L Lergraven19 skrev:
Varför är det konstigt? Det är fullt av slam i brunnen så man inte ser skiljeväggarna.
Vadå för billigt att åtgärda? Ny brunn och infiltration. Är det billigt tycker du?
Undersökningsplikten är omfattande. Vi kan inte säkert veta hur en rättslig instans skulle bedöma, men det är tveksamt om de skulle bedöma detta som dolt fel med hänvisning till undersökningsplikten. Särskilt i detta fall när det fanns en anmärkning hos kommunen.
Om ni skulle få rätt i att detta ändå är ett dolt fel ska det göras en bedömning av vad köpeskillingen hade blivit med kännedom felet. Om detta lägre belopp är litet i förhållande till vad ni betalade för er fastighet utgår ingen ersättning enligt praxis. Kostnaden för åtgärd kan vara en vägledning, men då måste man ta hänsyn till avskrivningen när ni får ett nytt system i stället för ett som är 14 år gammalt.
Det ni kan göra är att kontakta säljaren och framföra vad ni upptäckt och föreslå att ni får en ersättning. Många föredrar att göra upp godo i stället för en konflikt. Det kanske kan vara att ni delar på kostnaden för åtgärder. Om detta inte fungerar kan ni ta kontakt med en jurist som är kunnig på fastighetslagstiftning för att få en extern bedömning.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jo men att du inte ser skiljeväggarna är så vitt jag förstår felet. De skall ju skilja ”kamrarna” ifrån varandra.

Om du behöver tömma brunnen så ofta, så är troligen infiltrationen nu defekt.

Det finns rättsfall där en köpare inte fick ersättning för ett fel för 40 000, kommer inte ihåg vad huset kostade. Ett rättsfall nyligen, lägenhet för 7 milj. Fel i nybyygt badrum för 150 000. Avslag för att felet var billigt.

Det finns en viktig regel när det gäller rätten. "Det är en sak att ha rätt en annan att få rätt"

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men att du inte ser skiljeväggarna är så vitt jag förstår felet. De skall ju skilja ”kamrarna” ifrån varandra.

Om du behöver tömma brunnen så ofta, så är troligen infiltrationen nu defekt.

Det finns rättsfall där en köpare inte fick ersättning för ett fel för 40 000, kommer inte ihåg vad huset kostade. Ett rättsfall nyligen, lägenhet för 7 milj. Fel i nybyygt badrum för 150 000. Avslag för att felet var billigt.
Aha fyfan.. nej det är ju det jag menar.. man måste tömma brunnen två gånger per år just för att infiltrationen är kaputt.. vi är 2 personer i hushållet så det borde räcka med en gång per år..

Nu kan jag inte mycket om trekammarbrunnar, men om man se detta relativt enkelt utan att behöva förstöra något, kan det verkligen vara ett dolt fel då?

Som sagt var, börja inte att fundera på tinget, utan kontakta säljaren och se hur vederbörande reagerar och ta det vidare därifrån.
Kompensationens storlek vid en eventuellt vunnen rättstvist (dock väldigt låg sannolikhet till vinst om jag får gissa) ligger i storleksordningen några tiotusentals kronor minus kostnaderna för processen, så om säljaren är villig att ge en smärre kompensation direkt är det nog det bästa och säkraste.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu kan jag inte mycket om trekammarbrunnar, men om man se detta relativt enkelt utan att behöva förstöra något, kan det verkligen vara ett dolt fel då?
Vet inte? Man behövde ju tömma brunnen för att se.

Claes Sörmland
L Lergraven19 skrev:
Det har hänt två gånger senaste året, att det kommer upp vatten i golvbrunnen i duschen, då har vi ändå tömt brunnen 2 gånger per år.
OK, då är det total omläggning av både slamnavskiljare och infiltration som står på agendan. Dyrare. Hur dyrt, beror på entreprenörerna i din del av landet.

L Lergraven19 skrev:
Varför är det konstigt? Det är fullt av slam i brunnen så man inte ser skiljeväggarna.
Vadå för billigt att åtgärda? Ny brunn och infiltration. Är det billigt tycker du?
Välkommen till forumet och din fråga.
Du kommer att få olika tolkningar, notera dem utifrån det beslut du själv kommer att behöva ta.
Se inlägg här som att så kan en motpart resonera eller om du går vidare för att kräva ersättning, hos den som fattar beslutet vad som ska gälla.
Du vände lite taggar utåt i ditt svar, min tolkning.;)

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lergraven19 skrev:
Aha fyfan.. nej det är ju det jag menar.. man måste tömma brunnen två gånger per år just för att infiltrationen är kaputt.. vi är 2 personer i hushållet så det borde räcka med en gång per år..
Sanningen är att det borde räcka med tömning lite drygt vart tredje år eftersom ni bara belastar den med två personer med den är dimensionerad för 5 personer. Men det ahde ju gällt en hel anläggning. (Sen tillåter de flesta kommuner inte tömning mer sällan än årligen för WC-avlopp).

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Lergraven19 skrev:
Tömma brunnen är ju inte förstörande, men jag vet inte om det krävs för att du ska anses uppfylla din undersökningsplikt.
Men är det inte som så att man normalt ska se skiljeväggarna oavsett hur full den är? :thinking:

13th Marine 13th Marine skrev:
Tömma brunnen är ju inte förstörande, men jag vet inte om det krävs för att du ska anses uppfylla din undersökningsplikt.
Men är det inte som så att man normalt ska se skiljeväggarna oavsett hur full den är? :thinking:
Jo så kan det vara.. första gången jag såg dem var nu när brunnen var tömd.. beror nog på att infiltrationen är tjock och det rinner undan dåligt..

L Lergraven19 skrev:
Om du inte kan se skiljeväggarna när man tittar ned i en brunn så är det mycket tydligt att något är fel.
Nu har vi en betongbrunn i fritidshuset, men slamkakan får aldrig, obs aldrig, gå över skiljeväggarna för då hamnar det i utgående kammare och slutligen i infiltrationsledningen.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lergraven19 skrev:
Plastbrunn av märket Pipelife. Inget skit märke.
Jag hittar ingen sprängskiss på Septic-slamavskiljarna från Pipelife men det ser kvaddat ut. Hur är det ens möjligt? Är det slamtömmarna som sabbat den?

Vad ser vi på den undre bilden? Är det klart vatten i bottnen eller är den tom?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hittar ingen sprängskiss på Septic-slamavskiljarna från Pipelife men det ser kvaddat ut. Hur är det ens möjligt? Är det slamtömmarna som sabbat den?

Vad ser vi på den undre bilden? Är det klart vatten i bottnen eller är den tom?
Den undre bilden är fördelningsbrunnen. Oklart. Har ingen aning faktiskt :crysmile:

• Gilla
Uffenn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.