80 953 läst ·
1 247 svar
81k läst
1,2k svar
Donald Trump
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Ja, inte tror jag att du är korkad i alla fall med tanke på alla dina kloka inlägg. Får vi hoppas i alla fall, för annars hör jag till den korkade gruppen ocksåMikael_L skrev:
Men många tycks hålla med dig så i så fall är det väl ett typexempel på att skriva så det inte passar för målgruppen.
Det har inget med att vara korkad eller inte.BirgitS skrev:
Först kan vi konstatera att man kan vara oense på alla nivåer. Låt säga att vi debatterar nationalekonomi. Någon hävdar att det bättre med en friare marknad och någon ekonom att det är bättre med mera regleringar.
Dessa två ekonomer hittar du då tex i varsitt parti. En för moderaterna och en för låt säga vänsterpartiet.
De kan debattera i åratal. Utföra forskning osv. Men de kommer alltid bara att komma till olika resultat.
Dessa båda två ekonomer. Kan vara på en viss smarthetsnivå. Men det roliga är att du ofta kan hitta en smartare ekonom. På båda kanterna. Ända upp till toppnivån. Och de kommer ändå aldrig vara överens.
Något annat jag läst är att forskare påstår att högre intelligens har enklare för att förvirra bort sig i koncept och felaktiga tolkningar.
De tex börjar studera något och läser saker som inte stämmer. Och börjar tro på detta. Smarta människor har lättare för att gå vilse på det sättet.
Därför är det extra viktigt att smarta människor inte befinner sig i en åsiktsbubbla. Utan att deras åsikter ständigt testas mot motstående åsikter.
Min sista kommentar är att bara för att man är klok på 8 av 10 saker. Säger det inte att du inte kan ha totalt fel kring 9an och 10an av vad du tror på. De saker som jag kallar för hålen i tillvaron. Bara för att en majoritet tror på något betyder det inte heller att det stämmer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag har inget problem med att vara oense med dig, men det var ju inte det saken gällde utan att du skrev något obegripligt, osammanhängande och off-topic (som bland annat jag uppfattar det alltså) i inlägg 1219. Ditt inlägg 1233 bidrar ju inte alls till förståelsen av 1219.
Det är bara ytterligare en taktik från dig. Du vill begränsa samtalet till att endast fungera på ett sätt som passar dig. Vi ska därmed enligt dig, bara samtala om hur vida DT sagt något fult och till vilken grad det ska fördömas.BirgitS skrev:
Att jag förklarar tankemässiga misstag, och deras orsaker. Samt hur de relaterar till hur DT tänker. Det intresserar dig inte. Att förstå DT intresserar dig inte. Det enda du vill göra är att kritisera han, för från din synvinkel så är både han som person och det han säger förkastligt.
Mitt råd är att bredda dig, kolla på lite videos om varför vi människor är som vi är och varför vi gör som vi gör.
Alternativt FOX kidsMikael_L skrev:
Lite hybris är alltid en frisk fläkt men när du går in med en text som förklarar hur människor tänker, hur DT fungerar och orsakerna till hans tanke och tillvägagångssätt, då blir det rent löjligt.L Lolight skrev:Det är bara ytterligare en taktik från dig. Du vill begränsa samtalet till att endast fungera på ett sätt som passar dig. Vi ska därmed enligt dig, bara samtala om hur vida DT sagt något fult och till vilken grad det ska fördömas.
Att jag förklarar tankemässiga misstag, och deras orsaker. Samt hur de relaterar till hur DT tänker. Det intresserar dig inte. Att förstå DT intresserar dig inte. Det enda du vill göra är att kritisera han, för från din synvinkel så är både han som person och det han säger förkastligt.
Mitt råd är att bredda dig, kolla på lite videos om varför vi människor är som vi är och varför vi gör som vi gör.
Du tror alltså att det du skriver är det som är rätt, men lilla vännen, det är bara i din värld det är rätt, absolut inte i min, vill egentligen sammanfatta dina inlägg som ren rappakalja, men det är det inte, inte för dig.
Sedan kan jag ge dig ett tips om dokumentärfilmer av intresse, väldigt likt det som händer i USA, de spelades in på 30- talet, huvudpersonen Adolph Hitler, starka likheter på ledaregenskap och vansinne.
Men det är min åsikt, min, inte din, men min åsikt är mera korrekt.
Sedan kan ingen ta ifrån dig den åsikt du så ivrigt håller stenhårt på, du får tycka bra om Donald Trump, det finns de som fortfarande gör det, du får tycka att vi andra är obildade, det är vi, men du måste verkligen förstå att i de flesta människors ögon framstår DT som en stor skitstövel, det beror inte på att någon stor dum massa tycker det, det bara är så, har du inte sett någonting med egna ögon så är mitt förslag att prova öppna dem, sätt dig helt neutralt, titta på DT, hur illa han beter sig mot sina landsmän.
Om du nu anser att han är en bra ledare, en bra debattör, en världsledare av klass med rätt att pilla på knappar och hemliga koder, så får du självklart tycka det, det är din fulla rätt.
Du får ha din åsikt, försök inte övertyga andra bara, det faller platt, rejält, enligt mig.
Ett litet men i detta ordbajseri, om du nu försöker manipulera de flesta på forumet, att tycka mera illa om DT, genom att försvara han som du gör, då har du lyckats.
Jag är tveksam till att din egentliga agenda är att misskreditera DT, men jag lyfter på hatten om det är det.
Men vi får tycka hur vi vill, oavsett hur galet andra tycker det är.
/P-A
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Visst jag kan.... hålla med om att man ska vara försiktig att inte exkludera som för fula men ordet som sådant är varken trevligt eller konstruktivt.L Lolight skrev:För det första så har jag inte försvarat något. Bara pratat lite kring om man får använda dessa ord eller inte.
Som du själv skriver och fattar, så "jag kallar de idioter när det är befogat." Vilket är min poäng. Att börjar bli rädd för ord är aldrig bra. Man ska inte nyttja dem fel. Men inte heller vara rädd för dem.
Tänk också på att DT, han har inte pekat ut något specifikt land, inte heller i något specifikt samanhang. Jag tror mera att det handlar om att MSM letar efter något att göra en höna av en fjäder från.
Om han då råkar svära eller så. Ja nappar de direkt. Hur många vanliga människor svär inte någon gång. Nu har de haft ett år på sig att sitta o vänta på att han ska svära. Äntligen fick de napp.
Jag får också upprepa, det jag tidigare sagt. Även om det kanske då tillhör en annan tråd. Jag tror DT har som uppdrag att piska upp vattnet. Och skapa mediala stormar. Samt dela människor i två läger.
Det viktiga är nämligen att alla ska fundera på om ordet "skitland" är bra eller dåligt att säga. För då kan de instifta någon ny drakonisk lag som media då inte hinner skriva något om.
Men ok, visst - han kan säkert göra en del saker för att röra om i grytan, det kanske lyckas ibland men ibland inte - det är nog tyvärr så att du tror för gott om Trump. Att han verkligen har en långsiktig plan.
Det rörs om i grytan med muren, skattesänkningar - sen när det kommer till det vanliga tråkiga vardagen - som tex infrastruktur då verkar det hela lite mer tydligt att det inte finns några långsiktiga planer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad bra att du skrev detta själv!BirgitS skrev:
För om t. ex. jag hade gjort det hade jag troligen drabbats av evig fördömelse, à la metoo
https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lagP Pagno skrev:Sedan kan jag ge dig ett tips om dokumentärfilmer av intresse, väldigt likt det som händer i USA, de spelades in på 30- talet, huvudpersonen Adolph Hitler, starka likheter på ledaregenskap och vansinne.
Men det är min åsikt, min, inte din, men min åsikt är mera korrekt.
Sedan kan ingen ta ifrån dig den åsikt du så ivrigt håller stenhårt på, du får tycka bra om Donald Trump, det finns de som fortfarande gör det, du får tycka att vi andra är obildade, det
är vi, men du måste verkligen förstå att i de flesta människors ögon framstår DT som en stor
skitstövel, det beror inte på att någon stor dum massa tycker det, det bara är så, har du inte
120 miljoner Amerikaner gör det. Du likt många andra i detta landet, tror att alla andra runt om på planeten troligen tycker lika som den svenska åsiktskorridoren. Det gör de inte. Bara för MSM i väst för en enorm propagandaapparat mot DT betyder det inte att vanliga amerikaner osv. Tycker som de.
Ett tips är annars att läsa vad jag skrivit här på forumet om DT. Men det verkar svårt för er. För har man steriotypa åsikter, så har men även det om andras åsikter också. Dvs du tror att du vet vad jag tycker. Men det är så långt från det objektiva. Jag har tidigare också förklarar vad DT är, varför och mina åsikter. Men det liksom "does not compute", så det är meningslöst.sett någonting med egna ögon så är mitt förslag att prova öppna dem, sätt dig helt neutralt, titta på DT, hur illa han beter sig mot sina landsmän.
Om du nu anser att han är en bra ledare, en bra debattör, en världsledare av klass med rätt att pilla på knappar och hemliga koder, så får du självklart tycka det, det är din fulla rätt.
Är du orolig för att du kommer byta åsikt ?
Mitt tips är att lämna MSM och börja kolla fakta och nyheter i ett större perspektiv.
Jag tror att DT's plan är samma som Goldman Sachs plan. Han omger sig med folk från bankvärlden. Bankvärlden är samma sak som storkapitalet och deras önskemål är alltid att deras företag ska tjäna mera pengar.L larka742 skrev:
Därför är jag tveksam till om att han kommer genomföra någon upprustning av det landet överhuvudtaget. Jag tror att planen är mera i stil med "göra inget alls, bara twittra så media kan gå banans".
Som jag skrev tidigare. Som den Joker han är. Så är det hans roll att vara ogillad av alla. Utom då de som styr han i bakgrunden.
Nejdå, ingen större överhängande risk att jag kommer att ändra åsikt om DT, men som tidigare, vad jag tycker är inte väsentligt, inte heller vad du tycker.L Lolight skrev:Jag tror att DT's plan är samma som Goldman Sachs plan. Han omger sig med folk från bankvärlden. Bankvärlden är samma sak som storkapitalet och deras önskemål är alltid att deras företag ska tjäna mera pengar.
Därför är jag tveksam till om att han kommer genomföra någon upprustning av det landet överhuvudtaget. Jag tror att planen är mera i stil med "göra inget alls, bara twittra så media kan gå banans".
Som jag skrev tidigare. Som den Joker han är. Så är det hans roll att vara ogillad av alla. Utom då de som styr han i bakgrunden.
Om du nu anser att DT, är en Joker som skall ställa till problem och röra om ordentligt i grytan och i ord och handling göra sig ogillad av alla, vad i det gagnar det amerikanska folket?
Jag är mer än villig att försöka förstå, jag försöker verkligen, men jag ser inget gott komma ur detta.
Jag är själv inne på den linjen att de bar fram en pajas till president, tråkigt nog visar han det lite väl ofta.
Men i sakfrågan om pajaspresident, om du tycker det, då är vi överrens om en sakfråga i alla fall.
När du länkar till wikipedia, det om 120 miljoner amerikaner, menar du då att alla dessa är missnöjda eller nöjda med DT?
Jag har lite svårt att tyda det kryptiska, det var, har jag för mig drygt ( inte kollat upp det ) 130 miljoner som röstade.
Det var väl bara 60 miljoner som gav DT sitt stöd, det stödet har enligt så gott som de flesta media bara dalat och fortsätter att dala.
Men, har du någon annan inblick i mera tillförlitliga källor, välj vilken du vill, helst flera eftersom enligt dig så är de nöjda med den president de nu har.
Jag läser gärna, bara det inte är någon extremtidning åt något håll.
/P-A
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Ja, och nu är det den republikanska senatorn Jeff Flake som framför likheten mellan Trumps och Stalins språkbruk:P Pagno skrev:
http://abcnews.go.com/Politics/trum...52327959&cid=clicksource_903_3_daypart_dp_hed
https://www.dn.se/nyheter/varlden/partikamrat-jamfor-trump-med-stalin/
Flake annonserade i höstas att han inte ställer upp till omval (p.g.a. Trumps ledning) så det är därför han vågar uttala sig på det sättet.
Det är ju det som är poängen. Att det inte ska gagna folket. Dvs elitens poäng då. Inte folkets.P Pagno skrev:Nejdå, ingen större överhängande risk att jag kommer att ändra åsikt om DT, men som tidigare, vad jag tycker är inte väsentligt, inte heller vad du tycker.
Om du nu anser att DT, är en Joker som skall ställa till problem och röra om ordentligt i grytan och i ord och handling göra sig ogillad av alla, vad i det gagnar det amerikanska folket?
Vi har samma sak här också.
Jag länkade väl till lagen om att alla debatter på nätet, alltid slutar med att någon kallar någon för nazist.?När du länkar till wikipedia, det om 120 miljoner amerikaner, menar du då att alla dessa är missnöjda eller nöjda med DT?
Jag har lite svårt att tyda det kryptiska, det var, har jag för mig drygt ( inte kollat upp det ) 130 miljoner som röstade.
Det var väl bara 60 miljoner som gav DT sitt stöd, det stödet har enligt så gott som de flesta media bara dalat och fortsätter att dala.
Ärligt talat så varken vet eller minns jag hur många som rösta på DT. Men om det är 320 M som bor, och det är hälften som röstar, och hälften röstar D och andra på R. Så blir det ungefär som du skrev.
Sedan kanske de som inte röstade ändå tycka om den ena eller andra ändå.
Jag tror inte han har dalat så mycket. Kanske inte alls. Det hela kommer visa sig om han inte lyckas förbättra ekonomin. Han har dock till nästa val till det. Det är bara MSM som påstår att alla nu hatar han. Det är deras önsketänkande. MSM och alla demokrater då. De har gråtit varje dag sedan har valdes.
Det var visat sig att det inte längre funkar att lyssna på mätningar. Minns du vad de sa före valet?
Det räcker med att du lyssnar på mig