Hej.

Jag ska byta innerdörrar.
Idag har vi dörrkarmar utan integrerad tätningslist. jag har klistrat dit en tätningslist på en del karmar med blandat resultat. Jag funderar nu på om det är värt att byta dörrkarmarna till en variant med inbyggd tätningslist. Det är ju en del extra jobb samt kostnad som kommer med byte av karmar. Är det värt besväret för den potentiellt bättre ljudisoleringen?
 
D daddywonderland skrev:
Hej.

Jag ska byta innerdörrar.
Idag har vi dörrkarmar utan integrerad tätningslist. jag har klistrat dit en tätningslist på en del karmar med blandat resultat. Jag funderar nu på om det är värt att byta dörrkarmarna till en variant med inbyggd tätningslist. Det är ju en del extra jobb samt kostnad som kommer med byte av karmar. Är det värt besväret för den potentiellt bättre ljudisoleringen?
Jag tror inte att det blir en bättre ljudisolering om du är ute efter det. Men har du problem med att få dit separat tätningslist så blir det såklart bättre än att ha ingen. Som du dock säger kostar det en del att byta ut och är en del jobb. Om det är värd besväret kan bara du säga för din del. Jag skulle nog inte göra det utan försöka få dit list på ett bra sätt.
 
Düsseldorff
Nej, det är inte meningsfullt. Riktiga ljudisolerade dörrar är svindyra och väldiga täta mot karm. Det brukar nästan bli som ett "vakuum" när de är stängda så det blir ett visselljud när man öppnar.
 
Vi har swedoor dörr och karm idag. Det är rätt tajt att få in en list mellan dörr och karm. Jag har kört dubbelhäftande.
Nya dörren blir också swedoor men ingen extra ljudisolerande variant och tröskeln nedtill har luftspringa. Vi har frånluftsvärmwpump i huset så det får inte bli för tätt
 
D daddywonderland skrev:
Vi har swedoor dörr och karm idag. Det är rätt tajt att få in en list mellan dörr och karm. Jag har kört dubbelhäftande.
Nya dörren blir också swedoor men ingen extra ljudisolerande variant och tröskeln nedtill har luftspringa. Vi har frånluftsvärmwpump i huset så det får inte bli för tätt
Har du provat en sån?
Tätningslist med borst, 2,2 m lång, visas upprullad. Används för dörrar/fönster, flexibel och mjuk passform för att undvika för tätt montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte som en vanlig list som bara är gummi. Det blir ganska bra. Det blir i alla fall inte för tajt med en sån eftersom den är mjuk. Vid tröskeln finns liknande lister man kan sätta på själva dörren.
 
En sån har jag inte testat. Aldrig sett förr men bra tips tack!
 
Undrar om det skulle gå att fräsa in ett spår för tätningslist i befintlig karm.
 
D daddywonderland skrev:
En sån har jag inte testat. Aldrig sett förr men bra tips tack!
Prova det och kolla om du blir mer nöjd med det. I alla fall värd det innan man börjar ändra om allt. Och det kommer nog inte bli några problem att få dit det på ett bra sätt. Jag har använt dessa på ett annat ställe. Men kommer nog sätta det snart vid en dörr också.
Vi har swedoor med tätning i. Det kommer fruktansvärt mycket ljus in i sovrummet för att det inte är speciellt tät.
 
D daddywonderland skrev:
Undrar om det skulle gå att fräsa in ett spår för tätningslist i befintlig karm.
Det kan jag inte svara på. Skulle rekommendera att prova andra alternativ först innan det kanske blir förstörd och så blir du tvungen att byta.
Men ibland kan man ju också använda ett misslyckad försök för att byta ut något 😂.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.