81 004 läst ·
1 247 svar
81k läst
1,2k svar
Donald Trump
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som du skriver,blackarrow skrev:
Sjukvården går framåt, så nu kan vi rädda livet på flera av skottoffren.blackarrow skrev:
Gangstrarna har vanliga pistoler med vanliga kulor, som inte ger dödliga skador om de inte träffar olyckligt.
Till skillnad från polisens dum-dum-kulor, som dödar i stort sett var de träffar.
Sådan ammunition som man inte får använda i krig.
Det är väl därför polisen så sällan använder sina skjutvapen, för de vet att följderna blir katastrofala.
Och numera har ju gangstrarna ofta skottsäkra västar, vilket också minskar dödligheten vid skjutningar.
Vilket vissa politiker vill förbjuda. För att rädda liv?
https://www.sydsvenskan.se/2017-02-15/allan-widman-l-kraver-forbud-mot-skottsakra-vastar
Men Sverige har aldrig varit tryggare hetet det hos våra politiker. Så de problem vi diskuterar finns inte för en minister kan väl inte ha fel
Det finns vissa brott där anmälningsgraden är nästan 100%
Bankrån och mord
De andra har större eller mindre problem med stora mörker tal. Till det hör tyvärr sexbrott. Men även misshandel, men det beror nog ofta på att ingen av de inblandade har en tanke på att anmäla något
Det finns vissa brott där anmälningsgraden är nästan 100%
Bankrån och mord
De andra har större eller mindre problem med stora mörker tal. Till det hör tyvärr sexbrott. Men även misshandel, men det beror nog ofta på att ingen av de inblandade har en tanke på att anmäla något
Fast det vet ju alla att alla kvällstidningar är extremt vänstervridna. Förmodligen ett sätt att komma närmre proletariatets diktatur.G Ganescha skrev:
Det är svårt att skapa och tolka statistik över sådana här saker, och det är ju dessutom lätt att inse, så i just det torde du hålla med mig.buspojken skrev:
En ökning eller minskning i brottsstatistiken är troligen alltid en kombination utav benägenheten av att anmäla och hur den faktiska brottsutvecklingen egentligen var.
Olika former av sexualbrott tror jag har haft en stark trend av ökande anmälningsfrekvens under ett långt antal år.
Det känns typ så på samhällsklimatet, man tystade ner sånt mer förr.
Mindre tillgreppsbrott kan jag däremot tänka mig minskat ordentligt i statistiken under flera tiotals år, men där skulle jag tro att det beror till stor del på minskad benägenhet att anmäla.
Vem orkar göra en polisanmälan för att någon snott extraljusen eller en kratta från baksidan av huset.
Så, statistiken är faktiskt både svår att upprätta och att tolka, men du kan ge dig den på att en del ökning av brott i statistiken beror på ökad anmälningsbenägenhet, men likväl finns det minskning i statistiken som beror på att folk alltmer struntar i att anmäla.
Redigerat:
Men den ökning som skett förklaras inte bara med att anmälningsgraden ökat.
Om man läser national ekonomen Tino Sanandajis bok massutmaningen så framgår det tydligt att anmälningsgraden inte ökat så mycket. Det är en vanlig ursäkt bland våra politiker.
Om man läser national ekonomen Tino Sanandajis bok massutmaningen så framgår det tydligt att anmälningsgraden inte ökat så mycket. Det är en vanlig ursäkt bland våra politiker.
Jag har fortfarande en hang up vid Malmö som Sveriges Chicago.
I Askersund mördade en 25 årig kvinna sin kärleksrival (år 2015?) Centralorten har 4000 invånare, så där har vi 25 mord per 100000 invånare.
I Askersund mördade en 25 årig kvinna sin kärleksrival (år 2015?) Centralorten har 4000 invånare, så där har vi 25 mord per 100000 invånare.
Här ligger en stor sanning, för jag tycker inte att lilla Askersund går att jämföra med Chicago. Lika lite som Malmö går att jämföra med Chicago.Mikael_L skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Politikerna och regeringen har en annan verklighetsuppfattning.
Tex bemöter regeringen på sin webbplats fake news, att det inte alls är sant att vi har No go zoner etc.
Jag tyckte det var ett lågvattenmärke när man jämförde mordstatestiken med en stad i Latinamerika. Som att vi inte behöver oroa oss eller göra nått för än morden ökat från 3 till 100 per 100000 innan man gör mått.
http://www.government.se/articles/2017/02/facts-about-migration-and-crime-in-sweden/
Tex bemöter regeringen på sin webbplats fake news, att det inte alls är sant att vi har No go zoner etc.
Jag tyckte det var ett lågvattenmärke när man jämförde mordstatestiken med en stad i Latinamerika. Som att vi inte behöver oroa oss eller göra nått för än morden ökat från 3 till 100 per 100000 innan man gör mått.
http://www.government.se/articles/2017/02/facts-about-migration-and-crime-in-sweden/
Det stämmer inte. Vi har inte alls världens högsta skatter.buspojken skrev:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/
Skattetrycket säger dock inte allt.
T.ex. berättar det inte hur skatterna fördelas, dvs var de tas ut. I Sverige har t.ex. banker och storföretag en väldigt gynnsam skattesituation.
En sak till att tänka på är att om skatterna "ges tillbaka" i form av vård, förskolor, osv så behöver inte invånarna använda lika mycket av sin lön (iofs då lägre beskattad) till att köpa dessa tjänster och försäkringar osv.
Jag är ingen stor vän av höga skatter, kan nog tycka att Sverige ligger nära vad man max kan ta ut, i alla fall utav löntagare.
Men det finns annat att ta till, mer om det i ett senare inlägg.
Ibland räcker inte min tankeförmåga till..
Hur kan man hylla Trump och samtidigt förfäras över sexualbrottsstatistiken i vårt land?
Det som Trump öppet skröt med och som han uppfattade som en självklar rättighet, att antasta kvinnor skulle i Sverige resultera i åtal för sexuellt ofredande. Varje övergrepp skulle, om det gjordes en anmälan öka statistiken för detta brott väsentligt om man tar presidenten på orden och det bör man väl göra, han innehar ju världens mäktigaste ämbete.
Vad är det jag inte förstår?
Hur kan man hylla Trump och samtidigt förfäras över sexualbrottsstatistiken i vårt land?
Det som Trump öppet skröt med och som han uppfattade som en självklar rättighet, att antasta kvinnor skulle i Sverige resultera i åtal för sexuellt ofredande. Varje övergrepp skulle, om det gjordes en anmälan öka statistiken för detta brott väsentligt om man tar presidenten på orden och det bör man väl göra, han innehar ju världens mäktigaste ämbete.
Vad är det jag inte förstår?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag har hört liknande uttalanden förr, men tycker det var flera år sen sist. Så därför var jag intresserad av att läsa eller se en intervju där en minister eller annan toppolitiker uttalar sig på det sättet.O Odjuret skrev:
Söker man på frasen verkar man få fram diverse högerextrema webbplatser eller forum där det är högerextrema som skriver, och ingen fakta i form av ett riktigt officiellt uttalande.
Värdens högsta marginalskatt kan vi skryta med iaf, ger fina incitament för att jobba hårt !Mikael_L skrev:
Det stämmer inte. Vi har inte alls världens högsta skatter.
[länk]
Skattetrycket säger dock inte allt.
T.ex. berättar det inte hur skatterna fördelas, dvs var de tas ut. I Sverige har t.ex. banker och storföretag en väldigt gynnsam skattesituation.
En sak till att tänka på är att om skatterna "ges tillbaka" i form av vård, förskolor, osv så behöver inte invånarna använda lika mycket av sin lön (iofs då lägre beskattad) till att köpa dessa tjänster och försäkringar osv.
Jag är ingen stor vän av höga skatter, kan nog tycka att Sverige ligger nära vad man max kan ta ut, i alla fall utav löntagare.
Men det finns annat att ta till, mer om det i ett senare inlägg.
https://timbro.se/skatter/varldens-...en-jamforelse-av-marginalskatterna-31-lander/
Ja tycker skattetrycket är helt orimligt, och vet många med mig som gett upp att jobba extra pga skattetrycket.
Lafferkurvan är intressant
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lafferkurvan
