fia_mstd fia_mstd skrev:
Och DET tror jag drivor upp bostadspriserna. Att folk lätt fått/får låna mer än vad som är rimligt för deras inkomster.
Ja med tanke på hur en del folk beter sig i övrigt med sin ekonomi och pengar generellt, så kör folk all-in för hårt helt enkelt.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Ja med tanke på hur en del folk beter sig i övrigt med sin ekonomi och pengar generellt, så kör folk all-in för hårt helt enkelt.
Håller med båda ovanstående.
En tanke som brukar slå mig är att nu ska "alla" vita medelålders par bo i villa, köra en ny VW Passat sportscombi och gärna ha ett instagramkonton visandes "La dolce vita"
I min lilla stad byggs det ganska friskt och många som bygger nytt är vanliga "knegare", affärsbiträden, hantverkare, vårdpersonal m.m.
ABSOLUT inget ont om dessa yrkesgrupper, det är inte det jag menar, men någonting känns galet då många inte vill leva som arbetarklass utan istället väljer att belåna sig till ett slags konstlat övremedelklass liv.
Det ligger nog något i det som johd01 skriver, men det är kanske inte så konstigt om man varje morgon slår upp ögonen till väggtexten Carpe Diem alternativt ser det på sin partners skuldra...

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
T
Låter inte bra alls!

En väldigt tydlig trend på vart detta är på väg!!!

"
Under årets första kvartal har 1 137 bostadsrätter sålts av de tio börsnoterade byggbolagen i Sverige jämfört med 2 739 lägenheter under samma period förra året, visar statistik som SVT tagit del av. Det innebär en minskning med 58 procent.

Samtidigt börjar flera nybyggen bli klara.

”Hösten kommer att bli besvärlig”, säger Lennart Weiss som är kommersiell direktör på Veidekke till tv-kanalen."

Frågan ska ju inte riktigt vara om man klarar 7% utan om man kan klara 4% utan att gå i väggen för att man jobbar endast för att betala räntan.

• Gilla
DBT
  • Laddar…
Gjorde en snabb räknesnurra för någon månad sen, där man ser var skuldkvot mm triggas. Likväl hur det påverkar amortering/räntor mm. Väldigt simpelt. Utan ränteavdrag eller annat kringliggande bös.

Se bifogat

• Gilla
DBT
  • Laddar…
K Karl P skrev:
Gjorde en snabb räknesnurra för någon månad sen, där man ser var skuldkvot mm triggas. Likväl hur det påverkar amortering/räntor mm. Väldigt simpelt. Utan ränteavdrag eller annat kringliggande bös.

Se bifogat
Fint, den verkar stämma hyfsat med en liknande jag gjorde för länge sedan.
Jag gjorde min för att visualisera våra amorteringar, man tycker att det inte "tar" någonting men det är ju roligt att se att staplarna faktiskt krymper och om allt håller i sig är man skuldfri... om 180 månader.

Redigerat:
S johd01 skrev:
Jag tycker det verkar enkelt att låna men jag kanske räknas som höginkomsttagare, men det motiverar ändå inte att jag ska få låna så mycket tycker jag. SBAB erbjuder mig lånelöfte på hus mycket dyrare än vad jag skulle vilja ha, de toppar lånet med privatlån på 150,000k utöver kontantinsatsen oavsett hur mycket kontantinsats jag skriver in att jag har. Bara på 5% ränta så blir boendekostnaden i min mening ohållbar, ändå tycker de att 7% är OK.

Jag har idag ett hus köpt för 2,7 miljoner och det är på gränsen tycker jag, SBAB anser att jag kan köpa ett hus för 5 miljoner.
Vet inte om jag räknar mig som höginkomsttagare men reagerade på samma sätt.
När jag köpte för ett år sedan för 2,9 var det inga problem för banken att låna ut till ett hus för det dubbla.
Nu har det i och för sig att göra med att jag inte bor i någon storstadsregion och priserna är betydligt annorlunda här. Men det är bara att konstatera att man bor på tok för enkelt och spartanskt för sitt eget bästa. Å andra sidan så har jag en belåningsgrad under 35% och sover ganska gott om nätterna.

S johd01 skrev:
Problemet är att många har inget val, boendet behövs.

blackarrow blackarrow skrev:
Men om man skulle få hyra den idag i 2:a hand. Vad skulle priset bli då?
Marknadshyran kan lika gärna bli 8000kr om det är vad marknaden är villig att betalta pga bostadsbristen.
Om marknaden är villig att betala 2500/månad har jag svårt att se varför marknaden plötsligt skulle vilja betala 8000/månad för den.

Visst kan man tänka sig att någon har större betalvilja för att hyra än att köpa, men det borde då röra sig om några %.

Andra hand skulle försvinna om vi inför marknadshyra. Finns ingen anledning för någon att behålla en HR. Vill man ha en senare är det bara att hyra en man gillar. Och att hyra i andra hand lär inte finnas något intresse för när det finns ett utbud av förstahand-kontrakt att välja mellan.

Idag kan du däremot se höga andrahandshyror. Det beror på två saker:
1) att marknaden är mikroskopisk. De som vill hyra NU och inte om 10 år är villig att betala för det. Detta skulle helt försvinna vid marknadshyra då alla HR ingår i marknaden.
Nu ser jag att det är ca 12500 BR ute på marknaden till försäljning. Med marknadshyra skulle vi ha ungefär lika många HR ute till uthyrning. Helt otänkbart att dessa extreme hyresnivåer skulle överleva.
2) uthyrningen är på kort tid. Hotellrum är på ännu kortare tid, och kostar ännu mer.

Notera att marknadshyran i grunden kommer att sättas av popularitet för områden och produktionskostnad. Populariteten bestämmer markpriset och produktionskostnaden kapitalkostnaden.

Stiger betalviljan kommer det bara att produceras mer HR. Och ökat utbud sänker hyran.

Det största hindret för att våra ungdomar skall kunna skaffa sig en bostad är hyresregleringen.

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag har fläckfri betalningshistorik och goda bankkontakter och får inte låna en mille till en skitlägenhet med dagens regler

Vem är det som får låna egentligen. Att spara ihop 1,2 mille tar 10 år. Var tänker de sig att jag (och andra som tjänar runt 30papp) skall bo under tiden, och finns det någon som tror att lägenhetan som ändå inte skulle duga har samma pris när jag skramlat ihop pengarna.

Nepotism, mutor, hot, slicka rätt arsel blir vägarna in för fattiglappar om de här kreditrestriktionerna blir kvar.
En del menar att bankerna lånar ut för mycket och är vårdslösa i sin utlåning.

Men som ovan indikerat är verkligheten den motsatta. Bankerna är tämligen restriktiva och har varit så ganska länge.
Men har man inga övriga utgifter så är en enkel tumregel att man får låna ca 5 ggr sin årsinkomst (brutto).
Detta minskar om man har andra utgifter. T ex barn eller fritidshus. Eller betalar underhåll.

En medelinkomsttagare med ca 28 kSEK/månad får alltså låna ca 1.7 MSEK.

Folk som köper dyra villor och BR har helt enkelt stor kontantinsats.

Mikael_L
D daVinci skrev:
Det största hindret för att våra ungdomar skall kunna skaffa sig en bostad är hyresregleringen.
Knappast.
Ett av hindren, men knappast det största.

Det blir inga fler bostäder av att släppa hyresregleringen. Men väldigt rika ungdomar kommer ganska lätt komma över en hyresrätt. Men det betyder ju bara att andra, med sämre ekonomi, blir utan istället. Så den totala bostadslösheten blir samma, men det blir andra som blir bostadslösa.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Begreppet "marknadshyra" kan ju betyda rätt många olika saker.

Antingen så är det en verklig marknadshyra, du får din hyra bestämd ex. en vecka i taget, eller ännu tätare. Eller så bestäms den av ett kontrakt på varierande löptid.

En ren "rå marknad" helt oreglerad tycker jag är tveksamt för en bostad. Det är två väldigt ojämnlika avtalsparter.

En marknadsprissättning bygger ju på att jag som kund ständigt omprövar mitt val att köpa en viss vara eller tjänst. Och leverantören omprövar sitt pris ständigt.

Problemet med det när det gäller en bostad, är att jag som kund är mycket mer beroende av att kunna bo kvar, än vad företaget är beroende av att ha mig kvar som kund.

Antag att jag som hyresvärd hyr ut till Kalle. Hyran är 8000. Så ser jag att kalle verkar ha etablerat sig väl, han har haft firmor där som ordnat med flytten, nya måttsydda gardiner osv. Barnen har börjat i den lokala skolan.

Då är ju läget för mig som hyresvärd solklart. Självklart vill inte Kalle flytta nu, så jag kan gott höja hyran till 9000.

Sådant skulle man ev. kunna komma ifrån med låånga hyreskontrakt. Antag att man skriver på för 10 år (men med kort uppsägningstid för hyresgästen), med fix hyra, fast indexuppräknad. Vilket index man använder kan diskuteras.

Dvs. Kalle blir inte drabbad av att mitt område plötsligt blir jättehipt.
Marknadshyra innebär att man har rätt att avtala, utan att staten lägger sig i.
Om du höjer hyran så där för dina hyresgäster står du med 100% vakansgrad och går i kk fortare än kvickt. Hur kom du fram till att det var en bra ide att förlora allt ditt kapital på det viset?

Det bästa för ett fastighetsbolag är att bete sig civiliserat mot hyresgästerna. Då slipper men kostnader för omsättning och vakanser. Man avtalar då minst ett år i taget och annonserar i god tid om man vill göra en hyresjustering. Beter man sig civiliserat så kan man också få bra hyresgäster, eftersom man blir en attraktiv hyresvärd.

fia_mstd fia_mstd skrev:
Och DET tror jag drivor upp bostadspriserna. Att folk lätt fått/får låna mer än vad som är rimligt för deras inkomster.
* Vi har för några inlägg sedan hört att folk knappt får låna någonting.

* Om bostadspriserna skulle drivas upp av att det är lätt att få låna, så skulle jag vilja få förklarat varför prisökningarna inte bara möts av ökad produktion. Och ökat utbud leder till fallande priser.
Hur lätt är det att köpa slut på iPhone? Hur många måste ni köpa? Eller kommer Apple bara att öka produktionen.
Vilka produkter har vi där marginalerna är skyhöga och ingen ny leverantör tar sig in på marknaden och tar över den med lägre pris?

Jag förstår inte riktigt varför folk tror att priserna kan stiga över produktionskostnad för produkter som tillverkas. Temporärt kan det ju hända innan produktionen kan rampas upp. Men knappast någon längre tid.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Knappast.
Ett av hindren, men knappast det största.

Det blir inga fler bostäder av att släppa hyresregleringen. Men väldigt rika ungdomar kommer ganska lätt komma över en hyresrätt. Men det betyder ju bara att andra, med sämre ekonomi, blir utan istället. Så den totala bostadslösheten blir samma, men det blir andra som blir bostadslösa.
Hur många bostadslösa är det som sover ute i skogen idag?
Borde vara ganska försumbart. De flesta verkar ha en bostad av något slag.

Om betalviljan för HR ökar, varför skulle då inte fastighetsbolagen beställa fler hyreshus, där folk vill betala?

Jag kan iaf tänka mig att en del som idag köpt BR lika gärna eller hellre, bor i en HR (som de gillar, och med en bra hyresvärd).
Och då kommer det att produceras sådana. Vilket ökar den totala mängden HR-boyta. Och boyta totalt.

Tittar man på vad en mindre BR har för drifts/underhåll/kapitalkostnader så är det inget problem för den som jobbar på hamburgerrestaurang att betala det per månad. Men någon annan måste stå för lånen. Det är just det som händer med en HR. Fastighetsbolaget står för lånen och sköter drift/underhåll och hyresgästen betalar per månad.

Detta hindras av hyresregleringen.
Fastighetsbolagen får ingen lönsamhet i nyproduktion.
Och de som försvarar hyresregleringen tar inte ansvar och bygger hyreshus och hyr ut. Något som dom rimligen borde ha gjort.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.