Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Trumps twitter: "Now that the three basketball players are out of China and saved from years in jail, LaVar Ball, the father of LiAngelo, is unaccepting of what I did for his son and that shoplifting is no big deal. I should have left them in jail!"

Ajabaja, inte säga nåt emot Trump. Med tanke på Trumps trovärdighet skulle det inte förvåna mig ett enda dugg om de tre var på väg att släppas oavsett. Och det visste pappan om!
Men kineserna är ju inte dumma! De väntar ju med att släppa de tre tills Trump är på besök!!!
Det får ju Trump att tro mer på sin relation till Kineserian...

Kritik från kongressledamot Adam Schiff

"The President would have left American students in a foreign jail because their families didn’t lavish sufficient praise on him. How can someone in such a big office be so small? "


James Comey (förra FBI-chefen) twittrar under en bakgrund med texten
"Truth, Lies and Leadership"

(Såg sen att det är undertiteln på hans bok "Higher Loyalty"...)

Hans två senaste twitters.
“A good leader takes a little more than his share of the blame, a little less than his share of the credit.” Arnold H. Glasow(1905-1998)
“The supreme quality for leadership is unquestionably integrity. Without it, no real success is possible, whether it is on a section gang, a football field, in an army, or in an office.” Dwight D. Eisenhower"



Ska en ledare agera så känslomässigt? Från det lilla perspektivet, föräldraskapet i familjen - chefen i lilla företaget, till VD i det större, större .. och större företag till ledarna för länder som Trump. Ska ledarskapet vara rättvist eller hängett till hur mycket man slickar uppåt?
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen logik i Trumps handling som vanligt.
Antingen var killarna oskyldiga eller riskerade mindre straff som böter och skulle ändå komma på fri fot eller var de skyldiga till grövre brott. Om första fallet är sant då har inte DT gjort ett sk*t åt saken. Om andra fallet är sant då är det ändå väldigt dumt att hjälpa kriminella.
Jag fattar inte varför förväntar han sig att någon ska tacka honom för det? !
Jag blir iofs inte så förvånad. Det är ju ändå Trump vi pratar om
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mediaraportering om Trump

https://www.svd.se/svt-falls-for-intervjuer-med-trump-supportrar

https://www.mprt.se/sv/sokverktyg/granskning/2017/januari/svt2-donald-trumps-presidentinstallation/

Har en bekant från USA som tycker att det är lite "kul" hur mycket vi (media) i Sverige skriver och visar om Trump. Han frågade om Sverige eller media har direkta problem med Trump som president i USA.
Han tycker det är lite lustigt för allt rullar på som vanligt för de Amerikanska medborgarna, dvs varken bättre eller sämre efter Obama. Min bekanta röstade inte på Trump men svartmålar inte honnom. Trump är faktiskt framröstad av det Amerikanska folket. Och det ska accepteras.
Ingen president sitter på livstid, och det blir fler val.
Min bekanta är förvånad vad lite lokala nyheter som publiseras i svensk media, det mesta handlar om utrikes nyheter, eller någon skandal som sen rinner ut i sanden.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
H HSP skrev:
Mediaraportering om Trump

[länk]

[länk]

Har en bekant från USA som tycker att det är lite "kul" hur mycket vi (media) i Sverige skriver och visar om Trump. Han frågade om Sverige eller media har direkta problem med Trump som president i USA.
Han tycker det är lite lustigt för allt rullar på som vanligt för de Amerikanska medborgarna, dvs varken bättre eller sämre efter Obama. Min bekanta röstade inte på Trump men svartmålar inte honnom. Trump är faktiskt framröstad av det Amerikanska folket. Och det ska accepteras.
Ingen president sitter på livstid, och det blir fler val.
Min bekanta är förvånad vad lite lokala nyheter som publiseras i svensk media, det mesta handlar om utrikes nyheter, eller någon skandal som sen rinner ut i sanden.
Tja de känns som att vi svenskar blir matade om att hela världen håller på å gå under. Men så inser man att amerikanarna själva inte bryr sig nämnvärt. Det är trots allt dessa som drabbas först när Trump har kört världen i botten. Det känns som många här i Sverige har svårt att acceptera valresultatet.
 
Mikael_L
Nä dom där på andra sidan pölen verkar inte bry sig.
Knappast om sitt land i alla fall, annars skulle väl inte trumpen valts ... ;)

Det är bara lite sånt här som det skrivs om:
http://nordic.businessinsider.com/poll-americans-fed-up-trump-twitter-antics-2017-10?r=US&IR=T
https://www.washingtonpost.com/news...ricans-have-choice-words-for-president-trump/
http://www.newsweek.com/canadas-opinion-america-hits-low-under-trump-poll-606315
https://www.theatlantic.com/magazin...l-donald-trump-destroy-the-presidency/537921/


Vad vi här i Europa kanske inte inte förstår är möjligen hur otroligt dysfunktionellt det politiska systemet varit i USA i flera tiotals år. Det kan ju medföra att man inte nu tycker så mycket har ändrats, Donald får inte heller igenom sina frågor.
Detta är inte D Trumps fel, det är andra skyldiga till. Däremot hjälpte det nog DT till makten.
Ungefär som den dysfunktionella demokratin under de få åren Weimarrepubliken varade beredde Hitler vägen till makten.

Demokratin är mycket skörare än vi i allmänhet tror. Särskilt vi svenskar som har skonats ifrån så mycket krig och tudelat samhälle. Lite naiva är vi, kan jag tycka.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ja men kongressen har ju röstat mot Trumps "lokala" ändringar, så det är ju klart att Obamas arbete ligger kvar och det märks
O Odjuret skrev:
Tja de känns som att vi svenskar blir matade om att hela världen håller på å gå under. Men så inser man att amerikanarna själva inte bryr sig nämnvärt. Det är trots allt dessa som drabbas först när Trump har kört världen i botten. Det känns som många här i Sverige har svårt att acceptera valresultatet.
Alltså, är det amerikanarna som drabbas först om världen går under?

Utrikespolitiken som Trump får sköta ostört från kongressen, drabbas oss först, inte amerikanarna - så inte konstigt amerikanarna inte bryr sig.

Hur påverkas USA om det blir krig i Korea?
Hur påverkas USA om det blir mer ostabilitet i Arabländerna?
Hur påverkas USA om Ryssland blir starkare och knyter öststaterna närmare sig igen?
USA är nog heller inte det land som drabbas hårdast av klimatändringar.

Att USA påverkas på ett eller annat sätt gör de säkert med krig runtom i världen, men det är inte direkt amerikanarna som drabbas först....

Inrikespolitiskt verkar USA klara sig från det värsta, vi får se varthän det går med resten av världen...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HSP skrev:
Min bekanta är förvånad vad lite lokala nyheter som publiseras i svensk media, det mesta handlar om utrikes nyheter, eller någon skandal som sen rinner ut i sanden.
Precis mitt intryck!

Det är Zimbabwe, Chile, Nya Kaledonien mm + någon liten svensk "nyhet", t.ex. ett uttalande från Regeringskansliet eller Fotbollsförbundet.

Men i Sverige HÄNDER inget enligt den stockholmsbaserade journalistkåren.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä dom där på andra sidan pölen verkar inte bry sig.
Knappast om sitt land i alla fall, annars skulle väl inte trumpen valts ... ;)

Det är bara lite sånt här som det skrivs om:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]


Vad vi här i Europa kanske inte inte förstår är möjligen hur otroligt dysfunktionellt det politiska systemet varit i USA i flera tiotals år. Det kan ju medföra att man inte nu tycker så mycket har ändrats, Donald får inte heller igenom sina frågor.
Detta är inte D Trumps fel, det är andra skyldiga till. Däremot hjälpte det nog DT till makten.
Ungefär som den dysfunktionella demokratin under de få åren Weimarrepubliken varade beredde Hitler vägen till makten.

Demokratin är mycket skörare än vi i allmänhet tror. Särskilt vi svenskar som har skonats ifrån så mycket krig och tudelat samhälle. Lite naiva är vi, kan jag tycka.
Tja det verkar vara dumt att skylla på valsystemet som orsak. Villkoren är lika för alla. Den här gången gynnade det Trump. Att blanda in Hitler ar lite väl magstarkt. Va tyskarna korkade för att de röstade på Hitler? Tja med facit i hand men de visste inte då.
Men vi i Sverige vet bättre om USA behov? De flestas åsikter verkar mestadels bygga på vad man tycker om Trump som person. Inte så mycket poliken.
Sen är det intressant att folk här på forumet så bergsäkert att han kommer sabba världen innan han sabbar usa. Det borde trots allt usa som drabbas först. Eftersom det mesta som han har gjort hittills drabbar usa.
 
Mikael_L
Om några år har vi facit i hand, får väl återvända till detta då.


Men historien har i alla fall visat oss många gånger att politisk instabilitet, turbulens, och dysfunktionell statsapparat och ickefungerande eller hårt motarbetad granskning utav makten har varit själva förutsättningen för de flesta av de sämsta och värsta regimerna i hela världen.
Det var inte bara Nazityskland, utan även Pol Pot, Mao, Iran, Francos Spanien, Mussolinis fascistiska italien.
Sådana här regimer och många fler får sin chans att stiga upp när det politiska systemen är dysfunktionella och/eller i kaos, och landet utsatt för stor stress.

Personligen tror jag inte att det är sååå illa i USA, bl.a. att bevakningen utav makten är ganska intensiv och D Trump verkar inte lyckas stoppa bevakningen heller hur mycket han än försöker.
Men risken är dock att en viss trötthet infinner sig, vi accepterar betydligt mer konstigt och illavarslande ifrån Donald Trump än vad vi gjort med någon tidigare Amerikansk president. Han nöter ut oss helt enkelt.

Maktdelningen i USA verkar också fortfarande stå pall, någorlunda iaf, under trycket ifrån DT. Domstolarna har inte helt låtit sig underordna DT, Kongressen är inte i DT's hand.


Personligen är jag inte det minsta oroad över Donald Trump (nästan i alla fall).
Men jag är verkligt oroad över DT's väljare.
De kommer ju att finnas kvar efter att eran Trump är över. Vad kommer de att göra då, vad kommer de att rösta fram.
Sommaren 1945 hade nog minst 98% av Hitlers väljare insett saker och ting. Vad kommer Trumps väljare inse om 3 år?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om några år har vi facit i hand, får väl återvända till detta då.
.....
Personligen är jag inte det minsta oroad över Donald Trump (nästan i alla fall).
Men jag är verkligt oroad över DT's väljare.
De kommer ju att finnas kvar efter att eran Trump är över. Vad kommer de att göra då, vad kommer de att rösta fram.
Sommaren 1945 hade nog minst 98% av Hitlers väljare insett saker och ting. Vad kommer Trumps väljare inse om 3 år?
EXAKT!

Accepteras det nu att en president ljuger och kommer antydningar att det handlar om hans eget EGO - blir inte han tackad i den omfattning som han förväntat sig så gör han inget - sätter det ju tonen för framtiden.

I slutändan handlar det då inte om rättvisa, det är skuld, tacksamhet - gör som Trump säger, var tacksam eller så gör Trump inget. Demokrati, rättvisa?

Med dessa fångar i Kina var det enkelt, hem eller inte hem. Vad gäller nästa gång?
Är det meningen man ska göra som Trump säger, vara tacksam, oavsett vad som är rätt eller inte? OCH om det är som en av fångarnas pappa antyder (men enligt Trump får man inte säga så) att Trump faktiskt inte alls hade så mycket med frigivandet att göra!? Så har ju sanningen och rättvisa redan dragits mot att det handlar om presidentens ego och inget annat.

NU kanske det inte händer så mycket, men "vi" måste ju inse att det inte är acceptabelt.
Ska vi i vårt val få liknande idioter valda, men säga "det är inte lika illa som Trump" och acceptera liknande beteende? Samhällets acceptans dras åt fel med Trump!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men i Sverige HÄNDER inget enligt den stockholmsbaserade journalistkåren.
Ja har det hänt nåt då förutom nån cm snö i Stockholm.
Jag är väl relativt intresserad av nyheter i min kommun samt till viss del hela länet.
I övriga Sverige krävs det rätt mycket för att jag bry ska mig, därför tycker jag att utrikesnyheter oftast är mer intressanta än nån misshandel i en ort jag knappt hört talas om. T.o.m skottlossningar och gängmord i dom större städerna är knappt nyheter längre, dom kanske publiceras men jag läser dom inte. Antar att många funkar på samma sätt och detta lär nog media vara väl medveten om när som beslutar vad som ska publiceras.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Trumps twitter från 22/11.

"It wasn’t the White House, it wasn’t the State Department, it wasn’t father LaVar’s so-called people on the ground in China that got his son out of a long term prison sentence - IT WAS ME. Too bad! LaVar is just a poor man’s version of Don King, but without the hair. Just think..

...LaVar, you could have spent the next 5 to 10 years during Thanksgiving with your son in China, but no NBA contract to support you. But remember LaVar, shoplifting is NOT a little thing. It’s a really big deal, especially in China. Ungrateful fool!"


Verkligen. En president läxar upp en enskild pappa för att han inte varit tillräckligt tacksam.
Det enda Trump var att han gjorde sin förbannade plikt. Vem vet, Kineserna hade kanske släpp pojkarna oavsett, men det såg ju fint ut om Trump fick ta på sig äran så de väntade in Trumps besök....

Kort och gott - att skriva så där personligt och alldeles uppenbart verka störd för att man inte fått tacksamhet närhan bara gjort sitt jobb är sinnessjukt!
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Kort och gott - att skriva så där personligt och alldeles uppenbart verka störd för att man inte fått tacksamhet närhan bara gjort sitt jobb är sinnessjukt!
Det här är en av hans många tillkortakommanden som han saknar förmåga att hantera på ett vuxet och moget sätt, han regredierar. Första gången det blev offentlighet av hans regressiva beteende var när han tog strid om antalet människor som bevittnat hans installation.

Det återkommer hela tiden, historierna är olika men beteendet likadant.
Det värsta är kanske att vi vänjer oss, jag har nog gjort det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
haha

http://edition.cnn.com/2017/11/22/politics/donald-trump-lavar-ball/index.html

En intervju med LaVar. Rätt skön snubbe, han söker ju uppmärksamhet men samtidigt så har han ju rätt i sak. Kul intervju!

Lavar vet inte vad Trump gjorde eller vad det betydde och tycker kort och gott att han då inte kan tacka Trump. Bara för att nån säger att han gjort något så går inte han runt och tackar honom. Om han (Lavar) skulle gjort något gott bra för någon annan så skulle det ju räcka så, varför ska man gå runt och vilja ha tacksamhet säger Lavar med.

Och Lavar förstår inte alls problemet han säger inte tack och har inget emot Trump, men han är principfast och tänker inte säga "tack".

Lavar säger att han hade kontakt med folk i Kina, som han tackat face-to-face. Och att barnen var i fängelse stämmer inte, Lavar menar att barnen redan var släppta till hotell.
Pojkarna hade erkänt, skrivit ett brev och de var alltså släppta till ett hotell.... Inte direkt som att Trump räddade barnen från en fängelsehåla alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.