Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I
A Abies koreana skrev:
För att nationalparker är invånarnas gemensamma egendom och ett arv från tidigare generationer, de är värdefulla och unika områden som skyddas mot exploatering. Nationalparker är vårt gemensamma kulturarv, speciella miljöer som skänker människor starka naturupplevelser. Yellowstone anses också vara ett av världens största bevarade och intakta ekosystem och torde vara en outsinlig källa för forskning och vetenskap pga den biologiska mångfalden. Yellowstone är inte Disneyland..

Man minskar statens budget till de gemensamma nationalparkerna samtidigt som man höjer inträdesavgiften. Dessutom skall tydligen service privatiseras och säljas ut.
Nationalparker är förmodligen de sista resterna av ett lands ursprungliga natur- och djurvärld och skall bevaras för efterkommande generationer, inte förvandlas till marknadsplatser.
Låter bra. Då blir det bara de som är verkligt intresserade och förstår att vara försiktig med naturen som anser att det är värt pengarna med ett besök.
 
I
Om det nu är så att ryssarna påverkat valet för att de ville ha den mest ryssvänliga. Jo men då är det väl bra för världsfreden att det gick hem?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rxr3K/hemliga-dokument-visar-rysk-inblandning-i-usa-valet
Lite roligt, de sa på tv4 att de hade påverkat genom att " gilla " Trumpvänliga inlägg på Twitter och Facebook, är det inte att förringa amerikanarnas intelligens? Och att upphöja Twitter/Facebooks betydelse?
 
Fairlane
ion skrev:
Om det nu är så att ryssarna påverkat valet för att de ville ha den mest ryssvänliga. Jo men då är det väl bra för världsfreden att det gick hem?
Inte nödvändigtvis. Risken är ju att de två kommer överens om att "ni skiter i vilka vi attackerar och vi skiter i vilka ni attackerar", ungefär som Sovjetunionen och Nazityskland gjorde. Det gynnade nog inte freden.
Men visst är det möjligt att det är bra för världsfreden, dock inte självklart.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ion skrev:
Låter bra. Då blir det bara de som är verkligt intresserade och förstår att vara försiktig med naturen som anser att det är värt pengarna med ett besök.
Är det inte bra om barnfamiljer har råd att åka dit så att barnen får en chans att bli intresserade och lära sig att vara försiktiga med naturen?
Dvs. minska risken för att kommande generationer förstör naturen så mycket att jorden blir obeboelig.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte bra om barnfamiljer har råd att åka dit så att barnen får en chans att bli intresserade och lära sig att vara försiktiga med naturen?
Dvs. minska risken för att kommande generationer förstör naturen så mycket att jorden blir obeboelig.
Absolut är det det. Ett sätt är ju klassresor i kontrollerade former, ett annat är ju familjerabatter eller bidragsansökningar för ändamålet. Skillnaden blir att då vet man vem som varit där. Inte så lustigt om det är en fri hångelplats med fylleparty, nedskräpning och i värsta fall skogsbrand som resultat. Det sistnämnda har som du säkert vet hänt.
 
harry73
Jag är väldig medveten om att det kostar pengar att sköta en national park. Det ska antingen betalas av staten (skattepengar) eller av användare (inträdesavgift).
Sedan är jag också medveten om att jag varken bor eller betalar skatt i USA och därmed har jag inte så mycket att säga om hur deras parker finansieras. Det är väljarna i USA som får säga vad de tycker vid nästa val.
Men jag har svårt att tro att det är något som skulle gå hem hos majoriteten av de svenska väljarna.
Å andra sidan händer det ibland att man behöver betala en parkeringsavgift för att komma till våra naturreservat, och det kan nästan jämföras med inträdesavgift för bilar.
Parkering vid en naturreservatsingång med skyltar som förbjuder camping och öppen eld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Jag har besökt ett antal nationalparker (och statsparker) i USA, vissa flera gånger. Jag är riktigt positiv till hur välskötta de är och hur fräsch det är på toaletter etc. En höjning av avgiften kan säkert vara på sin plats, svårt att säga utan att ha sett budget, avgiftsförändringar över tid etc, men höjningen känns lite väl stor. från 150-250 kronor upp till 560 kronor om artikeln stämmer, dvs en dryg dubblering eller till och med en trippleringi vissa fall.

De tar betalt per bil, för parken är STOR och man kör igenom. Vid något tillfälle hade vi hyrt en minibuss och vi hade bekanta med på resan som hade en liten hyrbil. Vi parkerade deras bil utanför området (gratisparkering) och så satt vi lite trängre när vi körde in. :) Snålt, javisst!
 
ion skrev:
Om det nu är så att ryssarna påverkat valet för att de ville ha den mest ryssvänliga. Jo men då är det väl bra för världsfreden att det gick hem?
[länk]
Lite roligt, de sa på tv4 att de hade påverkat genom att " gilla " Trumpvänliga inlägg på Twitter och Facebook, är det inte att förringa amerikanarnas intelligens? Och att upphöja Twitter/Facebooks betydelse?
Vilken kommentar - bra för världsfreden om Ryssland fick den president de ville ha...tänk ett steg till. OM USA framstår som irrationellt, och som ett land som bryter löften tex det om miljön så kommer Ryssland framstå i bättre dager. Vilket i sin tur medför att Ryssland kan få det lättare i tex säkerhetsrådet i utrikespolitiska frågor.

Är du insatt i Facebook överhuvudtaget? Aftonbladet hade en otroligt intressant artikel om hur man kan använda Facebook för stödja en kampanj.

På Facebook kan ett företag (eller presidentvalskampanj), eller annan organisation, styra väldigt exakt vilken reklam som ska nå vilka personer. Statistik, demografiska underlag, maillistor, tidigare röstlängder, uppköpta epostdatabaser från företag mm används för att hittar rätt reklam till rätt person. Om tex Clinton talar i en håla i USA så kan "någon" styra reklamen så att vissa (eller alla) personer i den hålan får exakt anpassad reklam MOT Clinton. Är det i en region med mycket stålindustri så kanske reklamen har citat från Clinton där Hillary sagt något negativt om deras industri.
Det är heller inte spårbart att i efterhand se vem som fått se vilken reklam!

Det här funkar som mycket effektiv reklam. Det kostar förstås massor av pengar, men krona per röst är otroligt kostnadseffektivt!

Det här används av "alla" men Trump tog det hela till en ny nivå, Trumps Facebook-kampanjchef har fått väldigt mycket positiv feedback om att han låg bakom "vinsten".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ion skrev:
Absolut är det det. Ett sätt är ju klassresor i kontrollerade former, ett annat är ju familjerabatter eller bidragsansökningar för ändamålet. Skillnaden blir att då vet man vem som varit där. Inte så lustigt om det är en fri hångelplats med fylleparty, nedskräpning och i värsta fall skogsbrand som resultat. Det sistnämnda har som du säkert vet hänt.
Ja och dessa klassresor kommer vara finansierade med pengar från föräldrarna, så samma klassproblem ändå. Ja verkligen... bidragssystem. Vi pratar om USA.... utan att vara för insatt jag ser inte hur USA är speciellt framstående i att ha bidrag till utsatta så steget känns långt till att man ska kunna få bidrag för att se på natur....

Sen ... vaddå vet vilka som i parken = man vet vem som orsakat skogsbrand...?
 
I
L larka742 skrev:
Vilken kommentar - bra för världsfreden om Ryssland fick den president de ville ha...tänk ett steg till. OM USA framstår som irrationellt, och som ett land som bryter löften tex det om miljön så kommer Ryssland framstå i bättre dager. Vilket i sin tur medför att Ryssland kan få det lättare i tex säkerhetsrådet i utrikespolitiska frågor.

Är du insatt i Facebook överhuvudtaget? Aftonbladet hade en otroligt intressant artikel om hur man kan använda Facebook för stödja en kampanj.

På Facebook kan ett företag (eller presidentvalskampanj), eller annan organisation, styra väldigt exakt vilken reklam som ska nå vilka personer. Statistik, demografiska underlag, maillistor, tidigare röstlängder, uppköpta epostdatabaser från företag mm används för att hittar rätt reklam till rätt person. Om tex Clinton talar i en håla i USA så kan "någon" styra reklamen så att vissa (eller alla) personer i den hålan får exakt anpassad reklam MOT Clinton. Är det i en region med mycket stålindustri så kanske reklamen har citat från Clinton där Hillary sagt något negativt om deras industri.
Det är heller inte spårbart att i efterhand se vem som fått se vilken reklam!

Det här funkar som mycket effektiv reklam. Det kostar förstås massor av pengar, men krona per röst är otroligt kostnadseffektivt!

Det här används av "alla" men Trump tog det hela till en ny nivå, Trumps Facebook-kampanjchef har fått väldigt mycket positiv feedback om att han låg bakom "vinsten".
Så tycker du, det kan jag acceptera att du gör.
Nej jag är inte insatt i moderniteterna, men det behöver jag inte vara för att återge vad någon annan sagt eller skrivit.
Att man inte håller folk för att vara smarta nog att bilda sig en egen åsikt vidhåller jag är en skymf mot befolkningen. Och det är min åsikt.
 
I
L larka742 skrev:
Sen ... vaddå vet vilka som i parken = man vet vem som orsakat skogsbrand...?
Det var en märkligt omformulerad rad
Om du kör i 110 på 70-väg, fortsätter du med det när upplysningen om att det finns en kamera längre fram kommer?
Nu kommer du förstås att replikera," vad har min bilkörning med detta att göra", bli inte besviken om jag inte svarar då.
 
Fairlane
Reklam påverkar såklart, annar skulle man inte pumpa in så mycket pengar i det. En väljare som älskar Hillary Clinton kommer interösta på Donald Trump hur mycket reklam som än pumpas in. Samma sak åt andra hållet såklart. Det är väljarna som ligger i valet och kvalet som man påverkar med små, små knuffar åt ena eller andra hållet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ion skrev:
Om det nu är så att ryssarna påverkat valet för att de ville ha den mest ryssvänliga. Jo men då är det väl bra för världsfreden att det gick hem?[/QUOTE

"All spritförtäring är i denna lokal strängeligen förbjuden utom i samband med fisk. Som fisk räknas all mat utom pölsa. Skulle pölsa serveras, vilket Gud förbjude, räknas även denna som fisk" :rofl:
 
ion skrev:
Om det nu är så att ryssarna påverkat valet för att de ville ha den mest ryssvänliga. Jo men då är det väl bra för världsfreden att det gick hem?
" All spritförtäring i denna lokal är strängeligen förbjuden utom i samband med fisk. Som fisk räknas all mat utom pölsa. Skulle pölsa serveras, vilket Gud förbjude, räknas även denna som fisk" :rofl:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ion skrev:
Så tycker du, det kan jag acceptera att du gör.
Nej jag är inte insatt i moderniteterna, men det behöver jag inte vara för att återge vad någon annan sagt eller skrivit.
Att man inte håller folk för att vara smarta nog att bilda sig en egen åsikt vidhåller jag är en skymf mot befolkningen. Och det är min åsikt.
Skymf? Varför tror du reklam finns överhuvudtaget - om nu folk är smarta nog att bilda sig sin egen uppfattning om vilken produkt som är "bäst"......


ion skrev:
Det var en märkligt omformulerad rad
Om du kör i 110 på 70-väg, fortsätter du med det när upplysningen om att det finns en kamera längre fram kommer?
Nu kommer du förstås att replikera," vad har min bilkörning med detta att göra", bli inte besviken om jag inte svarar då.
Nja, liknelsen är väl mer - en trängselskattskontroll där det registreras vilka som åker på vägen. Det säger ju inget om föraren i fråga åker för fort 10 mil senare....
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.