14 844 läst ·
52 svar
15k läst
52 svar
Dolt fel - säljaren svarar ej på brev/mail/FB Vad gör jag?
Sluta nu, du har ju inte läst inlägget ovan, om inte giltigt monsregiringsnummer finns med är det ingen faktura. Ja man kan faktura utan f-skatt som jag skrev ovan.Tony Rosendahl skrev:Ursäkta språket, men: Skitsnack!
Du kan fakturera som privatperson, men självklart kan du inte lägga på moms då en privatperson normalt sett inte är momsregistrerad.
Att ha F-skatt innebär att man som företagare själv ansvarar för inbetalning av skatt och sociala avgifter.
Du kan fakturera som företagare även om du INTE har F-skatt, men då åker kunden på att betala dessa avgifter.
Btw, vad är skillnaden mellan en faktura och en räkning?
Du får faktiskt ta och läsa lite själv, om du inte vet skillnaden på räkning och faktura får du faktiskt googla själv.
Kronofogden kommer varje fall inte försöka driva random räkningar av uppenbara skäl.
En person som anser sig ha ett ersättningskrav mot en annan person är fri att ansöka om betalningsföreläggande. Det betyder ju förstås inte att kravet är korrekt. KFM hanterar endast otvistiga krav. Om det bestrids får sökanden frågan om hen vill att ärendet ska överlämnas till tingsrätten.Odjuret skrev:Men stämmer detta verkligen? Kan jag bara skicka en faktura om jag anser att ett fel är dolt?
Det låter inte korrekt alls... Eftersom det inte finns någon dom att någon skall betala... Inte heller något som helst utslag.... Du får gärna förklara hur du tänker nu... För det känns inte rätt nånstans! Men eftersom detta bara är en känsla så....
Själv skulle jag aldrig gå till domstol som första instans mot en motpart som vägrar höra av sig, mot bakgrund av den extra arbetsinsats som krävs.
Hur man går till väga beror kanske också på om ett eventuellt åtgärdande av "felet" beror på om man får ersättning från säljaren eller inte. Om det inte spelar någon roll, d.v.s. att man tänkta åtgärda ändå, kan man ju köra på och få ett kvitto direkt på vad det kostade att åtgärda. Är det fråga om en störra åtgärd, men som kanske inte är livsviktig, kan man ju gå den långa (och kostsamma) vägen med expertutlåtanden redan från början.Mikael_L skrev:Ett första bra steg är det säkert. Att låta besiktiga och erhålla skriftliga expertutlåtanden osv.
Men det är nog inte heller fel att allra först, innan man börjar rulla iväg pengar på saken, ta reda på hur det fungerar, och hur rättsläget är, och fundera på chansen att få något tillbaka jämfört med allt besvär och all kostnad.
Man kan ju faktiskt komma fram till att man släpper det hela, sväljer skiten och går vidare.
Vill man raljera lite kanske säljaren har läst på forumet och tagit till sig av de många skribenter som anser att man inte ska bemöta krav från köpare som man uppfattar är ogrundade.
Så här skriver KFM själva.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html
Det står inga detaljer där, men det står i alla fall inte att det måste handla om fakturor. Jag kan ha haft fel där - det TS ska göra (om det nu går) är att skicka ett rekommenderat kravbrev till säljaren med ett förfallodatum, och får TS inte svar på det så ansöker man om betalningsföreläggande. Om säljaren då inte bestrider detta fastställer kronofogden skulden.
Enklast är nog att kontakta KFM och fråga hur man ska gå till väga.
I ett sådant här fall kan det kanske vara till TS fördel att säljaren inte svarar, eftersom KFM/Tingsrätten kommer att gå på TS linje om säljaren inte svarar.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html
Det står inga detaljer där, men det står i alla fall inte att det måste handla om fakturor. Jag kan ha haft fel där - det TS ska göra (om det nu går) är att skicka ett rekommenderat kravbrev till säljaren med ett förfallodatum, och får TS inte svar på det så ansöker man om betalningsföreläggande. Om säljaren då inte bestrider detta fastställer kronofogden skulden.
Enklast är nog att kontakta KFM och fråga hur man ska gå till väga.
I ett sådant här fall kan det kanske vara till TS fördel att säljaren inte svarar, eftersom KFM/Tingsrätten kommer att gå på TS linje om säljaren inte svarar.
Krav som kommer via kronofogden ska man dock alltid bemöta snarast möjligt. Då tvingar man den som har kravet att gå till tingsätten om denne står fast vid kravet.Plåthuset skrev:
KFM kommer att utfärda betalningsföreläggande i sökandens favör om svaranden kan nås för delgivning, men inte bestrider kraveet. (Svårigheterna börjar på riktigt om säljaren även håller sig under delgivning av KFM:s kommunikation. Men det kan vi ju ta om det blir aktuellt.)pelpet skrev:
Tingsrätten är skyldig att pröva målet på den information som finns innan s.k. tredskodom meddelas. Det innebär ju vanligtvis att käranden vinner framgång, men det är inte helt säkert.
Enig. Jag är dock av åsikten, både personligen och professionellt, att man bör bemöta krav även innan det gått så långt som till fogden. Jag har dock förstått att en hel del skribenter på forumet inte delar den åsikten och dessa bör ju rimligtvis applådera säljarens agerande i det här fallet.pelpet skrev:
Men ärligt, säljaren gör ju bara som många här tycker man skall göra om köparen kommer med orimliga krav: Papperskorgen! Om man skickar ett krav till Kronkalle, kommer säljaren göra som alla här rekommenderar, han kommer bestrida. Visst, man.kan ha tur och säljaren är på en årslång knarktripp, men antagligen inte.
Och sedan när säljaren bestrider, vad gör man då? Vad har man vunnit?
Och sedan när säljaren bestrider, vad gör man då? Vad har man vunnit?
Då har man fått kontakt med säljaren och vet att denne bestrider kravet, och därmed vet man att nästa steg är att gå vidare till domstol.-MH- skrev:
Har man tur, så tycker säljaren att det där med kronofogde och tingsrätt är så jobbigt att denne bara betalar eller blundar för alltihop, varvid kronofogden mäter ut skulden.
Kan det verkligen meddelas en tredskodom i ett sådant fall?Plåthuset skrev:KFM kommer att utfärda betalningsföreläggande i sökandens favör om svaranden kan nås för delgivning, men inte bestrider kraveet. (Svårigheterna börjar på riktigt om säljaren även håller sig under delgivning av KFM:s kommunikation. Men det kan vi ju ta om det blir aktuellt.)
Tingsrätten är skyldig att pröva målet på den information som finns innan s.k. tredskodom meddelas. Det innebär ju vanligtvis att käranden vinner framgång, men det är inte helt säkert.
Självklart kan man skicka en faktura både som privatperson, företag med momsregistrering, och som drivande av Hobbyverksamhet. Det är bara ett sätt att ta betalt för en vara eller tjänst. Eller kalla det räkning med betalningsvillkor - det är egentligen just vad det är. Skickar själv ibland en privatfaktura på mina utlägg till en förening jag köper lite gerjor åt ibland.ribbones skrev:Sluta nu, du har ju inte läst inlägget ovan, om inte giltigt monsregiringsnummer finns med är det ingen faktura. Ja man kan faktura utan f-skatt som jag skrev ovan.
Du får faktiskt ta och läsa lite själv, om du inte vet skillnaden på räkning och faktura får du faktiskt googla själv.
Kronofogden kommer varje fall inte försöka driva random räkningar av uppenbara skäl.
Att du sedan genom att Googla hittar lite olika förklaringar på Wiki och nätet på de olika orden innebär inte att man sedan är expert och att det man läser på nätet alltid är sant - och framförallt att det man läser skulle vara enda sanningen.
Faktura har en juridisk betydelse i företagssammanhang - ja. Men begreppet kan mycket väl användas för räkning med betalningsvillkor även för privatpersoner, och har så varit vedertaget i minst några tiotals år.
KFM kan anlitas för att driva in kravet (tills det bestrids), oavsett om det på underlaget står "räkning", "faktura", "skuldebrev" eller vad som helst som tydligt beskriver en skuld från en till en annan. Jag har gjort det själv. Men de tar givetvis alltid betalt för det (med några undantag, bl.a. om indrivningen kommer av ett utslag i domstol och gäller ersättning till ett brottsoffer).
Redigerat:
Innan någon faktura skickas behöver man ju konstatera att det är ett fel rent byggtekniskt enligt branschregler. Att det är praxis att endast ha 90 grader mellan lodrätt till vågrätt och annars 2x45 grader är väl vedertaget men finns någon standard eller regler som säger något om det?
Om det finns så behöver man ett intyg från fack- eller besiktningsman på att det då är konstaterat fel och vad det kommer att kosta att åtgärda. Efter det sen kan man ju börja fundera på fakturan...
Om det finns så behöver man ett intyg från fack- eller besiktningsman på att det då är konstaterat fel och vad det kommer att kosta att åtgärda. Efter det sen kan man ju börja fundera på fakturan...
Vi fick inte igenom dolt fel när våra avlopp rasade. Vi hade bytt en toalett till en sån där snålspolande sak, och bara någon vecka senare så var det stopp i loppet. Efter ett byte av den stående avloppsstammen som var fyllt med något hårt jox, som vi nu vet att det var flytspackel som föregående ägare att tömt ner i avloppet så trodde vi att det var fixat.
Men det tog inte lång stund innan det blev stopp igen och då i den liggande huvudstammen och uppträngande avloppsvatten i en källarbrunn så tog bi hit en filmbil som kunde filma hela avloppet.
Det var fyllt med flytspackel och annat godis. Backigt, knöligt och bakfall på vissa ställen. Funkade med en gammal toa som vräkte på 10-20 liter vatten varje gång, men med en ny så bidde det stopp.
Ringde till en advokat och visade filmen men fick iaf inte igenom dolt fel.
Det kunde lätt ha hittats med en filmning av rören.
Men det är ju inte det första man tänker på när man kollar på hus. Hmmm... undra hur avloppen ser ut?
Ringde och skällde ut förra ägaren, men han kunde inte komma på att han har vräkt ner en massa flytspackel i avloppet, men halva källargolvet var flytspacklat + badrummet ovanpå.
Han lät bra nervös över telefonen när jag sa att jag skulle gå vidare med detta till advokat.
Tyvärr så hände inget.
Bara att bita i det sura och bila upp skiten och lägga ner nytt.
Men det tog inte lång stund innan det blev stopp igen och då i den liggande huvudstammen och uppträngande avloppsvatten i en källarbrunn så tog bi hit en filmbil som kunde filma hela avloppet.
Det var fyllt med flytspackel och annat godis. Backigt, knöligt och bakfall på vissa ställen. Funkade med en gammal toa som vräkte på 10-20 liter vatten varje gång, men med en ny så bidde det stopp.
Ringde till en advokat och visade filmen men fick iaf inte igenom dolt fel.
Det kunde lätt ha hittats med en filmning av rören.
Men det är ju inte det första man tänker på när man kollar på hus. Hmmm... undra hur avloppen ser ut?
Ringde och skällde ut förra ägaren, men han kunde inte komma på att han har vräkt ner en massa flytspackel i avloppet, men halva källargolvet var flytspacklat + badrummet ovanpå.
Han lät bra nervös över telefonen när jag sa att jag skulle gå vidare med detta till advokat.
Tyvärr så hände inget.
Bara att bita i det sura och bila upp skiten och lägga ner nytt.
Är det någon som ska sluta så är det nog Du!ribbones skrev:Sluta nu, du har ju inte läst inlägget ovan, om inte giltigt monsregiringsnummer finns med är det ingen faktura. Ja man kan faktura utan f-skatt som jag skrev ovan.
Självklart vet jag vad som är skillnad, eller rättare sagt LIKHET mellan faktura och räkning.
Har juristutbildning i botten med inriktning på obeståndsjuridik och inkasso, så jag hoppas att jag har rätt hyffsad koll på läget!
Konstigt att du är så tvärsäker på att Kronofogden inte tar på sig mål grundade på räkningar, för såna mål har jag väldigt god erfarenhet av, och KFM har än så länge inte sagt nej till något sådant förstår du.
Däremot kan KFM avvisa mål som är uppenbara tramsmål, men i grunden så tar dom på sig allt som lämnas in till dem.
Det ligger på gäldenärens ansvar att bestrida betalningsförelägganden från KFM om denne inte håller med om skuldens sakinnehåll. Gör denne inte det så utfärdar KFM ett så kallat "utslag", vilket kan ses som en dom (kallas exekutionstitel) och är det slutliga beviset på att skulden skall anses vara riktig, och därmed indrivningsbar.
Om gäldenären däremot invänder/bestrider kravet så kan sökanden låta målet överlämnas till tingsrätten för avgörande där.