Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju i ovala rummet så ingen inspelning.

Fast Trump har förnekat just det ordet idag, men sa också att det var andra hårda ord. Men senatorn Dick Durbin anser att Trump sa shithole countries flera gånger. Så olika personer har olika uppfattning om vad som sas.
Tja oavsett inspelning eller ej men Trump som är inte den smartaste alltid... Nått korkat sa han säkert!

O
K Krille4 skrev:
Jag är varken arg eller förbannad utan både lugn och avslappnad och finner dina inlägg lite roande. Du argumenterar som Trump med påståenden som aldrig backads upp av någon källa och du kommenterar hellre personen som skriver än det som skrivs. T ex i svaret ovan som handlar mer om mig än Trump. :)
Ett tips! Innan du börjar kasta sten fundera på dig själv lite... Dina "bevis" har varit att det blir många träffar på Google... Jag sa att det var min uppfattning... Jag trodde inte jag skulle behöva försvara mig för att jag skrev vad jag tyckte fann ingen anledning. Men du själv har bara sagt att man får massa träfffar....Lite bättre kan du allt!

harry73
O Odjuret skrev:
Det tråkiga är att det inte verkar finnas någon inspelning som stödjer detta. Kul när det står att flera tidningar har bekräftat det som intyg på att något är äkta. Även om jag inte tror på det hela innan någon inspelning kommer fram eller liknande så är jag inte förvånad om han sagt något liknande. Å andra sidan som det stod i artikeln, det kommer troligtvis inte påverka så mycket för trump... :) Förstår inte vad de menar.... han har väl aldrig sagt något konstigt elakt? Han är väl världen snällaste och mest perfekta? (Jag har källor som säger att det är sant :D)

Han själv och så hans väl mutade mamma....:rofl:
Visst hade en inspelning förenklad bevisning, men även utan inspelningen verkar det rimligt att han sa det. Det verkar också rimligt att han förnekar att han sa det.
Jag vet inte vem senatorn som vittnade är och om han är känd för överdrivna uttalanden eller inte. jag litar inte blind på politiker, men när de har kommit ur sandlådenivån, då utgår jag i alla fall ifrån att de har en grundproffesionalitet och att en usa senator skulle ljuga på det sättet mot USAs president skulle absolut vara oproffessionellt.
Det som jag egentligen tycker är mest intressantast är att talespersonen för UNHCR anser att det är ett rasistisk uttalande.
Och visst kan det vara att det inte var rasistiskt menade men på något sätt ekonomiskt, där han med shit hole menar länder där fölk inte brukar ha toa och där invandrare till USA brukar ha dåliga förutsättningar att klara sig ekonomiskt utan stöd. Men om man säger saker som folk brukar uppfatta som rasistiskt, och man får den kommentar tillbaka, då borde man reflektera över det och anpassa sitt ordval. Gör man inte det, och bryr man sig så lite om vad andra grupper tycker, ja då är rasist kanske vad man är.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Åk ner till dessa länder och fråga de som bor där. Många kommer säkert säga att "ja, detta är ett riktigt skithål att bo, jag vill flytta".
Att det är skithål är väl också argumentet många har för att de ska få flytta till väst?
Skojar du? Är säker på att de allra flesta INTE kommer säga att det är ett skithål. Det är antagligen jävligt vackert där, med trevliga och öppna människor. Mer så att ALLA människor där tycker det Trump sagt är en rejäl förolämpning.

Jag kan tycka min bil är värdelös, svårstartad - jag kan tänka det är en skitbil ibland och vilja byta.
MEN det är likväl en förolämpning om nån skulle gå runt och säga att larka742 åker runt i en skitbil.
För det är MIN bil, jag kan också räkna 1000 andra saker med den bilen som jag älskar. Komfort, prestanda, härliga säten, lastutrymme... MIN bil är underbar. Eller en skitbil. Det är upp till mig att säga både och. Inte någon annans rätt.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
L
L larka742 skrev:
Skojar du? Är säker på att de allra flesta INTE kommer säga att det är ett skithål. Det är antagligen jävligt vackert där, med trevliga och öppna människor. Mer så att ALLA människor där tycker det Trump sagt är en rejäl förolämpning.

Jag kan tycka min bil är värdelös, svårstartad - jag kan tänka det är en skitbil ibland och vilja byta.
MEN det är likväl en förolämpning om nån skulle gå runt och säga att larka742 åker runt i en skitbil.
För det är MIN bil, jag kan också räkna 1000 andra saker med den bilen som jag älskar. Komfort, prestanda, härliga säten, lastutrymme... MIN bil är underbar. Eller en skitbil. Det är upp till mig att säga både och. Inte någon annans rätt.
Tja, det hela blir ju ganska subjektivt. Vissa dag tycker man att man bor i ett skithål. Andra kvittar det för man är och fiskar.
Frågan är snarare om det finns skithål ställen att bo på? Troligen. Många anser att Syrien är ett sådant stället. Så nu räcker det med att säga att man flyttat från Syrien. Så är man välkommen.

L
harry73 harry73 skrev:
Visst hade en inspelning förenklad bevisning, men även utan inspelningen verkar det rimligt att han sa det. Det verkar också rimligt att han förnekar att han sa det.
Som jag skrev tidigare. En inspelning bevisar inget alls längre. Tom Google har nu teknik som är så bra så du kan inte skilja maskinröst från en vanlig kvinnas.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte vem senatorn som vittnade är och om han är känd för överdrivna uttalanden eller inte. jag litar inte blind på politiker, men när de har kommit ur sandlådenivån, då utgår jag i alla fall ifrån att de har en grundproffesionalitet och att en usa senator skulle ljuga på det sättet mot USAs president skulle absolut vara oproffessionellt.
Det som jag egentligen tycker är mest intressantast är att talespersonen för UNHCR anser att det är ett rasistisk uttalande.
Och visst kan det vara att det inte var rasistiskt menade men på något sätt ekonomiskt, där han med shit hole menar länder där fölk inte brukar ha toa och där invandrare till USA brukar ha dåliga förutsättningar att klara sig ekonomiskt utan stöd. Men om man säger saker som folk brukar uppfatta som rasistiskt, och man får den kommentar tillbaka, då borde man reflektera över det och anpassa sitt ordval. Gör man inte det, och bryr man sig så lite om vad andra grupper tycker, ja då är rasist kanske vad man är.
Det har ju varit andra uttalanden som går i samma riktning, t ex att invandrade Nigerianer bodde i hyddor tidigare och alla haitier har AIDS. Även de uttalandena var under möten om invandringspolitik.

Medan sanningen om de som invandrar från Afrika är ungefär detta:
43% of immigrants from “shithole” African countries have a bachelor’s degree or higher, compared to 33% of the overall American population.
“Nigerian-Americans, for instance, have a median household income well above the American average.
https://twitter.com/FrankLuntz/status/951586174379835392?ref_src=twsrc^tfw
och Frank Luntz är republikan.

K
L Lolight skrev:
Åk ner till dessa länder och fråga de som bor där. Många kommer säkert säga att "ja, detta är ett riktigt skithål att bo, jag vill flytta".
Att det är skithål är väl också argumentet många har för att de ska få flytta till väst?
Illustration av förvirrad person som väljer mellan två knappar med motsägelsefulla åsikter om länder och invandring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Tja, det hela blir ju ganska subjektivt. Vissa dag tycker man att man bor i ett skithål. Andra kvittar det för man är och fiskar.
Frågan är snarare om det finns skithål ställen att bo på? Troligen. Många anser att Syrien är ett sådant stället. Så nu räcker det med att säga att man flyttat från Syrien. Så är man välkommen.
Det är klart det är subjektivt, men med vilken rätt har du (eller Trump) att säga att det ena eller andra är skit?

Jag tror heller inte att de från Syrien säger att Syrien är ett skithål, avseende sitt land - de skulle säkert flytta tillbaka men landet Syrien har ledare som kör landet mot avgrunden.

Det stora problemet är ju att Trump sedan tar dessa uttryckssätt i negativ kontext. Det är ju INTE att han säger "klart vi ska hjälpa alla som kommer från dessa skitländer" utan tvärtom... då är det ju rasistiskt tänkt. Han är inte intresserad av Ahmed från Egypten eller Mike från Haiti - de är ju från skithålsländer. Oavsett vad/vem Ahmed och Mike är....

Asyl och liknande ska ju inte vara baserat på nån slags subjektiva åsikter, utan objektiva rättvisa förutsättningar - lika för alla. INTE du är, du är inte,du och o du...är från skithålsländer var vänlig vänd i tullen.

• Gilla
Kemisten och 1 till
  • Laddar…
Snailman
K Kortling skrev:
Hehe:
[länk]
Man får väl förmoda att det är motståndare till Trump som köper boken, det förklarar nog en hel del.

• Gilla
Kortling
  • Laddar…

Bästa svaret

Snailman
L larka742 skrev:

Du får tänka på att han lever i ett land där det kan betyda liv eller död om man kör av motorvägen på fel avfart.

(och det beror inte på att det är ett stup där utan på vilka människor som bor i det området, om du kommer levande där ifrån eller ej)

K
L larka742 skrev:
Det är klart det är subjektivt, men med vilken rätt har du (eller Trump) att säga att det ena eller andra är skit?

Jag tror heller inte att de från Syrien säger att Syrien är ett skithål, avseende sitt land - de skulle säkert flytta tillbaka men landet Syrien har ledare som kör landet mot avgrunden.

Det stora problemet är ju att Trump sedan tar dessa uttryckssätt i negativ kontext. Det är ju INTE att han säger "klart vi ska hjälpa alla som kommer från dessa skitländer" utan tvärtom... då är det ju rasistiskt tänkt. Han är inte intresserad av Ahmed från Egypten eller Mike från Haiti - de är ju från skithålsländer. Oavsett vad/vem Ahmed och Mike är....

Asyl och liknande ska ju inte vara baserat på nån slags subjektiva åsikter, utan objektiva rättvisa förutsättningar - lika för alla. INTE du är, du är inte,du och o du...är från skithålsländer var vänlig vänd i tullen.
Kul att du hävdar att asyl inte ska vara baserat på någon slags subjektiva åsikter, utan lika för alla.
Denna inställningen är i sig en vänsteridé och således och på intet sett subjektiv.

Trump har naturligtvis helt rätt. Varför skulle någon vilja fylla sitt land med outbildade analfabeter istället för högutbildade arbetsamma människor?
För att kunna klappa sig själv på axeln och berätta för omvärlden om hur duktig man är?

• Gilla
big mike
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Du får tänka på att han lever i ett land där det kan betyda liv eller död om man kör av motorvägen på fel avfart.

(och det beror inte på att det är ett stup där utan på vilka människor som bor i det området, om du kommer levande där ifrån eller ej)
Vad har du för källa till det?

K Kortling skrev:
Trump har naturligtvis helt rätt. Varför skulle någon vilja fylla sitt land med outbildade analfabeter istället för högutbildade arbetsamma människor?
Som jag skrev tidigare så är immigranter från t.ex. Nigera mer välutbildade än amerikaner i genomsnitt så din fråga stämmer inte alls in på sammanhanget.

• Gilla
larka742 och 3 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för källa till det?

Som jag skrev tidigare så är immigranter från t.ex. Nigera mer välutbildade än amerikaner i genomsnitt så din fråga stämmer inte alls in på sammanhanget.
Ett mycket märkligt argument,vad är din poäng?
Utesluter detta att det finna andra länder i världen som kan vara aktuella för jämförelsen?
Är det många människor som vill flytta till Nigeria och leva i landet illegalt?
Är det Boka harams koranskola du syftar på?
Hus står sig en högskoleutbildning från Nigeria kontra en från USA?

K
O Odjuret skrev:
Ett tips! Innan du börjar kasta sten fundera på dig själv lite... Dina "bevis" har varit att det blir många träffar på Google... Jag sa att det var min uppfattning... Jag trodde inte jag skulle behöva försvara mig för att jag skrev vad jag tyckte fann ingen anledning. Men du själv har bara sagt att man får massa träfffar....Lite bättre kan du allt!
Nä nu ändrar du händelseförloppet i efterhand.

Du framförde att dina googligar utan källor bevisade att Trump inte är rasist. Samtidigt som andras googligar inte är bevis utan en massa strunt och är att kasta sten i glashus.

Jag förstår att det är bekvämt för dig att påstå vad som helst utan källor och sedan kräva att alla som påstår något annat måste bevisa det genom källor:D

Jag tycker att Trump är en intressant person att diskutera men om man nu påstår något negativt eller positivt blir diskussionen mer intressant om det i alla fall någon gång finns någon som helst källa. Ska man bara hitta på saker så är det väl bättre att hålla det till konspirationstråden som finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.