Skulle vara intressant om TS kunde lägga upp en planlösning på huset så kan man kanske hitta alternativa konstruktiva lösningar?

Enligt vad jag minns handlar det mer om att man inte ska behöva se toaletten (eller någon som använder den) från sittplatsen (oavsett om det är kök eller vardagsrum) om dörren är öppen.

Jag har väldigt svårt att tro att det ska finnas några praktiska skäl, tror snarare att det handlar om sociala bekvämlighetsskäl. Att man helt enkelt vill undvika lösningar där folk behöver springa på toaletten direkt från matrummet. Men det handlar om social hänsyn, och har inget med några praktiska, tekniska eller hygieniska skäl att göra.

Gammal tråd men jag fick själv frågan av en bekant och undersökte saken och fann det här svaret.

Boverkets byggregler, BBR, har inga regler om hur rum får placeras i förhållande till varandra. I BBR finns istället en generell regel som säger att bostäder ska dimensioneras, disponeras, inredas och utrustas med hänsyn till sin långsiktiga användning.

Min tolkning är att det inte finns några krav men att det är bra att beakta det i en planritning och om man har möjlighet förlägga ett rum emellan kanske göra det.

Hoppas detta hjälper någon!

• Gilla
nahoj9
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.