en av de gröna.

Jag kommer skruva upp boxen senare i dag och posta en bild så fort jag kan.

Hur är det bäst att detta fördelas? Ska hällen ändå kopplas till den röda punkten, trots att den är så långt bort?

R/
Just det, jag glömde en sak. Diskmaskin [4] skall också anslutas!

• joseph2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
joseph skrev:
Hur är det bäst att detta fördelas? Ska hällen ändå kopplas till den röda punkten, trots att den är så långt bort?!
Du kan ta en gummikabel och koppla in vid gamla spisdosan och sedan klamra gummikabeln i taket (med ca. 15 cm klammeravstånd) fram till nya hällen och sedan hänga ner den och koppla in den med en sockerbit på hällens kabel. ;):p

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.