19 035 läst ·
18 svar
19k läst
18 svar
Dörr mellan kök och badrum tillåtet?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har hört från två olika håll att det inte är tillåtet att ha dörr direkt mellan kök och badrum, men ingen av dem har varit fackmän och kunnat hänvisa till gällande regler.
När jag nu bygger badrum i stugan är enda praktiska lösningen jag ser att ha badrumsdörren från köket. Känns inte jättefräscht, men långt mycket fräschare än att gå på utedass och sedan gå in och tvätta händerna i diskhon..
Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig att att reda ut om min lösning är otillåten (vid renovering) eller ej.
M v h
Christian
Jag har hört från två olika håll att det inte är tillåtet att ha dörr direkt mellan kök och badrum, men ingen av dem har varit fackmän och kunnat hänvisa till gällande regler.
När jag nu bygger badrum i stugan är enda praktiska lösningen jag ser att ha badrumsdörren från köket. Känns inte jättefräscht, men långt mycket fräschare än att gå på utedass och sedan gå in och tvätta händerna i diskhon..
Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig att att reda ut om min lösning är otillåten (vid renovering) eller ej.
M v h
Christian
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Varför är det inte rekommenderat? Jag antar att det har med livsmedelshygien att göra, men kan det verkligen påverka något? Det är väl ändå minst över en meter mellan mat/arbetsyta och toastolen, dessutom med en dörr emellan. Sen tvivlar jag på att toalettrummet skulle vara så orent egentligen, knappast mer än en gammal skärbräda eller ännu värre, en gammal disktrasa.
Men nu gissar jag bara, är det någon som sitter på fakta? Jag hade inte tvekat på att sätta en dörr där om det var det enda alternativet. Investera i ett doftljus och en bra toaborste så är problemet ur världen!
Men nu gissar jag bara, är det någon som sitter på fakta? Jag hade inte tvekat på att sätta en dörr där om det var det enda alternativet. Investera i ett doftljus och en bra toaborste så är problemet ur världen!
Det är inte tillåtet med dörr från toalett ut till kök , du ska ha ett rum i mellan (tex. hall eller ett rum med bara handfat i ) pga. hygien.
Det gäller så på stora kök ialla fall
Gamla lägenheter brukar ha badrum med ett rum utanför som innehåller handfat
Frugan brukar vara på sådana där möten om hygien och bakterier och hon brukar se ganska skrämd ut när dom har visat bakterieodlingar mm. (Hon jobbar som kock)
Det gäller så på stora kök ialla fall
Gamla lägenheter brukar ha badrum med ett rum utanför som innehåller handfat
Frugan brukar vara på sådana där möten om hygien och bakterier och hon brukar se ganska skrämd ut när dom har visat bakterieodlingar mm. (Hon jobbar som kock)
Precis, det fantastiska programmet MythBusters testade faktiskt tandborstemyten för ett par år sedan och de fann inget jämfört med deras kontrolltandborstar. Men då kvarstår fortfarande frågan varför rekommendationen finns. För att det är "otrevligt"? Någon som vet?
En rekomendation från boverket kan ju i vissa fall väga rätt tungt men jag tycker inte att det, i det här fallet, spelar någon roll.
Jag känner ett antal som har toalett i anslutning till kök och jag tycker absolut inte att detta sticker ut på något negativt sätt alls.
Jag kan inte se hur det blir "mindre hygieniskt" med ingång i en hall som befinner sig 1.5m från köket än om det hade varit direkt in till det samma. Däremot tycker jag det kan vara rätt viktigt med bra ljudisolering mellan de båda för "känslan" av god hygien.
Känner du att det är den bästa lösningen så tycker jag absolut att du ska köra på det..
Jag känner ett antal som har toalett i anslutning till kök och jag tycker absolut inte att detta sticker ut på något negativt sätt alls.
Jag kan inte se hur det blir "mindre hygieniskt" med ingång i en hall som befinner sig 1.5m från köket än om det hade varit direkt in till det samma. Däremot tycker jag det kan vara rätt viktigt med bra ljudisolering mellan de båda för "känslan" av god hygien.
Känner du att det är den bästa lösningen så tycker jag absolut att du ska köra på det..
Tack för att så många engagerat sig! Om ingen känner till någon ännu ej nämnd paragraf som uttryckligen säger att det inte är tillåtet vid nybyggnation av badrum i befintligt hus så kommer jag helt klart att köra vidare på mina planer.
Går det inte att få till det på något vettigare/rimligare sätt så kör på tycker jag. Jag har rivit en vägg mellan en gammal tvättstuga (ingång från kök) och badrum (smal dörr från sovrum) och bygger ett större badrum av det hela med dörr från köket.
Glada torparen, har verkligen hittat fram till årets fråga, och än märkligare, att det inte finns något enkelt svar. Om nu Boverket har svårt att i text förklara varför man inte rekomenderar toans ingång från köket, borde man kunna ge en fingervisning i alla fall....ljudet eller lukten. Då jag ritat mina 2 senaste husbyggen själv, kan jag inte påminna mig att toans placering vållat något problem, båda har ingång från hallen. Men vilka regler har Arkitekterna egentligen, för placeringen av toan i en bostad. Inte heller i objektbeskivningar när bostäder utannonseras, får toans placering någon framträdande roll. Kan vi inte enas om att bäst placering är, långt från köket, precis som på utedassets tid, så att flugorna har lång väg att flyga. Men idag när allt skall vara integrerat, finns kanske täcklucka även för toadörr, och då få det på rad....skafferi. toa och kyl/frys. Däremot kunde man välkomna en sidodörr till toan, från sovrummet..........
Redigerat:
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Som saturnus skrev, det kanske inte är jättetrevligt om alla sitter och äter i köket och sedan får någon ett påträngande behov, går på toa skiter och fiser så alla hör, kommer sen ut och tar med sig all lukt till matbordet... Jag skulle då inte vilja vara den gästen i alla fall... :eek:
Har man fler toaletter eller inte äter i köket så är det förstås ett mindre problem.
Har man fler toaletter eller inte äter i köket så är det förstås ett mindre problem.
Har det verkligen med hygien att göra?
Jag kan snarare tänka mig att det har med ventilationen att göra? Badrum och kök är ju två s.k. frånluftsrum. Om tilluften till utrymmena går via dörren (karmventil, öppen dörr, etc) så kan man få oönskade effekter.
T.ex. odörer från toaletten i samband med matlagning (när köksfläkten går) alternativt matos i badrummet.
Jag kan ha fel, men jag ser det ändå som mer sannolikt än att det skulle handla om bajspartiklar som flyger mellan rummen.
Jag kan snarare tänka mig att det har med ventilationen att göra? Badrum och kök är ju två s.k. frånluftsrum. Om tilluften till utrymmena går via dörren (karmventil, öppen dörr, etc) så kan man få oönskade effekter.
T.ex. odörer från toaletten i samband med matlagning (när köksfläkten går) alternativt matos i badrummet.
Jag kan ha fel, men jag ser det ändå som mer sannolikt än att det skulle handla om bajspartiklar som flyger mellan rummen.