Tack för era svar!
För att förtydliga. Hade vi inte känt någon doft så hade vi inte bytt fönstren (så dåligt skick var de inte). Jag skulle inte tro att fönstren är orginal från 72 utan kanske utbytta på 90-talet men det får jag kolla upp (om det spelar någon roll). Materialkostnaden är ju försumbar med reglar och annat men det är ju en del arbete som kostar (om man inte har tid/kunskap till att göra det själv).
@TomasJor om du tycker att det är en dum/fånig fråga så varför svara. Att posta sarkastiska kommentarer och länka till vad en regel kostar är inte hjälpsamt utan snarare otrevligt. Det är sådana som dig som får mindre erfarna personer att dra sig från att fråga och det skapar en otrevlig stämning.
Mvh Mattias
För att förtydliga. Hade vi inte känt någon doft så hade vi inte bytt fönstren (så dåligt skick var de inte). Jag skulle inte tro att fönstren är orginal från 72 utan kanske utbytta på 90-talet men det får jag kolla upp (om det spelar någon roll). Materialkostnaden är ju försumbar med reglar och annat men det är ju en del arbete som kostar (om man inte har tid/kunskap till att göra det själv).
@TomasJor om du tycker att det är en dum/fånig fråga så varför svara. Att posta sarkastiska kommentarer och länka till vad en regel kostar är inte hjälpsamt utan snarare otrevligt. Det är sådana som dig som får mindre erfarna personer att dra sig från att fråga och det skapar en otrevlig stämning.
Mvh Mattias
Det är tråkigt om du, TS (trådskapare) inte känner dig välkommen. Tycker du får se det inlägg du upprörs över, som ett försök att lätta upp stämningen och inte som ett påhopp. Här på Byggahus är det en trevlig stämning som vi försöker upprätthålla. Du är mycket välkommen som medlem./moderator
För att svara på frågan så håller jag med de andra om att du gjort det som behövs och att du kommer ha svårt att kräva säljaren för någonting. Var istället glad över huset och kolla de andra fönstren.
PS. Inga frågor är för dumma att ställa. Ställer fortfarande själv en massa "dumma" frågor, framför allt inom el.
För att svara på frågan så håller jag med de andra om att du gjort det som behövs och att du kommer ha svårt att kräva säljaren för någonting. Var istället glad över huset och kolla de andra fönstren.
PS. Inga frågor är för dumma att ställa. Ställer fortfarande själv en massa "dumma" frågor, framför allt inom el.
Grattis till ditt hus!O OMJ skrev:Hej! Nybliven husägare utan större erfarenhet av dolda fel eller processen kring det så jag skulle uppskatta er input.
Vi köpte och flyttade in i ett radhus från 72 nu i somras. Det är i gott skick och vi behövde inte göra mycket mer än att fixa ytskick. Nu under hösten har min fru och svärmor tyckt att det doftar lite fukt i ett av sovrummen på övervåningen. Förra veckan fick vi dit en snickare som skulle kolla på det och hjälpa oss att byta fönster för de var nog rätt gamla (jag har ingen uppgift på när de byttes senast).
När snickaren lyft bort fönstret såg det ut så här under:
[bild] [bild]
Brädan var helt murken, han kunde trycka sitt finger rakt genom den. Med största sannolikhet så har det kommit in lite vatten under fönsterbleck eller mellan fönsterbleck och salning. Det fanns ingen nämnt om någon sådan risk i besiktningsprotokollet och vi hade inte kunnat upptäcka det på något sätt utan att ta bort fönstret.
Hur ska man gå vidare, är det rimligt att driva det och vad ska man begära ersättning för?
Mvh Mattias
Du kan vänta dig många sådana överraskningar framöver
Några tips jag lärt mig på vägen är följande:
1 Se till att spara pengar som buffert för alla överraskningar då kommer att stöta på.(För dom kommer!)
2 Försök att tänka såhär "Det är mitt hus nu och de fel jag hittar är mina utmaningar att lösa" (Det spar på dina krafter)
3 Gör inte om samma misstag som föregående ägare gjort, inga halvtaskiga lösningar dvs.
4 Ta det lugnt!
@OMJ det var absolut inte meningen att förringa din fråga!O OMJ skrev:Tack för era svar!
För att förtydliga. Hade vi inte känt någon doft så hade vi inte bytt fönstren (så dåligt skick var de inte). Jag skulle inte tro att fönstren är orginal från 72 utan kanske utbytta på 90-talet men det får jag kolla upp (om det spelar någon roll). Materialkostnaden är ju försumbar med reglar och annat men det är ju en del arbete som kostar (om man inte har tid/kunskap till att göra det själv).
@TomasJor om du tycker att det är en dum/fånig fråga så varför svara. Att posta sarkastiska kommentarer och länka till vad en regel kostar är inte hjälpsamt utan snarare otrevligt. Det är sådana som dig som får mindre erfarna personer att dra sig från att fråga och det skapar en otrevlig stämning.
Mvh Mattias
Om du tittar på mitt inlägg riktat till dig (#11) så är det i mitt tycke en helt adekvat fråga som jag sökte svar på.
Övriga inlägg från mig (förutom detta då) är svar på annan persons inlägg och rör dig eller kanske inte. Eftersom du inte hunnit svarat så fortgick diskussionen utan fakta för din speciella situation.
Hoppas du kan känna dig välkommen och omvärdera det du känner, läs gärna lite av mina andra kommentarer så hoppas jag du inser att jag sällan är spydig men ofta rättfram.
Återigen välkommen.
Ang skadan kring fönstret så spelar det nog ingen roll om det är från 90-talet, det är fortfarande passerat bäst före datum för annat än egen åtgärd. Det brukar stå datum när fönstret är tillverkat stämplat på karmen.
@TomasJor tackar för förklaringen. När man har mycket att göra och inte är helt erfaren så kanske man överreagerar. Jag bifogar lite nya bilder på hur det har utvecklat sig. De hittade mer skador när de började lyfta ytterligare.
Det var mögel/svart påväxt på nedsidan av gipset så de har fått byta ut alla reglar/balkar samt panel på utsidan på den delen av väggen där fönstren suttit.
Jag vet inte vad det slutar på ännu men det blir väl en del timmar. Detta är inte ett jobb/skick på huset som jag hade förväntat mig när vi köpte så jag kommer nog reklamera en del av kostnaden för detta till säljaren. Får se vad det slutar på.
Mvh Mattias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var mögel/svart påväxt på nedsidan av gipset så de har fått byta ut alla reglar/balkar samt panel på utsidan på den delen av väggen där fönstren suttit.
Jag vet inte vad det slutar på ännu men det blir väl en del timmar. Detta är inte ett jobb/skick på huset som jag hade förväntat mig när vi köpte så jag kommer nog reklamera en del av kostnaden för detta till säljaren. Får se vad det slutar på.
Mvh Mattias
Jag håller faktiskt inte med. Tonen på forumet har blivit hårdare, precis som på resten av internet. Många oneliners som inte tillför information. Jag tvekar numera att ställa frågor för de kommer nästan alltid, mer eller mindre, de hånfulla kommentarerna.Hemmakatten skrev:
Det är tråkigt om du, TS (trådskapare) inte känner dig välkommen. Tycker du får se det inlägg du upprörs över, som ett försök att lätta upp stämningen och inte som ett påhopp. Här på Byggahus är det en trevlig stämning som vi försöker upprätthålla. Du är mycket välkommen som medlem./moderator
För att svara på frågan så håller jag med de andra om att du gjort det som behövs och att du kommer ha svårt att kräva säljaren för någonting. Var istället glad över huset och kolla de andra fönstren.
PS. Inga frågor är för dumma att ställa. Ställer fortfarande själv en massa "dumma" frågor, framför allt inom el.
Det finns många trådar här om fel som kan vara ersättningsbara, dolda fel i dagligt tal. Läs gärna några av dessa så får ni mer information. Om ni ska söka ersättning så krävs det en bra dokumentation med intyg från objektiv besiktningsperson till exempel, ni verkar ju vara på väg med detta med foton etc. Ni måste också snarast anmäla till säljaren om ni inte redan gjort det så att säljaren får möjlighet att kolla upp och göra sin bedömning. Sen får ni försöka beräkna åtgärdskostnad och göra avdrag för det som kan ses som förbättring för att bedöma på vilken nivå ni kan söka ersättning. Om ersättningsbeloppet är lågt i förhållande till försäljningspriset kommer era krav troligen att avvisas. Det finns också risk att en domstol bedömer det som att det inte är ett så kallat dolt fel. Jag känner till ett liknande fall där domstolen avvisade köparnas krav med hänsyn till undersökningsplikten, men varje fall är unikt. Om ni tänker gå vidare kan det vara klokt att söka råd från en jurist som är kunnig på området.
Redigerat:
Det ser förfärligt ut! Men det måste ju ha luktat fukt där, eller är det torrt?
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Det där ser ju inte kul ut.
Om du inte redan gjort det så bör du anmäla till säljaren omgående att ni har hittat det här. Jag tror visserligen inte att du rent formellt/juridiskt kan få ersättning för det. Men om du tar upp det som dolt fel gentemot säljaren, så finns det en skaplig chans att säljaren ersätter iallafall en del av det frivilligt.
Men driv det inte med några större advokatkostnader, risken att bara förlora ännu mer är för stor.
Det kan ju också vara värt att utnyttja någon gratistjänst. Ex. så ger villaägarförbundet en del gratis juridiska råd. Bara att bli medlem först, och det är bra av andra skäl också. Om du köper färgen som kommer att behövas i återställningen av det vi ser, med villaägarabatt, så har du fått igen medlemsavgiften.
Om du inte redan gjort det så bör du anmäla till säljaren omgående att ni har hittat det här. Jag tror visserligen inte att du rent formellt/juridiskt kan få ersättning för det. Men om du tar upp det som dolt fel gentemot säljaren, så finns det en skaplig chans att säljaren ersätter iallafall en del av det frivilligt.
Men driv det inte med några större advokatkostnader, risken att bara förlora ännu mer är för stor.
Det kan ju också vara värt att utnyttja någon gratistjänst. Ex. så ger villaägarförbundet en del gratis juridiska råd. Bara att bli medlem först, och det är bra av andra skäl också. Om du köper färgen som kommer att behövas i återställningen av det vi ser, med villaägarabatt, så har du fått igen medlemsavgiften.
Är 100% säker på att man hade sett ett felaktig utformat fönsterbleck vid detta fönster ifall man hade tittat på det på besiktningen.
Alltså inget dolt fel. Sen har jag full förståelse för att man inte kan kolla på allt, man tittar därför mest på de som fort blir akut.
Alltså inget dolt fel. Sen har jag full förståelse för att man inte kan kolla på allt, man tittar därför mest på de som fort blir akut.
Redigerat:
Jag vet inte säkert om ki gjorde en besiktning före köp, men som tillägg till kloka råd ovan så bör ni kontakta besiktningsföretaget om ni gjorde en besiktning före köp. Detta borde nog upptäckts vid en besiktning. Samtidigt är besiktningsföretag skickliga på att friskrivning sig med breda undantag.
Er fråga är typisk för yngre som köper sitt första hus. Vem skall betala reparationerna? Säljaren, försäkringsbolaget, kommunen, osv... Att de själva har ett ansvar för sitt eget hus, faller dem inte in. Skall man hårddra det, har de flesta bara bytt hyresvärd, från ett bostadsbolag till en bank. Skillnaden är att banken inte skickar ut "någon" som fixar felet, och står för kostnaderna. Denna villfarelsen är grunden till mången byggahusfrågeställning.
I ert fall, har skadan eskalerat. Men likt övriga anser jag av vad man kan se av bilderna, att det nog funnits tecken på röta, även innan väggen revs. Så försök få säljaren att betala en del av kostnaden. Vägrar denne? "Dra det inte till domstol"'.
Staffan
I ert fall, har skadan eskalerat. Men likt övriga anser jag av vad man kan se av bilderna, att det nog funnits tecken på röta, även innan väggen revs. Så försök få säljaren att betala en del av kostnaden. Vägrar denne? "Dra det inte till domstol"'.
Staffan
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Välkommen till livet som husägare!
Här får man glada överraskningar när helst man inte vill ha dessa. Det är charmen med att bo i hus.
Man vet aldrig vad som händer.
Att saker och blir dyrare är normalt när man har hus. Det är ett av livets glädjeämnen
Här får man glada överraskningar när helst man inte vill ha dessa. Det är charmen med att bo i hus.
Man vet aldrig vad som händer.
Att saker och blir dyrare är normalt när man har hus. Det är ett av livets glädjeämnen
