Ja, så blir det nog för mig med, dvs in i en tillbyggnad men jag vill dra nytta av vad som förråden innehåller och då har jag nog allt glas/fönster jag behöver (för enkelglasning) eftersom en av förra ägarna faktiskt hade sinnesnärvaro nog att behålla dessa (trots att vissa fönsterbyten i kåken inneburit tydliga stilbrott). Dessa vill jag nu inkludera för att kanske få ihop en vidareutbyggnad i form av en punchveranda. En rolig detalj med befintliga utbyggnaden är att den tillkom då ett träd rasade in i kåken, det var alltså ett "passapåläge" för ca 30år sedan...
Detta innebär att jag kan genomföra tillägget med ytterst liten påverkan på det ursprungliga. Nu är det iofs inte helt klart hur och när jag genomför detta, våndas än med vissa frågor...

Även kusten kring Roslagen kan bli kall, denna blåst som nästan får det att vissla i golvdraget är ju minst sagt "charmigt". Ibland stannar ungarna av nyfikenhet och spänning kvar, vid särskilt ett ställe, där jag skämtsamt sagt att det finns en gubbe som andas under golvet. Sticker fram händerna och känner på draget och sedan hojtar på oss att "han andas", kom, kom!!!
 
lillasmultron lillasmultron skrev:
Hej
Vi ska byta dörren ut till punchverandan (alltså den mellan huset och verandan), som idag är någon sorts ombyggd gammal dör som fått 60-tals-stuk med glas på sidan om, ända ner till golvet. Vi ska byta till en pardörr i gammal stil (huset är från 1890). Men vi kan inte bestämma oss för om det ska vara en fönsterdörr eller ytterdörr. Och hur mycket glas det ska vara.

Vad brukar man ha till en punchveranda? Är det någon som har sin originaldörr kvar?

Mycket glas? Lite glas? Om vi sätter en dörr med mycket glas blir ju alla väggar i verandan glasprydda, blir det för mycket? Eller är det kanske en fördel att se mycket av verandan inifrån?

Och ytterdörr eller fönsterdörr? Fördelen med fönsterdörren är ju så klart att den är väsentligt mycket billigare, men är det kanske vanligare - och snyggare - med en mer robust ytterdörr (kanske inte minst för att man från början nyttjade verandan som huvudingång)? Då blir ju också kontrasten till verandan i övrigt större, vilket kanske är snyggt? Eller????

Vi vet ingenting just nu, och vi måste bestämma oss rätt snabbt, för när vi börjar bygga till huset måste vi nyttja verandan som ingång, och då måste vi först byta dörren. Snälla hjälp!
Bumpar denna tråden.
Vi bygger till en gammal klassisk punchveranda med tidstypisk spröjsning.

Men i vilken stil bör utgången ut mot glasveranda gå? I huvudbyggnadens eller i glasverandans stil? Vi hade först planerat en pardörr enligt bild med någon typ av fönster på varje sida om pardörraren, men är osäker på om vi spröjsningen ska gå i verandans stil eller huvudbyggnadens. Eller blir det till och med konstigt med fönster mellan hus och veranda?. Gammal pardörr med spröjsat glas lutad mot en vägg under byggnation, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.