Luftficka troligen vid punkt nr. 4 eftersom idag sitter expansionskärlet som punkt 1 och cirkulationspumpen sitter vid punkt 2 och detta göra att pumpen sitter högre än expansionskärlet. Blir luft vid punkt 4 när det sjunker undan och då syns inte minskningen i expansionskärlet nr. 1 eftersom det sitter lägre än högsta nivån på röret. Detta resulterar i att cirkulationspumpen går torr och värmepumen varnar för Pressostat Låg eftersom det är på den kalla sidan det inte fungerar. Men åtgärdar man inte det snarast eller drar ur själva kontakten till cirkulationspumpen så skär den.

Vi klarade oss den här gången och killen som var ut sa att man kan lösa detta probelm med att sätta en T-koppling vid nr. 4 och sätta ett till expansionskärl i 45 grader ovanför pumpen som nr. 3 (takhöjden hidrar att den monteras rakt upp) så blir detta expanstionskärl som en automatisk avluftare på högsta punkten i värmepumen samt att jag kan fylla på vätsa där direkt. På detta sätt kommer aldrig pumpen att gå torr igen

Värmepumpsförslag.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finn det inge luftningsventtil på högsta punkten?

Jo det finns en sådan ventil men ingen tryckmätare som säger säger till när trycket är för dåligt i den kalla sidan utan endast på den varma "innesidan". Det vill säga att minskar det inte i expansionkärlet pga luftficka ovan detta så märker jag inget innan pumpen larmar för Pressostat Låg och det känns som man vill kunna ha lite bättre koll än så. Det finns säkert någon annan fiffig lösning men den här tycker jag verkar bra plus att jag kan fylla direkt i det övre expansionkärlet och ser automatiskt när/om det minskar :thumbup:

Det låter fel. Nu har jag iofs. ingen erfarenhet av jordvärme, vi har en bergvärmepump här hemma, och en luft vatten värmepump i fritidshuset. Båda har tryckmätare även på kalla sidan.

Det beror ju säkert på vilket år pumparna är ifrån samt modell mm. Jag har i vart fall inte hittat någon manometer på den kalla sidan på min pump och det är som sagt en IVT 495 Twin från ca 2003-2004 skulle jag tro. Jag hittar bara den som står i manualen alltså nr. 13 och den är för värmesystemet (alltså den varma sidan inne).

Manometer.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast våra manometrar är monterade på rören/exp. kärlet utanför pumpen.

O
Tja... Ibland ska man ha tur!
Skönt att det gick att lösa så enkelt!

hempularen skrev:
Fast våra manometrar är monterade på rören/exp. kärlet utanför pumpen.
Finns det verkligen manometer på brinesidan?
Kan inte förstå meningen med en sådan. :confused:

Vad visar din för tryck? Det borde vara i stort sett noll eftersom det bara handlar om det statiska trycket!

Det är inte så att du misstagit dig och tittar på radiator/golvvärmeslingans tryck?

Har ingen manometer på kallsidan, bara nivån i expkärlet i plast på vår IVT från 2010.

Har inte heller någon manometer på kollektorsidan på någon av mina Thermia maskiner.

Normalt är det bara ett kärl av plast på köldbäraren. Men tex. om man har frikyla där brinen går upp högre än pumpen trycksätts kalla sidan med expansionskärl i metall och manometer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.