Jag köpte hus via mäklare 2011 och nu har jag haft stopp i badrummets avlopp 4 ggr. Efter 3 stopp lät jag filma rören och det visar sig vara flera 90-gradersböjar på avloppet. Jag skickade brev som jag inte fick svar på, jag mailade med läskvitto och mailet kastades oläst, har inget telefonnummer men har även skickat meddelande på båe mannen och hustruns Facebook. De bor stora delar av året på Filippinerna, men mannen är delägare i ett företag här i Göteborg.
När jag inte fick något svar kontaktade jag mäklaren som sade sig kontakta dem, men inte heller hon fick svar. Vad gör jag? Felet är helt klart dolt, men hur ska jag kräva ersättning om jag inte får tag på dem? Säljarna har ingen säljarförs'kring så jag kan inte gå via den.

Tacksam för hjälp!

Är felet dolt om det kan hittas genom att filma rören?

Skicka ett rekommenderat brev med ett formellt korrekt riktat krav.

• Gilla
Ewald och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Välkommen till forumet.

Hur du ska nå säljaren kan ju vara rätt klurigt.

Har du skickat vanligt brev till gällande bostadsadress enligt folkbokföringen?
Om sådant inte har kommit retur kan du prova att skicka brev med mottagningsbevis och kolla om det återkommer eller om du får en kvittens på mottaget. :confused:

Jag är långt ifrån säker, men kanske det går att stämma i domstol, och domstolen söker efter motparten i post och inrikes tidningar och sen låter er vinna i en tredskodom om motparten ej dyker upp.
Om detta ens går vet jag inte, men kanske värt att kolla upp.
Då har ni iaf kommit halvvägs med en dom, då är det bara nästa steg, att försöka få in några pengar.

Fotografen skrev:
Det kan det vara om det inte var något som kunde förväntas eller det fanns någon annan indikation på att det fanns ett sådant fel.
Jag tror inte filmning av avlopp som man inte har anledning att misstänka ingår i en jordabalksundersökning enligt lagens mening.

Fotografen skrev:
Filmning av avloppsrör (eller bryta upp gjutna betonggolv för den delen) ingår inte i köparens undersökningsplikt om det är det du undrar. Så om felet inte går att upptäcka på annat sätt kan det vara ett dolt fel.

O
Börja med att räkna på hur mycket det skulle kosta att åtgärda dessa fel, därefter så kan du fundera på hur mycket energi du vill lägga ner...
Du måste bevisa felen, du måste komma med en beräkning på vad de kan kosta att åtgärda.
Om de inte verkar vilja höra av sig, så får du vara beredd på att gå till rätten.
Du måste ta hänsyn till eventuella avskrivningar...
Men det kan vara ett fel som eventuellt kan vara dolt...

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Som sagt första åtgärden bör nog vara att få ett besiktningsutlåtande som beskriver att detta verkligen är ett fel. 90 graders böjar på avloppsrör är fel om de sitter på fel ställe. Men alla sådana böjar är inte fel.

Det är ju två frågor, dels om det är ett ersättningsgillt fel och dels hur du ska få rätt gentemot säljaren om det skulle vara det.

Vad gäller reklamation anges i JB 4 kap 19 a § 3:e stycket att köparen får åberopa ett reklamationen även om meddelandet försenas, förvanskas eller inte kommer fram, förutsatt att köparen avsänt meddelandet på "ett ändamålsenligt sätt". Har du skickat brev till både den adress som anges i köpehandlingarna och (om den skiljer sig) till aktuell folkbokföringsadress så bör det vara lugnt på den fronten, förutsatt givetvis att den första reklamationen skedde inom skälig tid.

När skadan väl är konstaterad storleksmässigt skulle jag skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden för att få dem att försöka delge den som håller sig undan.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du kan börja med att skicka en faktura med rekommenderat brev till säljaren på det belopp som du anser att de ska betala. Svarar de inte så ansök om betalningsföreläggande via kronofogden. Svarar de inte då så anses fodran korrekt, och de får en betalningsanmärkning och kronofogden kan driva in skulden.

attachment.php?attachmentid=123500&d=1411661456.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktura är fel väg att gå. Säljaren är inte skyldig att prata med dig eller betala dig något inann du har stämt honom i rätten och fått ett utslag där.

Kräver inte kronofogden något slags underlag, eller tänker ni hitta på det? I så fall är ni väl tillbaka på ruta ett när kravet bestrids. Vilket jag misstänker att han kommer göra och vilket normal människa som helst skulle göra om man fick en faktura på ett godtyckligt belopp från köparen.

O
Plåthuset skrev:
Det är ju två frågor, dels om det är ett ersättningsgillt fel och dels hur du ska få rätt gentemot säljaren om det skulle vara det.

Vad gäller reklamation anges i JB 4 kap 19 a § 3:e stycket att köparen får åberopa ett reklamationen även om meddelandet försenas, förvanskas eller inte kommer fram, förutsatt att köparen avsänt meddelandet på "ett ändamålsenligt sätt". Har du skickat brev till både den adress som anges i köpehandlingarna och (om den skiljer sig) till aktuell folkbokföringsadress så bör det vara lugnt på den fronten, förutsatt givetvis att den första reklamationen skedde inom skälig tid.

När skadan väl är konstaterad storleksmässigt skulle jag skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden för att få dem att försöka delge den som håller sig undan.
Men stämmer detta verkligen? Kan jag bara skicka en faktura om jag anser att ett fel är dolt?
Det låter inte korrekt alls... Eftersom det inte finns någon dom att någon skall betala... Inte heller något som helst utslag.... Du får gärna förklara hur du tänker nu... För det känns inte rätt nånstans! Men eftersom detta bara är en känsla så....

Det behövs ingen dom. Köparen anser att det finns en skuld iom att säljaren sålt ett hus med ett dolt fel. Om säljaren inte håller med om detta måste säljaren neka reklamation. Görs inte detta kan fordran drivas in, nekar säljaren reklamationen måste köparen stämma säljaren.

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
O
Jag känner mig inte övertygad....

O
Jag kollade nu på Kronis hemsida, det stämmer att man kan begära om betalningsföreläggande...
Men gäller det verkligen en sak som denna?

Är det ett dolt fel så är det en skuld som vilken annan skuld som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.