Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
A Abies koreana skrev:
Jag hatar inte Trump, jag tycker illa om dessa onyanserade ord som gör vårt språk så fattigt. Jag har aldrig hatat någon människa. Extrem är att annat överanvänt ord som förlorat sin betydelse.
Jag tycker illa om Trump för att han lurar människor som satt sitt hopp till honom, människor som redan förlorat alltför mycket. Någon tillverkningsindustri som kräver arbetsintensiv produktion och som skulle minska arbetslösheten kommer aldrig att återuppstå i USA, den tiden är förbi. Frilagda kolgruvearbetare kommer inte att få återvända till sina gruvor.
Jag tycker illa om Trump för hans respektlösa hållning gentemot andra människor och i synnerhet kvinnor. Något av det första dekret han skrev under var att stoppa biståndet till organisationer i fattiga länder som stödjer abort och familjeplanering. Alla vet att utan familjeplanering så kommer fattiga länder aldrig att ta sig ur fattigdomen.
Sin omogna personlighet kan man väl inte belasta honom för men i kombination med hans barnsliga fåfänga har världen blivit en farligare plats sedan han tillträdde.
Hans respektlöshet för demokrati skrämmer mig, nyss ville han dra in licensen för ett mediabolag som misshagat honom. Det brukar vara de första tecknen en ledare med diktatoriska anspråk börjar kräva.
Jag tycker innerligen illa om honom för att han förfulat det politiska samtalet - "Lock her up" som han fick publiken att hysteriskt skandera under sin valkampanj, bara ett exempel. Hans valkampanj har ingen kommit i närheten av sedan 30-talet.
Jag är rädd för att han blivit en förebild för den som saknar samvete och har ambitioner att erövra politisk makt i framtiden. Det fungerade i USA och det kommer säkert att fungera på andra håll.
Jag tycker illa om honom för att han gjort vår värld till en farligare plats.
Du har fortfarande inte visat dina källor på allt hemskt som Trump tycker om kvinnor.

Och för att klaga på att man använder ordet hata så är du själv väldigt duktig på att dra konstiga slutsatser. Bara för att man hyllar Trump så måste man gilla hans kvinnosyn
Hur hänger det ihop?

• Gilla
1
  • Laddar…
T
Sen när blev det tillåtet att diskutera politik på Byggahus? Det har ju varit förbjudet innan men hat gentemot Trump är helt plötsligt okej, all annan media sysslar ju med det:rolleyes::thinking:

O
T tank77 skrev:
Sen när blev det tillåtet att diskutera politik på Byggahus? Det har ju varit förbjudet innan men hat gentemot Trump är helt plötsligt okej, all annan media sysslar ju med det:rolleyes::thinking:
En bra fråga! Ingenting nytt kommer fram
Mer än dåliga beslut han fattar. Varför det inte är politik vet jag inte.

BirgitS
O Odjuret skrev:
Tänk att man kan tycka så illa om en människa man aldrig träffat utan enbart baserat på de uppgifter som media kommer med
Det går ju utmärkt att basera sin uppfattning om Trump på de uttalanden han gör själv i intervjuer och på Twitter. Han är ju ytterst produktiv där.

O Odjuret skrev:
Att det finns många som uppskattar de saker han gör. Troligtvis ganska många eftersom han vann valet.
Skulle väl snarare säga att det var många som uppskattade vad han sa att han skulle göra som president. Många av dem är ju inte nöjda nu enligt många opinionsundersökningar.

O Odjuret skrev:
Själv vet jag inte med mig att jag hört talas om att han tycker att det är ok att trakasera kvinnor?
Trump trakasserar kvinnor, objektifierar dem osv.
Det finns en inspelning från 2005 där han uttalar sånt. Förra hösten bad han om ursäkt för vad han sa.
Trump says. “You know I’m automatically attracted to beautiful — I just start kissing them. It’s like a magnet. Just kiss. I don’t even wait.”
“And when you’re a star, they let you do it,” Trump says. “You can do anything.”
...
“Grab them by the p---y,” Trump says. “You can do anything.”
...
Trump was also criticized by members of his own party.House Speaker Paul D. Ryan, who said he is “sickened” by Trump’s comments, said the Republican presidential candidate will no longer appear with him at a campaign event in Wisconsin on Saturday.
...
Republican National Committee Chairman Reince Priebus, who has stood by Trump uncritically through numerous controversies, said in a statement: “No woman should ever be described in these terms or talked about in this manner. Ever.”
https://www.washingtonpost.com/poli...9ce776-8cb4-11e6-bf8a-3d26847eeed4_story.html

Trump skriver på Facebook om skådespelaren Sarah Jessica Parker: https://www.facebook.com/DonaldTrump/posts/10152205196235725
Om Bette Midler: https://twitter.com/realDonaldTrump/status/262583859709882369 https://twitter.com/realDonaldTrump/status/262584296081068033
Om Carly Fiorina som försökte bli republikansk presidentkandidat:
"Look at that face," the real estate mogul turned Republican frontrunner is quoted as saying of Mrs Fiorina. "Would anyone vote for that?"
"Can you imagine that, the face of our next next president?" Mr Trump continued. "I mean, she's a woman, and I'm not s'posedta say bad things, but really, folks, come on. Are we serious?"
http://www.telegraph.co.uk/news/wor...at-that-face.-Would-anyone-vote-for-that.html

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Jag har ingen större koll på vad han säger eller gör, men innan valet så stod det bara negativa saker om honom i tidningarna i Sverige, det hade inte varit konstigt om vi varit en diktatur som tex Norkorea eller gamla Sovjet eller så, men jag tycker man på det sättet utraderade all trovärdighet, det verkar vara ganska många som inte tycker så, utan i stort sett köper rakt av vad tidningarna skriver, det beklagar jag verkligen, jag trodde flera kunde tänka själva, än vad som verkar vara fallet.

Jag tycker det är ganska förvånande att han hinner med de ca 5 negativa saker som han enligt pressen gör varje dag! :rolleyes:

Mikael_L
Du säger att du inte har någon större koll på vad han säger och gör och samtidigt kritiserar du de som försöker få någon koll på vad han säger och gör, men du kritiserar främst deras källa till informationen och kunskapen ...

Det verkar som att det enligt dig är bättre att inte ha någon information eller kunskap alls och gilla Trump, än att åtminstone ta del av relativt trovärdig information och därmed bli tveksam över hans duglighet.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du säger att du inte har någon större koll på vad han säger och gör och samtidigt kritiserar du de som försöker få någon koll på vad han säger och gör, men du kritiserar främst deras källa till informationen och kunskapen ...

Det verkar som att det enligt dig är bättre att inte ha någon information eller kunskap alls och gilla Trump, än att åtminstone ta del av relativt trovärdig information och därmed bli tveksam över hans duglighet.
Jag har lärt mig att det inte går att argumentera med hjälp av fakta med Trumpmotsåtndare, det är liksom att stånga pannan i en vägg, det hjälper liksom inte. Jag tror säkert att han gjort dumma uttalanden och mindre bra saker, det är jag säker på att Obama också gjort någon gång, skillnaden är att det väljer pressen att inte skriva om.

När det är så enormt överdrivet som det är i Trumps fall, så blir det så oerhört tydligt, att det för mig är ofattbart att vissa inte verkar märka det alls?

Snailman Snailman skrev:
När det är så enormt överdrivet som det är i Trumps fall
Du blandar ihop överdrivet med överexponerat. Försök hitta något som Obama sagt som ens är i närheten av Trump twittrar var och varannan dag.

Snailman
S scim skrev:
Du blandar ihop överdrivet med överexponerat. Försök hitta något som Obama sagt som ens är i närheten av Trump twittrar var och varannan dag.
Var menar du jag skulle hitta det, mig veterligt var inte Obama omgiven av förrädare på samma sätt som Trump är, dessutom skulle ju inte pressen skriva om det om så hade varit.

Snailman Snailman skrev:
Var menar du jag skulle hitta det, mig veterligt var inte Obama omgiven av förrädare på samma sätt som Trump är, dessutom skulle ju inte pressen skriva om det om så hade varit.
Förrädare? Det mesta som det skrivs om står ju i Trumps eget twitterflöde. Seså ut och leta nu.

Dessutom så låter det ju väldigt olämpligt att omge sig av förrädare som president för världens mäktigaste land...vet han inte bättre än så?

Mikael_L
Nu blir det lite offtopic att skriva om Obama när tråden handlar om Trump, men när Trumpkramarna jämför så ofta mot Obama så undrar jag vad Obama har gjort för hemska saker?
Kan ni ge lite exempel på saker som är värre än vad Trump sysslar med?

Mikael_L Mikael_L skrev:

Haha. Precis så är det.. gillar man Trump gör man det för att man inte har lyssnat på vad han säger eller sett efter hur han agerar. Man har helt enkelt en förutbestämd åsikt som man inte vill låta rubbas av något. Faktaresistens kallas det tror jag.

• Gilla
scim
  • Laddar…
Mikael_L
Någon ställde tidigare frågan över vilka bra saker och fördelar man tycker elller kan säga om Trump.

Detta kan jag själv komma på.

1. DT är bra i talarstolen, ja faktiskt.
Han är energisk, aldrig ointressant. Det känns som att han själv verkligen tycker och tror på det han säger (vilket iofs skrämmer mig), detta var Obama också bra på, medan t.ex. G.W Bush var urusel, när han talade brukade jag ofta undra om han ens läst talet själv innan, eller ens förstod vad han sa ...
Men DT känns genuin, och det tilltalar många, skrämmer andra.

2. Den isolationistiska politiken tror jag är bra, lite av det i alla fall.
USA behöver vända sig lite mer inåt, reparera landet, minska klyftorna, både ekonomiska, sociala, regionmässiga och politiska. Här skulle DT kunnat göra mycket om han kände för att arbeta helande och försonande.

Dock lite dålig internationell timing, det hade varit bättre om USA redan på Harry Trumans tid börjat begränsa sitt "världspolisuppdrag", inte slutit sig helt, inte alls. Men USA har inte gynnats och inte gynnat världen i stort att ha sina fingrar med i så många krig och konflikter. Timingen är sämre nu dock, med Putins diktatur Ryssland och en uppseglande Turkisk diktatur. Flera krigsinsatser ifrån USA har varit tveksamma, dessutom måste andra länder ta ett större ansvar för sin egen säkerhet, där har DT rätt. Vi ska samarbeta, men inte smita undan från vare sig notan eller ansvar.

3. Detta vet vi inte facit på än, men möjligen leder Trump-eran till en vitaliserad politik, stärkta tidningar och annan nyhetsmedia och annat demokratistärkande i USA. Det syns tydligen redan nu en trend i att tidningar och nyhetskanaler får starkare förtroendesiffror.
Klarar sig demokratin i USA sig under DT's tryck så kan den gå stärkt ifrån prövningen.

4. Att han inte är politiker i från början utan kommer ifrån en annan miljö tycker jag kan vara rätt positivt (jag tänkte så innan och just efter valet). Sen tycker jag att DT har förvaltat detta dåligt på så vis att man även om man kommer ifrån en annan miljö och har en annan synvinkel så måste man förstå hur makten och regerandet fungerar i sitt land. Det är inte som att köra en båt, nu vill jag dit, så då vrider jag bara på ratten.
Även om både senaten, representanthuset, domstolarna, poliskåren, militären, underrättelsetjänsten var helt fullsatta med lojala Trumpanhängare så går det ändå inte bara att lägga om kursen och styra åt ett helt annat håll. Man måste nämligen få ett helt land med sig. Det är just detta som har kännetecknat de största och mest framgångsrika presidenterna. Trump enar inte landet, utan splittrar det bara värre.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju nämna att min lista över saker som jag tycker är dåligt med DT är bra mycket längre. :)

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.