Status
Inte öppen för fler kommentarer.
blackarrow blackarrow skrev:
Sist jag läste om statistik angående skjutningar/mord så hade antalet döda gått ner under flera år
Som du skriver,
blackarrow blackarrow skrev:
Dock är det flera som överlever skjutningarna idag
Sjukvården går framåt, så nu kan vi rädda livet på flera av skottoffren.

Gangstrarna har vanliga pistoler med vanliga kulor, som inte ger dödliga skador om de inte träffar olyckligt.
Till skillnad från polisens dum-dum-kulor, som dödar i stort sett var de träffar.
Sådan ammunition som man inte får använda i krig.
Det är väl därför polisen så sällan använder sina skjutvapen, för de vet att följderna blir katastrofala.

Och numera har ju gangstrarna ofta skottsäkra västar, vilket också minskar dödligheten vid skjutningar.
Vilket vissa politiker vill förbjuda. För att rädda liv? :confused:
https://www.sydsvenskan.se/2017-02-15/allan-widman-l-kraver-forbud-mot-skottsakra-vastar
 
O
Men Sverige har aldrig varit tryggare hetet det hos våra politiker. Så de problem vi diskuterar finns inte för en minister kan väl inte ha fel:)

Det finns vissa brott där anmälningsgraden är nästan 100%
Bankrån och mord:D
De andra har större eller mindre problem med stora mörker tal. Till det hör tyvärr sexbrott. Men även misshandel, men det beror nog ofta på att ingen av de inblandade har en tanke på att anmäla något
 
G Ganescha skrev:
Ang. Skjutningar så har de flesta stora kvällstidningar kartlagt det i omgångar och alla kommer fram till samma sak, det ökar drastiskt. Bara slå en snabb Google sökning.
Fast det vet ju alla att alla kvällstidningar är extremt vänstervridna. Förmodligen ett sätt att komma närmre proletariatets diktatur.
 
S scim skrev:
Fast det vet ju alla att alla kvällstidningar är extremt vänstervridna. Förmodligen ett sätt att komma närmre proletariatets diktatur.
Ja just det
 
Mikael_L
buspojken buspojken skrev:
”Bara” hot bedrägerier och sexualbrott ?

Så de är benägenheten att anmäla brott som ökat och inte brotten i sig? Låter aningen blåögt

[länk]
Det är svårt att skapa och tolka statistik över sådana här saker, och det är ju dessutom lätt att inse, så i just det torde du hålla med mig.

En ökning eller minskning i brottsstatistiken är troligen alltid en kombination utav benägenheten av att anmäla och hur den faktiska brottsutvecklingen egentligen var.
Olika former av sexualbrott tror jag har haft en stark trend av ökande anmälningsfrekvens under ett långt antal år.
Det känns typ så på samhällsklimatet, man tystade ner sånt mer förr.

Mindre tillgreppsbrott kan jag däremot tänka mig minskat ordentligt i statistiken under flera tiotals år, men där skulle jag tro att det beror till stor del på minskad benägenhet att anmäla.
Vem orkar göra en polisanmälan för att någon snott extraljusen eller en kratta från baksidan av huset.

Så, statistiken är faktiskt både svår att upprätta och att tolka, men du kan ge dig den på att en del ökning av brott i statistiken beror på ökad anmälningsbenägenhet, men likväl finns det minskning i statistiken som beror på att folk alltmer struntar i att anmäla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
O
Men den ökning som skett förklaras inte bara med att anmälningsgraden ökat.
Om man läser national ekonomen Tino Sanandajis bok massutmaningen så framgår det tydligt att anmälningsgraden inte ökat så mycket. Det är en vanlig ursäkt bland våra politiker.
 
harry73
Jag har fortfarande en hang up vid Malmö som Sveriges Chicago.
I Askersund mördade en 25 årig kvinna sin kärleksrival (år 2015?) Centralorten har 4000 invånare, så där har vi 25 mord per 100000 invånare.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så, statistiken är faktiskt både svår att upprätta och att tolka,
Här ligger en stor sanning, för jag tycker inte att lilla Askersund går att jämföra med Chicago. Lika lite som Malmö går att jämföra med Chicago.
 
BirgitS
O Odjuret skrev:
Men Sverige har aldrig varit tryggare hetet det hos våra politiker.
När sa en politiker det senast?
Om jag inte missminner mig så vill samtliga partier ge mer pengar till polisen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
BirgitS BirgitS skrev:
När sa en politiker det senast?
Om jag inte missminner mig så vill samtliga partier ge mer pengar till polisen.
Det läser man lite då och då. Det är framförallt våra ministrar... Trodde inte att någon hade missat det...

Sen när var en politiker konsekvent?
 
Redigerat:
Mikael_L
O Odjuret skrev:
...
Sen när var en politiker konsekvent?
Han som tråden handlar om har aldrig varit det.
 
  • Gilla
scim och 2 till
  • Laddar…
Politikerna och regeringen har en annan verklighetsuppfattning.
Tex bemöter regeringen på sin webbplats fake news, att det inte alls är sant att vi har No go zoner etc.
Jag tyckte det var ett lågvattenmärke när man jämförde mordstatestiken med en stad i Latinamerika. Som att vi inte behöver oroa oss eller göra nått för än morden ökat från 3 till 100 per 100000 innan man gör mått.
http://www.government.se/articles/2017/02/facts-about-migration-and-crime-in-sweden/
 
Mikael_L
buspojken buspojken skrev:
Ja kanske är naiv som tycker att man borde kunna begära mer, med världens i särklass högsta skatter.
Det stämmer inte. Vi har inte alls världens högsta skatter.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

Skattetrycket säger dock inte allt.
T.ex. berättar det inte hur skatterna fördelas, dvs var de tas ut. I Sverige har t.ex. banker och storföretag en väldigt gynnsam skattesituation.

En sak till att tänka på är att om skatterna "ges tillbaka" i form av vård, förskolor, osv så behöver inte invånarna använda lika mycket av sin lön (iofs då lägre beskattad) till att köpa dessa tjänster och försäkringar osv.


Jag är ingen stor vän av höga skatter, kan nog tycka att Sverige ligger nära vad man max kan ta ut, i alla fall utav löntagare.

Men det finns annat att ta till, mer om det i ett senare inlägg.
 
Ibland räcker inte min tankeförmåga till..
Hur kan man hylla Trump och samtidigt förfäras över sexualbrottsstatistiken i vårt land?
Det som Trump öppet skröt med och som han uppfattade som en självklar rättighet, att antasta kvinnor skulle i Sverige resultera i åtal för sexuellt ofredande. Varje övergrepp skulle, om det gjordes en anmälan öka statistiken för detta brott väsentligt om man tar presidenten på orden och det bör man väl göra, han innehar ju världens mäktigaste ämbete.
Vad är det jag inte förstår?
 
  • Gilla
Xilona och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
O Odjuret skrev:
Det läser man lite då och då. Det är framförallt våra ministrar... Trodde inte att någon hade missat det...
Jag har hört liknande uttalanden förr, men tycker det var flera år sen sist. Så därför var jag intresserad av att läsa eller se en intervju där en minister eller annan toppolitiker uttalar sig på det sättet.

Söker man på frasen verkar man få fram diverse högerextrema webbplatser eller forum där det är högerextrema som skriver, och ingen fakta i form av ett riktigt officiellt uttalande.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det stämmer inte. Vi har inte alls världens högsta skatter.
[länk]

Skattetrycket säger dock inte allt.
T.ex. berättar det inte hur skatterna fördelas, dvs var de tas ut. I Sverige har t.ex. banker och storföretag en väldigt gynnsam skattesituation.

En sak till att tänka på är att om skatterna "ges tillbaka" i form av vård, förskolor, osv så behöver inte invånarna använda lika mycket av sin lön (iofs då lägre beskattad) till att köpa dessa tjänster och försäkringar osv.


Jag är ingen stor vän av höga skatter, kan nog tycka att Sverige ligger nära vad man max kan ta ut, i alla fall utav löntagare.

Men det finns annat att ta till, mer om det i ett senare inlägg.
Värdens högsta marginalskatt kan vi skryta med iaf, ger fina incitament för att jobba hårt !
https://timbro.se/skatter/varldens-...en-jamforelse-av-marginalskatterna-31-lander/

Ja tycker skattetrycket är helt orimligt, och vet många med mig som gett upp att jobba extra pga skattetrycket.
Lafferkurvan är intressant
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lafferkurvan
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.