Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
S scim skrev:
Att jämföra en kvinna med en bil känns faktiskt ganska Trumpskt.
Och faktiskt ganska vanligt, eftersom hälften av jordens befolkning gör det, men det är det inte alla som vågar erkänna!

Io confesso

Staffan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och faktiskt ganska vanligt, eftersom hälften av jordens befolkning gör det, men det är det inte alla som vågar erkänna!

Io confesso

Staffan
Tack. Jag började tro att jag var lite udda.
 
I
En man får alltså inte säga att en kvinna är vacker? Får en kvinna säga att en man är vacker? Är ordet vacker bara tillägnat döda ting?
Vilket blir nästa förbjudna ord?
Och de som inte märkt av försämringar i samhället lever på gräddhyllan med skygglappar på.
Att mäta social välfärd i antal utlandsresor och inköp av kapitalvaror var för mig något nytt och jag kan då konstatera att jag hela livet saknat välfärd, vilket givetvis inte är sant.
 
I
ion skrev:
Tack. Jag började tro att jag var lite udda.
Får man egentligen säga så? Om man gör det tyst och bara om sig själv? det kan ju uppfattas nedlåtande / kränkande. Får jag säga om mig själv att jag tycker jag är vacker? En lögn så klart, men dock. Så, nu är jag igång igen och häcklar mig, jag måste nog söka för det beteendet, men köerna i vården är långa, om de ens har tid ta sig ann mitt problem.
 
BirgitS
ion skrev:
En man får alltså inte säga att en kvinna är vacker? Får en kvinna säga att en man är vacker? Är ordet vacker bara tillägnat döda ting?
Vilket blir nästa förbjudna ord?
Och de som inte märkt av försämringar i samhället lever på gräddhyllan med skygglappar på.
Att mäta social välfärd i antal utlandsresor och inköp av kapitalvaror var för mig något nytt och jag kan då konstatera att jag hela livet saknat välfärd, vilket givetvis inte är sant.
Jovisst får man tycka och säga att någon är vacker, men du skrev om Trumps fru i ett sammanhang där det lät som att hon var ett bihang till Trump, som en bil, och hade att göra med hans resultat som president.
ion skrev:
Jag pekade inte ut någon i mitt tyckande. Vad Trump anbelangar så vet jag inget han gjort, varken gott eller ont. Vad jag tycker om honom som person har jag redan sagt. Kalla fakta är att han blev vald, att han med sin personlighet rört runt rejält i grytan och att han har en jäkligt snygg fru.
I demokratins namn måste man ge Trump och hans stab chansen. Jag tror alternativet hade varit sämre. Jag tror det fanns bättre kandidater som rök i början av valrörelsen.
Vad har fruns utseende med saken att göra?
Lika lite som vilken bil han har enligt min åsikt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S scim skrev:
Vad jag vet så är brottsligheten stadigt minskande, det är väl typ gängrelaterad brottslighet och bedrägerier som ökar.
Nope, viss brottslighet minskar men en hel del ökar också.
Dessutom ökar anmälda brott.

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper.html
Sexualbrott är det som sticker ut jäkligt mycket. En rätt sjuk ökning de senaste året/åren.
 
harry73
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och faktiskt ganska vanligt, eftersom hälften av jordens befolkning gör det, men det är det inte alla som vågar erkänna!

Io confesso

Staffan
Att tilldikta en bil kvinliga former är en sak, men att jämföra en kvinna med en bil är något annat. Och man ska nog inte jämföra sin dejt med en Porsche eller Ferrari.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Nope, viss brottslighet minskar men en hel del ökar också.
Över en tioårsperiod är det ju bara hot, bedrägerier och sexualbrott som ökar, och jag gissar är att det senare ökar pga mer medial uppmärksamhet som leder till att fler anmäler.

Hursomhelst så går det inte att tolka statistiken som att brottsligheten löper amok i sverige, men det är oroande med utvecklingen inom polisen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mer mord i Malmö än i Chicago sett till per 100000 invånare..
2mån väntan för en röntgen, 3mån väntan på menisk-operation.

Går absolut ingen nöd på mig eller min familj, men nog ser utvecklingen dyster ut vad det gäller skola, vård, rättssamhälle och samhället i övrigt (utanförskap, fattigdom).

Gäng tog över och drev butik i ett dygn läste jag imorse..

Tror tyvärr det kommer bli sämre innan det vänder och blir bättre.

Och nej, jag köper inte att det tar tid att vända allt alliansen ställde till med till rätta.
 
Redigerat:
S scim skrev:
Ja men det är ju Danmark :crysmile:

Edit: Dessutom verkar det inte stämma: [länk]
Det har nog hänt en del sedan artikelns datum?! ;)
 
K
FredrikR FredrikR skrev:
Mer mord i Malmö än i Chicago sett till per 100000 invånare..
Nä - det är en myt precis som mycket av den "alternativa fakta" som Trump sprider. Tyvärr utan att någon ifrågasätter dessa "alternativa fakta" utan istället okritiskt sprider myten vidare.

Malmö har 3,4 mord per 100 000 invånare och Chicago har 28 mord per 100 000 invånare. https://www.hd.se/2017-02-20/rekord-i-mord-sa-farligt-ar-malmo



/Krille
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det har nog hänt en del sedan artikelns datum?!
Det kanske det har, men jag hittade då ingen nyare statistik än från i juli, och då var det uppe i 7. I byn där jag bor har det inte varit några mord, vad jag vet...
 
K Krille4 skrev:
Nä - det är en myt precis som mycket av den "alternativa fakta" som Trump sprider. Tyvärr utan att någon ifrågasätter dessa "alternativa fakta" utan istället okritiskt sprider myten vidare.

Malmö har 3,4 mord per 100 000 invånare och Chicago har 28 mord per 100 000 invånare. [länk]



/Krille
Samma gamla artikel...
Oavsett om det stämmer eller ej så ökar antaler skjutningar med dödlig utgång.

Och nej inga mord här i min by heller, nåt har varit i kommunen de sista åren.
Men även om det inte skjuts här utanför tycker jag utvecklingen går åt fel håll.

<edit>
Det var New York det jämfördes med, och det var med siffrorna som hd.se nämner, OCH de är från februari i år. Jag vet dock inte i NY siffrorna är tok-färska men..
 
S scim skrev:
Över en tioårsperiod är det ju bara hot, bedrägerier och sexualbrott som ökar, och jag gissar är att det senare ökar pga mer medial uppmärksamhet som leder till att fler anmäler.

Hursomhelst så går det inte att tolka statistiken som att brottsligheten löper amok i sverige, men det är oroande med utvecklingen inom polisen.
”Bara” hot bedrägerier och sexualbrott ?

Så de är benägenheten att anmäla brott som ökat och inte brotten i sig? Låter aningen blåögt

http://www.dagensjuridik.se/2017/01...anmaldes-2016-stor-okning-enligt-ny-statistik
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.